دخالت دولت در اقتصاد از دیرباز وجود داشته و طبعا با مخالفتهایی هم روبرو می شده است.

از جمله اقدامات مداخله ای دولت، تعیین نرخ ارز است. این اقدام در سال 1312 شمسی (78سال قبل) باعث درگرفتن بحث در جلسه علنی مجلس شورای ملی شده است.
علی دشتی از چهره های نام آور آن دوره مجلس در نطق خود دراردیبهشت131219می گوید:


"... هر قدر مداخله دولت در کارهای تجارت و صنعت وزراعت کمتر باشد این سه بهتر نشو و نما میکند وجلو میرود ... الان فقط یک تئوری در دنیا هست وآن تئوری سوسیالیزم است که تمام کارهارامی خواهند در دست دولت متمرکزکنند ولی در سایر دولتهایی که امور اقتصادیشان به منتهی درجه نشو و نما وارتقاء رسیده است می‌بینیم که مداخله دولت کمتر است هم در مسئله زراعت هم درمسئله تجارت هم در مسئله صنعت. ... حکومت اصلاً برای چیست و برای چه ایجاد شده است؟ حکومت فقط و فقط برای حفظ انتظامات است. یعنی باید حکومت وضعیت را طوری نگهدارد که بقال بتواند بقالی کند، زراع بتواند درست زراعت کند، صنعتگر بتواند راحت بصنعت خود بپردازد و کسی نتواند کلاه کسی را بردارد. وظیفه حکومت این است و بس دولت باید کارهای خودش را فقط محدود کند بآن قسمتی که مربوط به حفظ انتظامات و حفظ حقوق و حدود اجتماعی است وبس والا مداخله کردن در اموری که مربوط بشئون او نیست یعنی در قسمتهای مولد ثروت بعقیده بنده صحیح نیست وهر چه مداخله اش کمتر باشد در این قبیل مسائل هم بمنفعت خودش است هم بمنفعت جامعه است.
یک چیز خیلی مهم دیگر مسئله اسعار[= قیمتها] است. دولت چه کار دارد باینکه اسعار قیمتش چقدر است؟ دولت چه کار دارد که دلار قیمتش 25 ریال است یا بیست ریال است. به او چه ربطی دارد؟ هر وقت صادرات زیاد شد اسعار خارجی تنزل میکند وهر وقت کم شد ترقی میکند...آخر بدولت چه مربوط است که نرخ معین میکند که دلار را عوض 25ریال 24 ریال بفروشند؟ در اوایل امر وقتی که در سه سال پیش لیره شروع کرد به ترقی کردن تجار وارد کننده شروع کردند به قال مقال کردن که آی زندگانی عمومی دارد گران میشود. چه میشود. چه میشود .مردم هم چون دیدند جنس شان گران دارد میشود شروع کردند بداد وفریاد کردن و چاره از دولت خواستن. دولت هم در همانوقت میبایستی ابداً مداخله دراین کار نکند ولی دولت بیخود در تحت تأثیر تجار واردکننده و مردم مصرف ‌کننده ، نظارت دراسعار خارجی را درست کرد...عقیده بنده این است اسعار خارجی باید به کلی آزاد باشد و نظارت و تماس دولت ومداخله دولت در امر اسعار خارجی بهیچوجه تأثیری در قانون انحصار تجارت ندارد . قیمت دلار سه تومان یا دو تومان یا بیست و پنج قران یا بیست و چهار قران باشد چه مربوط است باینکه دولت مداخله کند ؟ هر وقت فلان تاجر جنسش را صادر کرده ورقه صدوری بشما داد شما میتوانید جواز ورود بهش بدهید دیگر نباید مداخله در امر اسعار و قیمت آن داشته باشید این مربوط بشما نیست..."


30231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    23 0
    زنده باد علی دشتی نماینده فهیم ایران زمین. دریغ و درد, چیزی رو که اون زمان می گفت و می فهمید عده ای پس از یک قرن هنوز درک نمی کنند. دوستان از خواندن کتابهای این نویسنده و محقق برجسته غفلت نکنند. خدایش بیامرزاد.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    9 0
    روحش شاد و یادش گرامی باد.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    11 0
    درود بر علی دشتی با این تفکر عمیق اقتصادی