گرانترین در کره زمین؛ گرمی 140 میلیون دلار!/ عکس

گرانترین چیزی که می‌توانید بخرید یک قصر، یک فلز یا حتی یک جواهر نیست، بلکه پودری است که هرگز حتی نامش را هم نشنیده‌اید.

تینا مزدکی: شاید وقتی می‌شنوید که گرانترین چیز روی کره زمین یک پودر است، فکر کنید که این پودر یک مواد مخدر است؛ اما نه! اینطور نیست. این ماده دومین چیز ارزشمند در کره زمین است و می‌تواند به قیمت 110 میلیون پوند در هر گرم به فروش برسد.

این چیزهای خارق العاده چیست و چرا دومین چیز ارزشمند روی کره زمین است؟

به گفته ناسا، ضد ماده ارزش بیشتری دارد، بنابراین دومین چیز ارزشمند بر روی کره زمین به شمار می‌رود؛ همانطور که وب سایت تحقیقات بازار Gitnux اشاره می‌کند، به دلیل هزینه غیرقابل تصور برای دستیابی به کوچکترین مقدار آن، یعنی 49 تریلیون پوند (62.5 تریلیون دلار) که نجومی تخمین زده می‌شود و بیشتر از ارزش کل اقتصاد جهانی است، هیچ کس آن را به این زودی نمی‌خرد.

این امر به دانشگاه آکسفورد این امکان را داده است تا پودری به نام فولرن‌ اندوهدرال (Endohedral Fullerene) مبتنی بر اتم نیتروژن را به عنوان «گران‌ترین چیز روی زمین» معرفی کند. دانشمندان در استارت آپ Designer Carbon Materials مستقر در آکسفورد که این ماده را توسعه دادند و اولین 200 میلی گرم از مواد خود را به قیمت 110 میلیون پوند (167 میلیون دلار در آن زمان) در سال 2015 فروختند.

به زبان ساده، فولرن‌ اندوهدرال مبتنی بر اتم نیتروژن شامل قفسی از اتم‌های کربن حاوی اتم‌های نیتروژن است. این مولکول‌ها دارای خواص فیزیکی و الکترونیکی قابل توجهی در مقایسه با مولکول‌های «عادی» هستند؛ اکنون، فولرن‌ برای ساخت ساعت‌های اتمی بسیار دقیق و کوچک که دقیق‌ترین سیستم زمان‌گیری در جهان است، استفاده می‌شوند.

گرانترین در کره زمین؛ گرمی 140 میلیون دلار!/ عکس

دانشگاه آکسفورد در یک خبر در وب سایت خود خاطرنشان می‌کند که ساعت‌های اتمی معمولی به اندازه یک اتاق کامل هستند، بنابراین می‌توانید ببینید که چرا کوچک کردن آنها ممکن است مفید باشد. ساعت‌های اتمی یکی از اجزای کلیدی سیستم‌های جی‌پی‌اس هستند و توانایی ساخت آن‌ها نه تنها راهنمایی مسیر، بلکه پتانسیل خودروهای بدون راننده را با ایجاد فناوری ناوبری دقیق تا 1 میلی‌متر متحول می‌کند.

دکتر کیریاکوس پورفیراکیس، دانشمند نانومواد که از سال 2001 روی این ماده کار می‌کند، می‌گوید یک ساعت اتمی کوچک شده را تصور کنید که می‌توانید آن را در تلفن هوشمند خود حمل کنید: این انقلاب بعدی در صنعت تلفن همراه است.

اتم‌های کربن به اشکال مختلفی وجود دارند، از جمله اتم مورد علاقه همه: الماس. اما این فولرن از 60 اتم کربن تشکیل شده است. این فولرن می‌تواند وارد تلفن همراه شما شود، هر تلفن همراه نیز می‌تواند روزی حاوی یکی از این‌ها باشد؛ علاوه بر این کاربردهای زیادی برای این فناوری وجود خواهد داشت. واضح‌ترین آن‌ها را می‌توان در کنترل وسایل نقلیه خودران دید.

منبع: indy100

۲۲۷۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1890782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =