بی بی سی خبر داد:

‌وزیر امورخارجه ژاپن، روز دوشنبه در دیدار با هیلاری کلینتون، با ابراز نگرانی از مصوبات اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا علیه ایران، تصریح کرد که این کشور واردات نفت از ایران را متوقف نمی‌کند.

کوئیچیرو گمبا، وزیر امورخارجه ژاپن، روز دوشنبه با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه در واشینگتن دیدار و گفت‌وگو کرد.

در کنفرانس خبری مشترک که سایه تحولات کره شمالی بر آن سنگینی می‌کرد، وزیر امورخارجه ژاپن در اقدامی نادر از مصوبات اخیر در کنگره و سنای آمریکا علیه ایران ابراز نگرانی کرد و گفت، این اقدام ممکن است به اقتصاد جهانی لطمه بزند.

هفته گذشته دو مجلس آمریکا «قانون اختیارات دفاع ملی ایالات متحده» را به تصویب رساندند؛ در این مصوبه از جمله موادی منظور شده، که به موجب آن اگر موسسه‌های مالی غیرآمریکایی با بانک مرکزی ایران دادوستد بکنند، هدف تحریم‌های ایالات متحده قرار می‌گیرند.

این مصوبه که حتی باعث اختلاف دولت و قانونگذاران آمریکایی شد، در صورت اجرا، خریداران نفت ایران را، در پرداخت‌های خود با مشکل مواجه خواهد کرد و احتمالا بهای نفت نیز افزایش خواهد یافت.

اکنون کوئیچیرو گمبا، وزیر امورخارجه ژاپن، با اشاره این مصوبه ‌می‌گوید: «اگر واردات نفت خام از ایران متوقف شود، این خطر وجود دارد که اقتصاد جهانی ضربه ببیند.»

وزیر امورخارجه ژاپن تصریح کرد: «به ویژه در ارتباط با قانون اختیارات دفاع ملی (آمریکا)، که بانک مرکزی ایران را هدف می‌گیرد، من دیدگاه خود را بیان کردم که اگر واردات نفت خام از ایران متوقف شود، این خطر وجود دارد که کلیت اقتصاد جهانی صدمه ببیند.»

در حالی که دولت آمریکا در عرصه بین‌المللی به دنبال هرچه تنگ‌تر کردن عرصه بر ایران است، در داخل از قانونگذاران آمریکایی خواسته بود که تحریم بانک مرکزی را به تصویب نرسانند.

وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا و دیوید کوهن معاون وزارت خزانه‌داری پیش از این مصوبه هشدار داده بودند که این اقدام می‌تواند در ائتلاف بین‌المللی علیه ایران خدشه وارد کند و باعث افزایش بهای نفت نیز شود.

وندی شرمن پیشتر در سنا در این باره گفته بود: «ما همه با این انگیزه‌ها، احساسات و اهداف که شاهرگ اقتصاد ایران را هدف گرفته موافقیم؛ یک خطر وجود دارد و آن این است که بهای نفت بالا برود و این بدان معناست که ایران در واقع پول بیشتری برای تغذیه برنامه اتمی‌ خود خواهد داشت و نه کمتر.»

دیوید کوهن نیز در کمیته روابط خراجی سنا تاکید کرده بود که«‌اکنون بیش از هر زمان دیگری لازم است که ما طوری عمل کنیم که در ائتلاف بین‌المللی کشورها خللی وارد نشود.»

با این حال این طرح تحریم بانک مرکزی در دو مجلس آمریکا به تصویب رسید و در صورت تایید باراک اوباما، اجرایی خواهد شد.

طبق آمار دولت آمریکا، مشتریان عمده نفت ایران کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، هستند.

چین در شش ماه نخست سال جاری میلادی روزانه 543 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرد که برابر با 10 درصد از نیاز این کشور است.

در رده بعدی ژاپن با روزی 341 هزار بشکه است و هند و کره جنوبی نیز به ترتیب با 341 هزار و 328 هزار بشکه از دیگر مشتریان عمده آسیایی نفت ایران هستند.

ایران دومین تولیدکننده اوپک است و مشتریان اصلی‌اش در اروپا نیز کشورهای بحران‌زده‌ای هستند که با تحریم نفت ایران در اتحادیه اروپا مخالفت کردند.

در میان کشورهای اتحادیه اروپا، ایتالیا روزانه 183 هزار بشکه، برابر با 13 درصد از نیاز نفت خام خود، را از ایران وارد می‌کند.

اسپانیا با روزی 137 هزار بشکه در ردیف بعدی قرار داد که برابر با 13 درصد از نیاز این کشور است.

یونان نیز روزانه 20 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کند که برابر با 14 درصد از نیاز این کشور است.
30239

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مردم سواد خواندن دارند، شما چطور؟ IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    5 1
    هيچ جا نگفته كه "تجارت نفتی با ایران را ادامه می دهیم " بلكه به نقل از خبر خودتان گفته "اگر واردات نفت خام از ایران متوقف شود، این خطر وجود دارد که کلیت اقتصاد جهانی صدمه ببیند" :)
  • بدون نام US ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    4 1
    اصلا فرض بر اينکه از ما نفت نخره ؛ ترکيه دلال بزرگ؛ مثل شير اونجا نشسته نفت رو از ما ميخره 50 دلار ميبره تو بازارهاي جهاني ميفروشه 95 دلار؛ به اين ميگن منافع ملي!
    • بدون نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
      0 2
      البته همانطور که وعدۀ ایجاد دو و نیم میلیون شغل عملی شد ولی در ترکیه
    • پایخ دهنده IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
      2 0
      سلام دوست عزیز اگر تاریخ ایران را دیده باشد می بینی که که یا خودمون ابرقدرت بودیم یا با ابرقدرت ها مشکل داشتیم ما از نژاد اریایی هستیم ایران یعنی شکوه آبادی همین ها بودن که ما رو بدبخت کردن و ولما هم نمی کنند اگر ما بخواهیم با انان دوست شویم به ضرر ماست اگر بخواهیم گوش به فمان شان باشیم می شیم مثل عربا می بینشون که ... ترکیه هم مثل انان شاید هم بدتر