فارس نوشت:

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سؤال که آیا تخلف اخیر بانکی مصداق اخلال در نظام اقتصادی است گفت: این مسئله را باید قاضی تشخیص دهد و انتخاب عنوان مجرمانه در یک پرونده کار قاضی است و در صلاحیت من به عنوان وزیر اقتصاد نیست.

  سید‌شمس‌الدین حسینی امروز در حاشیه همایش نقش بانکداری اسلامی در تأمین مالی در دانشگاه تربیت مدرس در مورد مهمترین دستاورد هدفمندی یارانه‌ها گفت: اولاً کشور و مدیران پی بردند که ظرفیت انجام کارهای بزرگ برای حل مشکلات بزرگ وجود دارد و مردم نیز دریافتند آمار و ارقامی که کارگروه‌های رسمی اعلام کرده‌اند به واقعیت نزدیک‌تر است.

* باشگاه استقلال و پیروزی واگذار می شود
حسینی در مورد خصوصی‌سازی در ورزش گفت: امور تصدی‌گری ورزش باید واگذار شود از جمله اینکه باشگاه استقلال و پیروزی نیز در لیست واگذاری قرار می‌گیرد اما در عین حال با وزیر ورزش و جوانان صحبت شده است که واگذاری‌ها به صورتی باشد که ابعاد اجتماعی مخصوص ورزش و دو باشگاه پرطرفدار و مردمی مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به گونه‌ای باید انجام شود که در جهت تقویت فعالیت واگذار شود همچنین کارگروهی برای تهیه اساسنامه آن تشکیل شده و پیش‌نویس اساسنامه نیز تهیه شده است.

*واکنش وزیر اقتصاد به لایحه فضای کسب و کار
وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد ادغام منابع قرض‌الحسنه با منابع دولتی گفت: تلفیق دو نوع منابع بانکی قرض‌الحسنه و منابع دولت در این جهت انجام می‌شود و علت اینکه آقای شیخ‌الاسلامی وزیر کار و تعاون مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه را با حفظ سمت به عنوان مدیرعامل صندوق مهر رضا انتخاب کرده همین موضوع است.
حسینی در مورد لایحه بهبود فضای کسب و کار گفت: دغدغه دولت این است که امور حاکمیتی بر یک نهاد غیرحاکمیتی قرار نگیرد و به این دلیل دولت با طرح قبلی بهبود فضای کسب و کار به آن شکل مخالف بود لذا تعامل دولت و بخش خصوصی باید تقویت شود و در این راستا تاکنون 15 جلسه شورای گفت‌وگو تشکیل شده و تداوم پیدا می‌کند.
وزیر اقتصاد افزود: در عین حال اختیارات و مسئولیت‌ها باید در چارچوب قانون اساسی تعیین شود و تفکیک قوا مشخص شده و فرایند لایحه بهبود فضای کسب و کار و تهیه قانون آن به کمیسیون ویژه اصل 44 برگشت داده شده که در آنجا بحث‌های دولت و بخش خصوصی به هم نزدیک شود.

* لایحه اصلاح پول ملی در کار گروه طرح تحول بانکی تهیه شد
وی در مورد سهم قرض‌الحسنه در تسهیلات بانکی گفت: نسبت تسهیلات قرض‌الحسنه به سپرده‌ها در سال 86 حدود 33 درصد بود که این رقم با افزایش 2.5 برابری به 68 درصد افزایش یافته است.
وی تأکید کرد: تلاش بر این است سنت قرض‌الحسنه توسعه پیدا کند و از همکاران مطبوعاتی و رسانه‌ای درخواست می‌شود جهت ترویج قرض‌الحسنه تلاش کند.
حسینی در مورد لایحه تحول بانکی گفت: طرح تحول بانکی بخش‌های مختلفی داشته و در جلسه طرح تحول بر گسترش فرهنگ‌سازی و گردش اطلاعات تأکید شد.
وی تأکید کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه حکمی وجود دارد که بانک مرکزی را موظف کرده تا در سال اول اجرای قانون بانک اطلاعات جامع مشتریان بانک‌ها را تهیه کند و این بانک اطلاعاتی تهیه شده و ظرف چند ماه آینده تا پایان سال تکمیل می‌شود.
وزیر اقتصاد همچنین ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه، مؤسسات مالی و اعتباری، بانک‌های خصوصی و دولتی را از دیگر سیاست‌های دولت برشمرد و گفت: ساماندهی این نهادها در جلسه شورای پول و اعتبار امروز مطرح شد.
وزیر اقتصاد در مورد اصلاح پول ملی گفت: لایحه اصلاح پول ملی در کار گروه طرح تحول بانکی تهیه شده و باید در دستور کار دولت قرار گیرد.

* اطلاق اخلال به فساد بانکی اخیر به تشخیص قاضی است
حسینی در مورد لایحه بودجه 91 گفت: یکشنبه هفته جاری کلیات ارقام کلان لایحه بودجه در دولت بحث و به تصویب رسید و همکاران معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی تلاش می‌کنند هر چه سریعتر لایحه بودجه 91 را به مجلس تقدیم ‌کنند.
حسینی در مورد سؤالی مبنی بر اینکه آیا تخلف اخیر بانکی مصداق اخلال در نظام اقتصادی است گفت: این مسئله را باید قاضی تشخیص دهد و انتخاب عنوان مجرمانه در یک پرونده کار قاضی است و در صلاحیت من به عنوان وزیر اقتصاد نیست.
حسینی در مورد قانون بانکداری بدون ربا گفت: این قانون از ابتدای سال 1363 اجرا شد و تکلیف بانک‌ها را مشخص کرده و در جمهوری اسلامی بانکداری ربوی ممنوع شده و عقود مشارکتی، مبادله‌ای و قرض‌الحسنه از نوع غیرربوی است و برای اجرای دقیق‌تر قانون نیز تلاش شده از ظرفیت قانون استفاده شود.
وی تأکید کرد: همکاران بانک مرکزی نیز تلاش می‌کنند عقودی که معاملات بانکی را پوشش می‌دهند براساس قانون بانکداری بدون ربا باشد و مانع از صوری شدن معاملات شود در این زمینه عقودی مانند استصناع، مرابحه و خرید دین معرفی شدند که در قانون برنامه پنجم پیش‌بینی شده بود.
وی تأکید کرد: تأسیس‌ نهادهایی مانند صندوق‌های قرض‌الحسنه و پیش‌گیری از سوء‌استفاده از عناوین مقدس و دور زدن مقررات بانکی در این زمینه دنبال شود.

 

 

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه معاملات آتی سکه دارای مجوز شورای عالی بورس و شورای فقهی است، گفت: معاملات آتی سکه قانونی است.

سیدشمس‌الدین حسینی در جمع خبرنگاران درباره اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره معاملات آتی سکه اظهار داشت: بنده با آقای بهمنی صحبت نکردم و این صحبت‌های ایشان را هم نشنیده‌ام. اما از نظر بنده معاملات آتی سکه مصوبه شورای عالی بورس را دارد و کاری قانونی است.
وزیر اقتصادی تصریح کرد: هر مصوبه‌ای که در شورای عالی بورس داشتیم بلااستثناء سازمان بورس مکلف بوده و هست که نظریه فقهی شورای بورس را برای آن بگیرد.
وی ادامه داد: آنچه که هم‌اکنون در معاملات آتی سکه صورت می‌گیرد مصوبه شورای بورس و پیوست تایید کمیته فقهی شورای عالی بورس را دارد.

*‌ انتقاد نکردم خواستار تقویت نظارت شدم
وزیر اقتصاد در ادامه در توضیح صحبت‌هایی که صبح امروز در این همایش با محوریت عملکرد صندوق‌های قرض‌الحسنه مطرح کرده بود، گفت: بنده هیچ انتقادی از هیچ دستگاهی به خصوص بانک مرکزی نکردم.
وی افزود: باید نظارت تقویت شود و این به معنای انتقاد نیست.
حسینی درباره مهم‌ترین دستاوردهای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: مهم‌ترین دستاورد این قانون در ابتدا پی‌بردن مدیران کشور به ظرفیت‌های بالا برای حل مشکلات بزرگ در کشور بود.
وزیر اقتصاد ادامه داد: در عین حال به نظر بنده مردم پی بردند آمار و ارقامی که کارگروه‌های رسمی برآورد و اعلام می‌کنند به مراتب به واقعیت نزدیک‌تر است.
حسینی البته تاکید کرد: مهم‌ترین دستاوردی که قانون هدفمندی داشته و اظهرمن‌الشمس است صرفه‌جویی‌هایی است که انجام شد.
حسینی تاکید کرد: امروز در تمامی حامل‌های انرژی به رغم افزایش تعداد خودروها، خانواده‌ها و کارخانجات هنوز به میزان سال گذشته مصرف صورت نگرفته است.
وزیر اقتصاد از کاهش میزان مصارف خانگی توسط مردم خبر داد و گفت: اما در مقابل مصرف کارخانجات افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: هفته آینده خبرها و گزارش‌های خوبی در خصوص هدفمندی یارانه‌ها توسط رئیس جمهور اعلام خواهد شد.

* دیدگاه بهمنی و حسینی در مورد عملکرد صندوق‌های قرض‌الحسنه
وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت توجه به اهمیت، فواید و مصارف قرض‌الحسنه اشاره و تصریح کرد: بنده پیش از اینکه جنبه‌های سلبی در توسعه این امر ببینم به جنبه‌های ایجابی و توسعه این جنبه‌ها تاکید می‌کنم.
وی گفت: بنده معتقدم در برخی مواقع شاهد سوءاستفاده از عناوین ائمه در صندوق‌های قرض‌الحسنه هستیم.
وی تاکید کرد: بنده و آقای بهمنی که در این حوزه فعالیت می‌کنیم معتقدیم همان‌طور که قرض‌الحسنه ترویج می‌شود مانع از سوءاستفاده‌ها خواهیم شد.
وی به تلاش‌های بانک مرکزی اشاره و تصریح کرد: همان‌طور که در بسته سیاستی آمده ما هم پیگیری خواهیم کرد تا امور مربوط به ترویج قرض‌الحسنه تسهیل شود.

 

/3131
 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رنجبر IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    0 0
    موقعی که وزیر محترم اقتصاد یک کشور جرات اعلام نظر درمورد یک تخلف بزرگ که اعتماد عموم را خدشه دار کرده ندارد چه مفهومی میتوان از آن استنباط کرد آیا اعلام نظر قضاوت تلقی می شود!؟
  • محمود IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    0 0
    اختلاس اخیر محکوم است اما این دو توصیه که مورد قبول وتایید آبا واجداد ما فارسی زبانان میباشد باید پیوسته مد نظر باشد 1- یک بام ودو هوا نباشد 2- گر حکم شود که مست گیرند ..دیگر معلومه که بعدش چطور باید بشه امید است در عمل ببینیم انشا الله.
  • محمودرنجبر IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    0 0
    پیشنهاد به کافه خبر همش شما باید آدمای سرشناس برای اظهار نظر دعوت کنین ؟!خب برای یه بارم که شده من دعوت کنین آدمای مشهور بسیاریشون درموارد مطروحه یا ذی نفع هسن ویا به ضررشونه اما من نه سرپیا زم نه ته پیاز پک پولی هم برای از دس دادن ندارم امااگر خواسین منودعوت کنین شرط داره چون بازنشسته هسم بایه متحمل مخارجی بدین شرح بشین 1-یه دس کت وشلوار 2 دو عدد عینک دوربین ونزدیک بین چون مدتیه که دوتاش شکسه 3-یه دس دندون مصنوعی برایکه دندونای مصنوعی که دارم شکسه وبه 6قسمت شده بلیط آمدو برکشت از شهرستان خرامه به محل مصاحبه وتعهدی که اگه توی راه بیماری ویا خرج واتفاق غیر مترفبه ای پیش بیاد از عهده خسارت برآیین اگرم خواسین میتونین دم ودسگاتو بیارین خونمون ومصاحبه کنین سرتو درد نیارم فکراش بکنین خبرم بدین..