چرا زمین‌لرزه تایوان تلفات کمی داشت؟/ «شهر هوالین از نظر جمعیت مشابه شهر بم در زلزله ۱۳۸۲ بود»

زلزله‌ای به بزرگی ۷.۴ ریشتر، دیروز، چهارشنبه در ساحل شرقی تایوان روی داد که گفته شده این زمین‌لرزه قوی‌ترین زلزله تایوان در ۲۵ سال اخیر است.

بر همین اساس، مهدی زارع، محقق زلزله‌شناس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله به خبرآنلاین می‌گوید: زلزله سوم آوریل ۲۰۲۴ هوالین تایوان با بزرگای ۷.۴ در ساعت ۰۷:۵۸:۱۱ به وقت محلی و در ژرفای ۳۵ کیلومتری در پهنه فرورانش غرب اقیانوس آرام رخ داد. کانون در در ۱۸ کیلومتری جنوب-جنوب غربی شهر هوالین Hualien، تایوان قرار داشت.

او با بیان اینکه این بزرگترین زمین لرزه در تایوان از زمان زمین لرزه چی چی با بزرگای ۷.۳ در ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۹ بود، ادامه می‌دهد: در بیست و چهار ساعت اول پس از حادثه ۱۰ نفر کشته، ۱۰۳۸ نفر مجروح و ۱۵۲ نفر گرفتار زیر آوار گزارش شد. شهر هوالین شهری است در ساحل شرقی تایوان و در کناره اقیانوس آرام با جمعیتی که در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰۰ هزار نفر گزارش شده است. از نظر جمعیت می‌توان شهر هوالین را مشابه شهر بم در هنگام زمین‌لرزه ۵ دیماه ۱۳۸۲ درایران دانست. البته زمین‌لرزه بم ژرفای بسیار کم ۸ کیلومتری داشت که بسیار در افزایش خرابی ها و تلفات موثر بود.

 چرا زمین‌لرزه تایوان تلفات کمی داشت؟/ «شهر هوالین از نظر جمعیت مشابه شهر بم در زلزله ۱۳۸۲ بود»

این کارشناس توضیح می‌دهد: هشدار سونامی در تایوان بلافاصله پس از زلزله بامداد ۱۵-۱-۱۴۰۳ تایوان صادر شد و وزارت منابع طبیعی چین نیز هشداری در سطح بالا درباره وقوع سونامی صادر کرد. آژانس هواشناسی ژاپن نیزهشدار سونامی برای استان اوکیناوا صادر کرد ، که بعداً به سطح پایین‌تر کاهش یافت. در نهایت بیشینه ارتفاع امواج آب بالا آمده در ساحل هوالین پس از زمینلرزه حدود ۲۷ سانتی متر گزارش شد.

زارع می‌گوید: در تصاویر دریافتی از آسیب‌ها، چندین ساختمان به شدت کج شده و آسیب شدید به طبقات پایینی دیده می‌شوند. چنین آسیب‌هایی می‌تواند زمانی رخ دهد که طبقه اول ضعیف است یا زمانی که زمین زیرین به دلیل روان‌گرایی یکپارچگی را از دست می‌دهد.

او ادامه می‌دهد: همچنین برخی آسیب‌ها به زمین لغزش‌ها مربوط بوده و خودروهای عبوری آسیب دیده‌اند. تلفات زلزله بر اساس گزارش‌های دریافتی تاکنون بسیار کم بوده است. البته ژرفای ۳۵ کیلومتری زلزله را می‌توان برای کمتر بودن شدت زمین‌لرزه در پهنه مرکزی در مقایسه با زمین‌لرزه ای با بزرگای مشابه مانند زلزله طبس ۱۳۵۷ در ایران دانست که زمین‌لرزه طبس ژرفای ۱۰ کیلومتری داشت و عملا شهر طبس در مجاورت کانون زلزله با بزرگای ۷.۴ در ۲۵ شهریور ۱۳۵۷ به طور کامل تخریب شد.

محقق زلزله‌شناس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی معتقد است: ضمنا یک خوش شانسی دیگر هم رخداد زمین‌لرزه در روشنایی روز بود چرا که در صورت رخداد زمین‌لرزه در شب هنگام تلفات می‌توانست بیشتر باشد. ولی به هر حال نباید از پیشرفت کشور کوچک تایوان در زمین‌لرزه زیرساخت تاب‌آوری در برابر زمین‌لرزه‌های شدید و در جهت مدیریت کاهش ریسک چشم پوشی کرد. این پیشرفت به ویژه از زمان زمین‌لرزه چی چی در سپتامبر۱۹۹۹ (۳۰ شهریور ۱۳۷۸) و طی بیست و پنج سال اخیر چشم‌گیر بوده است.

 چرا زمین‌لرزه تایوان تلفات کمی داشت؟/ «شهر هوالین از نظر جمعیت مشابه شهر بم در زلزله ۱۳۸۲ بود»

زارع با بیان اینکه از میان ده نفر تلفات زمین‌لرزه هوالین بر اساس گزارش‌ها در میان کشته‌شدگان، چهار نفر در پارک ملی تاروکو کشته شدند، از جمله سه کوهنورد که در ریزش سنگ گرفتار شدند، ادامه می‌دهد: یک نفر دیگر نیز بر اثر ریزش سنگ در تونل، در بزرگراه جان خود را از دست داد و کامیون او را له کرد. یک نفر نیز پس از برخورد اتومبیل خود با یک تخته سنگ در پارکینگ تونل در بزرگراه جان خود را از دست داد، و مرگ دیگری در داخل یک معدن در هجن پس از برخورد با سنگ‌ها گزارش شد. زنی در هوالین پس از بازگشت به ساختمان خود برای بازیابی گربه خود در هنگام یک پس‌لرزه زیرآوار ماند و کشته شد. بنابراین تاکنون بیشتر تلفات یا به زمین‌لغزش‌ها مرتبط شده یا به بی‌احتیاطی در بازگشت به ساختمان و گرفتار آمدن در زیرآوار هنگام پس‌لرزه.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1891262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =