همایون اسعدیان در گفتوگو با خبرآنلاین، با نگاهی به واگذاری مسئولیت شورای صنفی نمایش از خانه سینما به اتحادیه تهیهکنندگان اظهار داشت: «در پی این تغییرات اتفاق خاصی نیفتاد، فقط کنترل نظارتی که صنوف بر فعالیت شورا داشتند از بین رفت، اما حاصل واگذاری چنین نبود که محاسنی در پی داشته باشد یا موجب رونق شود.»
او ادامه داد: «هرچند اعضای کنونی شورای صنفی نمایش معتقدند نمایندگان صنوف در میان آنها هست و مثلا سخنگوی صنف نمایندگان کارگردانان است، اما ما به عنوان کانون کارگردانان خانه سینما نمایندهای در این شورا نداریم. شورای عالی تهیهکنندگان نیز شرایطی مانند ما دارد.»
اسعدیان در مورد نقش مدیریت دولتی سینما در اکران گفت: «باورم این است که شورای صنفی نمایش در اصل قراردادها را ثبت میکند و نوبت اکران میدهد. معاونت سینمایی به واسطه ترتیب صدور پروانه نمایشها روند اکران فیلمها را کنترل کرد و نقش موثری در این میان ایفا کرد.»
کارگردان فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» با نگاهی به فیلمهایی که از ابتدای سال 1390 اکران شدهاند و فروش قابل قبولی داشتهاند، گفت: «از عید تاکنون که تقریبا فرصتهای خوب نمایش سال 1390 رو به پایان است، فیلمهایی همانند «جدایی نادر از سیمین»، «اخراجیها 3»، «ورود آقایان ممنوع» و به نوعی «سعادتآباد» و «اسب حیوان نجیبی است» را داشتهایم که بیشتر روی اینها مانور داده شده، در صورتی که اینها در کنار دیگر آثاری اکران شدهاند که فروش قابل قبولی نداشتهاند.»
او گفت: «در کنار هر یک از این فیلمها چهار فیلم دیگر اکران بودهاند که شاید به میزان هزینه تولید خود نیز نفروختهاند. در هر فصل یک فیلم پرفروش داشتهایم و باقی با مشکل فروش مواجه بودهاند. در کنار اینها حق رایت فیلمها نیز کاهش پیدا کرده و دیگر امیدی هم به فروش فیلمها به شبکه نمایش خانگی نیست. حق رایت فیلمها به یک سوم قبل نزول پیدا کرده است.»
اسعدیان که سابقه ریاست شورای صنفی نمایش را داشته است، گفت: «البته شورای صنفی نمایش نمیتواند چندان در رونق اکران نقش داشته باشد. سال قبل و امسال شاهد این مسئله بودیم که تعداد زیادی از فیلمها در طول سال اکران شدند که منجر به فیلمسوزی شد و این اتفاق بدی برای سینمای ایران است. در مورد اکران مخاطب خاص هم فیلمها در چند سئانس محدود اکران میشوند که به این ترتیب تعداد فیلمهای اکران شده بالا میرود، اما شرایط برای نمایش فیلمها مناسب نیست.»
او در مورد امکانی که شورای صنفی برای فیلمها جهت فرصت اضافهتر بر مدت زمان تعیین شده نمایش فراهم میکند، گفت: «موضوع ایجاد فرصت بیشتر برای اکران فیلمهای فرهنگی مسئلهای بوده که در مورد تعدادی از فیلمها امسال اعمال شده است، از «مرهم» تا «یه حبه قند»، «سعادتآباد» و «راه آبی ابریشم» که این مسئله ناشی از فراهم کردن امکانی برای آثار فرهنگی بوده است.»
رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران پیشبینی خود را از اکران سال آینده چنین تشریح کرد: «با فهرست فیلمهایی که سال آینده در انتظار اکران داریم، وضعیت خیلی امیدوارکننده نیست. هزینهها برای تولید فیلمها بالاتر رفته و در عین حال در شهرستانها با افت جدی فروش مواجه هستیم.»
او ادامه داد: «قبلا فیلمها هرچقدر در تهران میفروختند میتوانستند در شهرستانها نیز به همان میزان فروش برسند، اما الان این مبلغ به یک سوم و یک چهارم رسیده و دلیل آن هم نبود سالن در شهرستانها و یا نبود کیفیت این سالنها است. در تهران نیز این پردیسهای سینمایی هستند که بیشتر کارآیی دارند و اغلب سالنها تاثیرگذاری قدیم را ندارند.»
اسعدیان گفت: «با توجه به هزینههای تولید، افزایش قاچاق فیلمها که منجر به پایین آمدن قیمت رایت فیلمها شده و نگاهی به فیلمهایی که برای سال آینده آماده اکران میشوند، میتوان انتظار داشت سه تا چهار فیلم فروش خوبی داشته باشند و به این ترتیب بحران اکران فیلمها حادتر خواهد شد.»
58243
نظر شما