اختلاف نظر شدید مجلس و آموزش و پرورش به دلیل تغییر سیستم آموزشی درایران، گویا به این زودی ها تمام نمی شود.ظواهر امر نشان می دهد این تازه اول کشمکش است.

امید کریمی: از هفته پیش که حاجی بابایی اعلام کرد امسال آخرین دوره برگزاری سال اول راهنمایی است، تاکنون مجلس از غیرقانونی بودن شش سال شدن دوره ابتدایی گفته و البته اموزش و پرورش هم بر قانونی بودن این تصمیم تاکید می کند.

این بحث تا جایی پیش رفت که امروز حاجی بابایی بخش تازه ای از تغییر ساختار اموزشی را اعلام کرد؛ دوره ابتدایی به دو دوره سه ساله تقسیم می شود. او گفت: "طبق این طرح یک معلم 3 سال اول دوره ابتدایی را تدریس می کند. در گذشته نیز این شیوه را در برخی از مناطق داشته ایم و تقسیم مقطع ابتدایی به دو دوره 3 سال قطعی است و مانعی هم برای اجرای آن وجود ندارد."

به گفته وزیر آموزش و پرورش، براساس این طرح، دانش‌آموزان پایه اول تا سوم در یک مدرسه و دانش آموزان پایه سوم تا ششم ابتدایی در یک مدرسه دیگر درس می خوانند،

 نکته اینجاست که حاجی بابایی گفته این طرح از سال آینده شروع می‌شود: در واقع سند تحول بنیادین این مقطع را نظام دوره ای تعریف کرده است.

 

هم معلم داریم هم کتاب

او همچنین درباره برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش برای تامین فضای آموزشی پایه ششم ابتدایی گفت: تا ابتدای مهر ماه سال آینده دو هزار پروژه آموزشی ساخته می شود و در خصوص تامین معلم و کتابهای درسی هیچ مشکلی نداریم. جداول مربوط به توضیح این موارد تا دو هفته آینده بیرون می‌آید که در آنها جزئیات فعالیت عوامل اجرایی و آموزشهای معلمان تشریح می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفته که طرح تغییر ساختار اموزشی، در مدت 5 سال اجرا می شود: "با توجه به اینکه در این مرحله کلاس ‌پنجمی‌های امسال در سال آینده به پایه ششم ابتدایی می‌روند، بنابراین دانش‌آموزی نداریم که سال آینده به اول راهنمایی برود و سال پس از آن دوم راهنمایی نخواهیم داشت و به این ترتیب طی پنج سال ساختار جدید به طور کامل مستقر می‌شود اما به طورکلی دوره راهنمایی از جهت ساختار هیچ تغییری نمی‌کند و سه پایه به همراه سه پایه دبیرستان مستقر خواهد شد."

 

نامه عباسپور به لاریجانی

اما این تاکید وزیر آموزش و پرورش درحالی شنیده می شود که از آن سوی ماجرا، علی عباسپور تهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تغییر یکباره به 6-3-3 را غیرقانونی می داند.

او امروز در نامه ای به علی لاریجانی، رییس مجلس نوشت: "شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف دوره پیش دانشگاهی و کلیات تقسیم دوره های تحصیلی نظام آموزش و پرورش به یک دوره 6 ساله و دو دوره 3 ساله را تصویب نمود و در ادامه مقررگردید که وزارت آموزش و پرورش در مدت 3 ماه برنامه و سازکارهای مربوط به این موضوع را تهیه و تدوین و برای بررسی و تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید. البته این تصمیم مورد اعتراض اینجانب بود زیرا براساس بند 2 ماده 6 قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش و ماده 12 قانون اهداف و و ظایف وزارت آموزش و پرورش باید هرگونه تغییر نظام آموزشی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. اما در آخرین مراحل تصویب سند تحول در نظام آموزش و پرورش که حضرت عالی ریاست جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عهده داشتید بحث تغییر نظام آموزشی در سند تحول مطرح شد. جنابعالی فرمودید که اگر این تغییر نظام در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به تصویب برسد مشکلی ندارد و چون نظر نهایی در مورد گردش کار در مجلس با ریاست محترم مجلس است، اینجانب سخنی نگفتم و پیشنهاد جنابعالی مبنی بر اینکه تغییر در نظام آموزش و پرورش به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد مطرح و به تصویب رسید."

در نامه عباسپور همچنین امده است: "متأسفانه در آستانه رونمایی از سند تحول آموزش و پرورش، وزیر محترم آموزش و پرورش در مصاحبه هائی مکرر اعلام نمود که از سال آینده نظام جدید 6-3-3 اجرا خواهد شد و بر این مبنا از سال تحصیلی آینده کلاس ششم راه اندازی می گردد. اینجانب از زمان مصاحبه جناب‌ آقای دکتر حاجی بابایی با تماس با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی سعی نمودم که مبنای قانونی این اقدام را جویا شوم ولی جز صورتجلسه مورخ 27/11/1388 که در فوق به آن اشاره شده مدرک دیگری ارائه نگردید که آن نیز هیچگونه دلالتی مبنی بر تأیید نهایی نظام 6-3-3 در آموزش و پرورش نداشت. با توجه به این امر در جلسه روز سه شنبه مورخ 22/09/1390 که جناب عالی رییس جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بودید در تذکری اینجانب عنوان نمودم که صحبت وزیر محترم آموزش و پرورش در مورد اجرایی شدن نظام 6-3-3 در سال تحصیلی 91 مبنای قانونی ندارد و آنچه که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است کلیات است و هنوز برنامه به شورا ارائه نگردیده است که پس از این تذکر تصویب شد که وزارت آموزش و پرورش طی 2 ماه آینده برنامه و سازو کارهای مربوط را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه تا تصمیم نهایی گرفته شود."

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات همچنین از اطلاعیه ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره نوشت: امروز مطلع گردیدم که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالبی را عنوان کرده است که اهم آن به شرح زیر است:
اصل نظام آموزشی 6-3-3 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.
بر اساس سند تحول آموزش و پرورش اجرای سند تحول به عهده آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش گذاشته شده.
وزارت آموزش و پرورش گزارش خود پیرامون چگونگی اجرایی نمودن آن و فراهم نمودن بسترها، الزامات و زمان بندی اجرا را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد نمود.
و در ادامه اظهار نظرهای غیر مسئولانه را (اشاره به مصاحبه اینجانب در روز چهارشنبه 23/09/1390) مایه تشویش اذهان خانواده و دانش آموزان داشته است. با توجه به اینکه در سند تحول آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع تصویب کننده ذکر گردیده است لذا هرگاه تغییر در نظام آموزشی کشور به تصویب این شورا برسد، به اجرا درآید که هنوز تصویب نهایی نشده و فقط کلیات آن به تصویب رسیده است.
در بسیاری از موارد، اعلامیه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید کننده مطالب عنوان شده در مصاحبه اینجانب است (در صورتیکه صحبت‌های اینجانب را مایه تشویش اذهان خانواده و دانش آموزان دانسته) و ثانیاً این اعلامیه با نوعی ابهام گویی و عدم انعکاس تمام واقعیات تلاش در جهت موجه جلوه دادن سخنان وزیر محترم آموزش و پرورش نموده است. با توجه به عرایض فوق و نظر به اینکه حضرت عالی در جلسه مورخ 22/09/1390 ریاست جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عهده داشتید، همچنین جهت حفظ کیان مجلس شورای اسلامی برای دفاع از حقوق مردم خواهشمند است تذکر لازم به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شود."
 

 

شورای عالی آموزش و پرورش، مرجع تصمیم گیری نیست

او همچنین درابن باره به خبرآنلاین گفت: "شورای عالی آموزش و پرورش مرجع تصمیم گیری درباره تغییرات کلان در نظام آموزشی نیست. همچنین صراحتا عنوان شده است که تحول در نظام آموزش و پرورش باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد. طرح تغییر تحول باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی و با نظر اعضای آن تصویب شود."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام NL ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    7 4
    هر چی عباسپور میگه درسته.
  • حمید IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    12 0
    یه کتاب ریاضی اول ابتدایی که تغیرکردبایک ماه تاخیر به دست دانش اموز رسید.وای به حال هفت هشت تا کتاب تالیف نشده وفکر نکرده.!
  • masoud IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    8 1
    حاجی بابایی لطفا دست بردارید چرا هر وزیری که میاد دوست داره به سلیقه خودش نظام اموزشی که یک مرحله مهم حساس برای هر جامعه ای است را اداره کنه اگه سیستم قبلی ایراد داشته این سیستم که از ظاهرش معلومه
  • داوود IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    5 0
    با سلام پدر 4 فرزند هستم . به صرف آموزش بهتر فرزندانم را به غیر انتفاعی بردم نتیجه آموزش عکس بود . 40 سال پیش این موضوع 6 ساله بودن ابتدایی تمام شد حال با 2 تغییر در کتاب های دبستانی ( مهارت و غیره ) میگویند بر گردیم به قبل آنهم تاثیر در یاد گیری بینادی ندارد . آموزش پروزش میبایست نظارت در شیوه درس دادن و پیشبرد ساختار ی آموزش را به طریق کشورهای دیگر در نظر بگیرد دیگر نگاه نمیکنند شایدپدری به دلیل مشکلات فعلی تورم بخواهد فرزندش را به دولتی برد و دیگر ..................................................
  • یک معلم IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    8 0
    حاجی بابابیی خودش هم نمی داند چکارمی کند . معلم یک معلم هستم باسابقه بالا آموزش وپرورش تااین حد بی برنامه ندیده بودم .آنچه که کمتربه آن پرداخته میشود آموزش است .واقعا" ایشان ازاتفاقات درون مدرسه اطلاعی دارند؟
  • کارشناس US ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    4 0
    اشکالات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش: 1- اين سند بر مبناي نظام تربيت رسمي عمومي تدوين گرديده است در حاليكه طبق قوانين مصوب آموزش و پرورش مجلس شوراي اسلامي قلمرو آموزش و پرورش به دو بخش آموزش هاي عمومي و آموزش هاي علمي- عملي تقسيم گرديده است. 2-در طراحي اهداف، شاخص ها و راهكارها رويكرد تفكر تحليلي حاكم است تا رويكرد سيستمي. 3- در طراحی این دو سند دو نظام آموزشی کشور شامل نظام آموزش عالی و آموزش فنی و حرفه ای دیده نشده است. 4- طول عمر این سند 14 سال است در حالیکه چشم اندازها در آموزش و پرورش در زمان هایی بیشتر طراحی می گردند. 5-عدم توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی به قوانین مجلس شورای اسلامی در این زمینه 6- عدم توجه به سازوکارهای اجرایی در این سند 7- کلی گویی در این سند ا
  • فرهنگی تهرانی IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    12 1
    خدا وکیلی اقای لاریجانی باید در مقابل این کار غیر کارشناسی را بگیرد. هیچ معلمی در این مورد توچیه نشده است. در ضمن از وزیر سوال شود ایا تدارک این قضایا را دیده است
  • محمودی IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    10 0
    آقای حاجی بابا واقعا اگر شما بچه ابتدایی داشتی راضی به این کار میشدید
  • رضا IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    1 0
    ببخشید ما دبیران دوره راهنمایی که با کبود ساعات تدریس در شهرهای خود مواجه هستیم سه سال پشت سرهم یک پایه حذف باشد تا این نظام بقرار شود چگونه سازماندهی شویم و بقیه وقت خود را چگونه بگذرانیم وقتی سال اینده اول راهنمایی نداریم و سال بعد ان هم دوم راهنمایی و سال بعد هم سوم راهنمایی و... یک سال هم که پیش دانشگاهی برداشته می شود و سوم ها با پیش دانشگاهی فارغ التحصیل می شود این همه فارغ التحصیل و...
  • یک مدیر IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
    0 0
    سلام همییشه تغییر با مقاومت ایجاد میشود مثل اجرای طرح توصیفی که بیشتر معلمان آن را غیر ممکن می دانستند.آما الان از نتایج آن رضایت دارند ( البته به استثنافرم های زیادآن) به نظر حقیر این تغییر وخلائباید صورت پذیرد ونظام آموزشی رانجات داد