نوروز چگونه از خطر محو در زندگی ایرانیان نجات یافت؟ / نظر پیامبر (ص) در باره نوروز چه بود؟ / نوروز عامل همبستگی ملی و اجتماعی ایرانیان

در تاریخ آمده در آذربایجان، خوی، مراغه، و اردبیل، مردم یک محله به دیدار محله دیگر و عید دیدنی می رفتند. روز بعد مردمی که به دیدنشان رفته بودند، به دیدار آنان می رفتند، این موضوع تا اندازه زیادی موجب انس، علاقه و همبستگی ملی و اجتماعی در ایران می‌شد

گروه اندیشه: خسرو معتضد تاریخنگار و مورخ، در سخنانی در باره شادی، و نو روز گفت: «نوروز جشنی است که اگر شما در زمان داریوش هخامنشی هم بودید، احساس می کردید که داریوش این جشن را مربوط به ۲۰۰۰ سال پیش از خودش می داند.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این مورخ در ادامه گفت: «به عبارت دیگر این اسطوره که به آن میتیولوژی می گویند. باید در تاریخ غور کنیم ببینیم آیا واقعی اند؟ مانند این که شهر سوخته سیستان چیست؟ کیکاووس، طهمورث یا جمشید جم چه کسانی بوده اند؟ ایتالیایی ها در این موضوعات دارند کار می کنند و در این باره به چیزهای عجیبی دست یافته اند.»

او افزود: «بنابراین این نوروز از قدیم الایام باما ملت ایران، همراه بوده است. تمام اقوام ایرانی به زبان های مختلف، به گویش های مختلف، در مجموع ملت ایران را تشکیل می دهند. و این جشن جشن بسیار جالب یکی از شگفتی ها است. زیرا زمان رخداد این جشن، در بهترین زمان سال یعنی درست زمان رخداد اعتدال طبیعی ، و برابر شدن زمان شب و روز است. »

معتضد در ادامه با اشاره به این که «از زمان هخامنشیان، جشن های نوروز در تخت جمشید برگذار می شد» گفت: «تخت جمشید شهر مسکونی نبود. فقط به خاطر عید نوروز در تخت جمشید جمع می شدندو در این روز از ایرانیان و انیران، ایرانیان همان ساکنان فلات ایران هستند، انیرانی ها هم شامل مصری ها، لیبیایی ها، یونانی ها، و آسیای صغیر هدایا می آوردند، در ادوار بعد هم این جشن همواره بوده است.»

او سپس به دلایل ماندگاری عید نوروز اشاره کرد و گفت: «بعد از اسلام شانسی که آوردیم این بود که مهبد بدخشان مرسلدان بهبدان، سلمان فارسی بوده است. او در عید نوروز به نزدپیامبر اسلام یک جام برد، و گفت در این جام حلوایی است که ایرانیان اول سال می خورند. پیامبر اسلام فرمودند این حلوا چیست؟ و سلمان گفت سمنو. پیامبر میل فرمودند و خیلی خوششان آمد، فرمودند ایرانیان چقدر باذوق هستند.»

معتضد در ادامه به منابع سخنانش اشاره کرد و گفت:« ابوریحان بیرونی، در "آثار الباقیه عن القرون الخالیه" صفحه حدود ۳۵۰ به این مسایل اشاره کرده است. ابوریحان بیرونی شخصی است که کرویت زمین را ۴۷۰ سال قبل از گالیله کشف کرد. ابوریحان بیرونی در کتاب خود به نام " التَّفهیم لِأَوائلِ صناعة التَّنجیم" مطرح کرده است که جهان کروی است و آن سوی جهان هم باید یک قاره باشد.»

او از قول پیامبر بزرگ نقل می کند که ایشان فرمودند ای کاش هر روز نوروز بود. این فرموده پیامبر دیگر دهان ها را بست. آنانی که شوونیسم و ضد ایران بودند، با این نظر پیامبر همگی ساکت شدند، و عید نوروز به صورت یک عید رسمی مطرح شد.

معتضد در ادامه گفت: « عیدنوروز اخیرا نیز سازمان ملل متحد ثبت جهانی شد. غیر از ایران، تمام کشورهای دیگری که در فلات ایران قرار دارند ، نوروز را جشن می گیرند. تاجیکستانی ها، اکنون در حال تدارک جشن نوروز هستند. نصف ازبکستانی ها فارس زبان هستند، آن ها به همراه ایرانیان دیگر در سراسر جهان سفره هفت سین را پهن کرده اند و عید نوروز را جشن می گیرند.»

او سپس به رسم بازدید از اقوام و نزدیکان در نوروز اشاره کرد و گفت: نوروز جشنی بوده که همواره ما را دور یکدیگر جمع کرده است. در تاریخ آمده در آذربایجان، خوی، مراغه، و اردبیل، مردم یک محله به دیدار محله دیگر و عید دیدنی می رفتند. روز بعد مردمی که به دیدنشان رفته بودند، به دیدار آنان می رفتند، این موضوع تا اندازه زیادی موجب انس، علاقه و همبستگی اجتماعی و ملی در ایران می‌شد.»

بیشتر بخوانید:
اتفاقی که امشب برای پل طبیعت در تهران می‌افتد
آیین‌های نمایشی نوروز؛ از پایکوبی و هلهله تا بازگشت مردگان/ سیاهِ آیین‌های نمایش ایران ربطی به برده‌داری ندارد

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1886140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =