۰ نفر
۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
خالق ChatGPT دچار «توهم خودبزرگ‌بینی» است

هیچ شکی در جاه‌طلب بودن سم آلتمن نیست؛ اما تلاش‌های اخیر او برای جمع‌آوری کمک‌های مالی، حتی ریسک‌پذیرترین سرمایه‌گذاران را نیز به تعجب واداشته است.

به گزارش خبرآنلاین، آلتمن برای خاموش کردن شعله‌های بلندپروازی‌اش قصد دارد سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی سخت‌افزارهای هوش مصنوعی را به هفت تریلیون دلار افزایش دهد. این عدد ۱۴ برابر بیشتر از فروش کل تراشه‌ در سطح جهان در یک سال اخیر است.

بر اساس گزارش زومیت، شرکت سازنده‌ی چت‌جی‌پی‌تی به‌دنبال فروش سهام با ارزش نهایی بازار ۱۰۰ میلیارد دلار است؛ ارزش بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری، OpenAI را به یکی از ارزشمندترین استارتاپ‌های دنیا تبدیل می‌کند. ماه گذشته OpenAI قراردادی با شرکت سرمایه‌گذاری Thrive Capital تنظیم کرد و توانست ارزش شرکت را به بیش از ۸۰ میلیارد دلار برساند.

به‌نظر می‌رسد سم آلتمن اهداف بلندپروازانه‌ای در سر داشته باشد؛ تا حدی که یکی از سرمایه‌گذاران خطرپذیر که مدتی با آلتمن در ارتباط بوده، می‌گوید او مانند ایلان ماسک یک فرد خودشیفته و خودبزرگ‌بین است.

سرمایه‌گذار خطرپذیر ناشناس اعتقاد دارد که آرزوهای ایلان ماسک و آلتمن فقط معطوف به خودشان است و به همین دلیل قابل‌اعتماد نیستند.

سرمایه‌گذاران بسیاری معتقدند که آلتمن همچون استیو جابز، مدیرعامل فقید اپل، از «دایره‌ی تحریف واقعیت» استفاده می‌کند. دایره‌ی تحریف واقعیت به هنر استیو جابز در متقاعد کردن دیگران برای شکل دادن به خواسته‌های خود و پیروی کردن از آن‌ها گفته می‌شود.

علی قدسی، مدیرعامل شرکت تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی دیتابریکس، بر این باور است که آلتمن درحال ساخت پلتفرم مخصوص خود با نام Platform of Sam است و همین باعث می‌شود که پروژه‌های جانبی او مانند شرکت‌های عمومی تأمین مالی شوند.

پرونده‌ی آلتمن چندان بدون حاشیه نبوده است؛ چراکه در سال ۲۰۱۹ از او خواسته شد که استارتاپ شتاب‌دهنده‌ی Y Combinator را با اتهام سوءاستفاده‌ی مالی ترک کند. شایعات می‌گویند که احتمالاً یکی از دلایل اخراج شدن او از OpenAI در ماه نوامبر (آبان و آذر) همین اتهام سوءاستفاده‌ی مالی از استارتاپ Y Combinator بوده است.

آلتمن بعد از سپری کردن یک هفته‌ی جنجالی در نهایت به‌عنوان مدیرعامل به شرکت OpenAI بازگشت و توانست نفوذ خود را افزایش دهد. یک سرمایه‌گذار فرشته (سرمایه‌گذاری که علاوه بر تزریق سرمایه، ارتباط نزدیکی با استارتاپ دارد و روند رشد را مدیریت می‌کند) معتقد است که آلتمن اگرچه رزومه‌ی پرحاشیه‌ای دارد اما خوب می‌داند که در این بازی چطور باید مهره‌هایش را بچیند و آن‌ها را حرکت دهد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1889207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =