اعلامیه‌ای که جبهه ملی در روز ملی شدن صنعت نفت صادر کرد

جبهه ملی امیدوار است همان‌طور که مردم ایران تاکنون با نظم و آرامش و سکون خود به بزرگ‌ترین موفقیت‌ها توفیق یافته و احقاق حق خود را نموده‌اند برای وصول به آمال ملی شیوه‌ی مرضیه‌ی خود را تعقیب و دشمنان را از این فکر که بتوانند با اجرای نیات فاسد خود بهانه به دست بیاورند ناامید و مایوس سازند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ قانون ملی شدن صنعت نفت ایران به تصویب مجلس سنا و امضای شاه رسید و این روز به عنوان روز ملی شدن صنعت نفت ایران در تقویم ایران ثبت شد. در همان روز جبهه‌ ملی ایران به رهبری دکتر مصدق اعلامیه‌ای صادر کرد. این اعلامیه که در صفحه‌ی نهم روزنامه‌ی اطلاعات (۲۹ اسفند ۲۹) صادر شد به شرح زیر بود:

زحمات مردم ایران در سال ۱۳۲۹ و توفیقی که در باب ملی شدن صنعت نفت نصیب ملت شده به اندازه‌ای مهم است که سراسر مملکت باید این توفیق عظیم ملی را جشن بگیرند. اینک که عید نوروز سعادت و شادکامی ملت ایران را تکمیل می‌کند جبهه ملی بدین‌وسیله بهترین تبریکات خود را به ملت ایران عرضه می‌دارد. ضمنا موقع را مغتنم شمرده و یادآور می‌شود که دشمنان ایران شاید به مناسبت بخل و حسدی که نسبت به این موفقیت عظیم پیدا کرده‌اند در صدد ایجاد تشنجات و نشر اکاذیب و اجرای افعال و اعمالی باشند که هرگز با روح آزادی‌خواهی و نجابت و اصالت فطری ملی ما مناسبت نداشته باشد و ممکن است مقصود اصلی آن‌ها از اقدامات و عملیاتی که مرتکب می‌شوند این باشد که بخواهند ملت ایران را از مشی جدی و استقامتی که برای احقاق حقوق خود ابراز می‌دارد باز دارند و یا مفاسد آن‌ها را در انظار ملل جهان غیر از آن‌چه هست جلوه دهند در حالتی که ملت ایران خوب متوجه است که کار عظیمی را که شروع نموده باید کاملا به پایان برساند و هرگز از انتشارات و مساعی و فعالیت‌های آشوب‌طلبانه‌ی دشمنان خود نگرانی پیدا نخواهد کرد و محال است که افکار بدخواهان و عملیات خصمانه‌ی آن‌ها ملت ایران را در مشی ملی خود حتی ساعتی متوقف سازد و یقینا هیچ ایرانی وطن‌پرستی با اقدامات خلاف قانون و عدالت که با طبیعت ملت اصیل ایران سازگار نیست رضا نخواهد داد و جبهه ملی امیدوار است همان‌طور که مردم ایران تاکنون با نظم و آرامش و سکون خود به بزرگ‌ترین موفقیت‌ها توفیق یافته و احقاق حق خود را نموده‌اند برای وصول به آمال ملی شیوه‌ی مرضیه‌ی خود را تعقیب و دشمنان را از این فکر که بتوانند با اجرای نیات فاسد خود بهانه به دست بیاورند ناامید و مایوس سازند.

از خداوند سعادت و توفیق و کامیابی ملت ایران را خواستار و جبهه ملی امیدوار است که نظم و آرامش در مشی تمام افراد همیشه مراعات گردد. دکتر محمد مصدق

۲۵۹۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1885906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =