فرهاد عشوندی

... که مرسوم نیست یک فرمانده قبل از یک نبرد بزرگ، سربازانش را تخلیه روحی و روانی کند...
و این بخشی است از دردنامه محمد رویانیان برای به دست آوردن دل های شکسته هوادارانش بعد از باخت سنگین در دربی پایتخت. او که 2 ماه و چند روز قبل آمد تا مرغ طوفان پرسپولیس باشد و نهراسد از باد .اوکه همان روز نخست گفت:« من مدیر بحرانم.»
سردار دیشب استیلی را به خانه فرستاد و لب گشود به انتقاد از مربی برکنار شده. از جوانی مربی گفت و از ارثیه شومی که از مدیر پیشین برایش مانده. تیمی که بد بسته شده و خشت اولش را کج نهاده معمار...
که بی شک او راست می گوید ارثیه ای شوم برایش مانده از دبیری که آمده بود باری از دوش پرسپولیس بردارد و حاصل کارش اما شد شعار:« پرسپولیس سیاسی نمی خواهیم » هواداران.
« دایی ، کاشانی، پرسپولیس جهانی» شده بود کابوس هواداران . کابوس شومی که انگار قرار نیست از سر پرسپولیس رخت برکند.دایی رفته و نامش شده نماد اعتراض. چه در فوتبال ، چه والیبال و چه حتی برای گرانی قیمت مرغ و گوشت.
کاشانی هم که رفته خانه و اصلا انگار نه انگار که او روزی مدیر این تیم بوده. هفته ها بود که استیلی فحش می خورد و خواهش هواداران از مدیر تیم تنها یک چیز بود ؛ اینکه استیلی برود اما سردار هنوز بر این باور بود که حمید باید بماند. زیر بار کنار گذاشتنش نرفته بود اگرچه با مربی های زیادی مذاکره کرده بود. او اما دیشب در شرایطی که حتی هواداران پرسپولیس مات و مبهوت ماندند و کلامی علیه استیلی نگفتند ، استعفای مربی را پذیرفت و فرستادش خانه. فرستادش خانه اما با واژگانی تند در انتقاد از استیلی که روی زمین افتاده بود. سردارفرمانده که تا ساعتی قبل از بازی به شدت همه چیز را خوب خوانده بود ، به یکباره در مقابل اولین تماس از خبرگزاری ها حتی پیش از آنکه با مشاوران فوتبالی اش مشورت داشته باشد مربی اش را مسبب همه چیز نامید و لب به انتقاد از او گشود. او درست همان لحظه ای این کار را کرد که کاپیتان تیمش داشت زندگی فوتبالی اش را را پای قمار می گذاشت تا از مربی تیمش دفاع کند و او باور نداشت که استیلی را کنار می گذارند.
رویانیان اما تصمیمش را گرفت . استیلی برکنار شد و حالا دیگر آخرین خاکریز سکوها دیگر حمید هم نیست. دیگر تماشاگران به ورزشگاه نمی روند تا شعار حیا کن ، رها کن را خرج استیلی کنند. حالا دیگر آقای فرمانده ، تمام قد رودرروست با هواداران. مدیری که بی شک یکی از موفق ترین ها در نیروی انتظامی مازندران و بعد از آن در تهران و مرکز فوریت های پلیسی کشور بوده است. او که نامی موفق است در اداره پلیس راهنمایی و رانندگی کشور و ستاد حمل و نقل و سوخت اما همین مدیر حالا فضایی جدید را تجربه می کند. فضایی که کمی متفاوت است از همه تجربه های قبلی او . عرصه ای که همرزمان سابقش را با سال ها تجربه ، ناگهان گوشه رینگ می برد . از مصطفی آجورلو گرفته تا عزیز محمدی ، کریم ملاحی ، بنی اسد ، مهدی تاج و علی صلاحی که همه از سرداران بوده اند ، روی تلخ فوتبال را دیدند و قد راست کردن در این موج را چه خوب می دانند که دشوار است.
سردار که آمده تا مدیر بحران باشد ، دیشب تصمیمی گرفت که شاید شروع تلاطم کاری جدیدش باشد. استیلی باید می رفت اما نه حالا که افتاده بود ، اینچنین با عتاب. سردار که در درد نامه اش خواسته بود تا مدیران فوتبالی از او در تصمیم سازی های شان کمک بگیرند ، کاش کمی هم خودش چارچوب های فوتبال که خوب دانسته کیثف است ، بیاموزد و حالا در دل موج هایی که به سویش می آیند ، بتواند قد راست کند.
او باید بداند ،شعارها از امروز نشانه اش می گیرند ، کاپیتانش شاید دست به عصیانگری بزند و فوتبالی های دورش به راحتی آب خوردن با رقیبانش «دست یا علی» بدهند و تنهایش بگذارند. اینجا فوتبال است با ادبیات و مرزبندی های خاص خودش با سکوهای آتشینش که نه درجه می شناسند و نه ایست خبردار. آقای رویانیان ؛ شما حالا از امروز است که باید مرغ طوفان باشید . از امروز نه فقط برای پرسپولیس که وظیفه دارید از 30 سال سابقه کاری تان دفاع کنید. کاش فقط کمی فوتبالی تر تصمیم بگیرید .
4141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =