پانزدهمین جشنواره ملی گردشگری گل غلتان امیریه دامغان برگزار شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان در شهر امیریه دامغان با حضور بیش از ۱۰ هزار نفر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، مجتبی اکبرپور روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ گفت: پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان با شرکت بیش‌ از ۱۰ هزار نفر از علاقه‌مندان و گردشگران و با حضور استاندار سمنان، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استانی سمنان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در محل بنای تاریخی ارگ سپه‌سالار و عمارت دختر ناصرالدین‌شاه شهر امیریه، پایتخت گل غلتان ایران از توابع شهرستان دامغان از تاریخ ۱۹ الی ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان بابیان اینکه جشنواره طی سه روز و با برنامه‌های آیینی، سنتی و شاد برگزار شد، افزود: گل غلتان نوزادان، گلاب‌گیری، اجرای استندآپ کمدی، ترانه‌سرایی، برگزاری مسابقات شاد و متنوع، اجرای گروه نوای دل، گروه ستارگان کویر، اجرای برنامه‌های طنز، اجرای بازی‌های بومی و محلی، اجرای موسیقی محلی گروه‌ آیین زندگی سوادکوه، پخت نان تنوری و کرباس‌بافی، ازجمله برنامه‌های این جشنواره بود.

مجتبی اکبرپور ضمن اشاره به اینکه سالیانه هزاران نفر از هم‌وطنان، از سراسر کشور، برای مطهر کردن نوزادان زیر یک سال خود در گلبرگ‌های گل محمدی و تماشای این آئین در جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه حضور می‌یابند، گفت: خانواده نوزادان از ۱۰ استان سمنان، گلستان، مازندران، تهران، قم، اصفهان، خراسان جنوبی و رضوی، فارس و کرمان برای شرکت در این جشنواره میهمان مردم این شهر بودند.

او بابیان اینکه جشنواره ملی و مذهبی گل غلتان یک آیین معنوی بیش از ۱۰۰ ساله در شهر امیریه دامغان است که در آن نوزادان برای شادابی و طراوت در اولین بهار زندگی، میان گل‌های محمدی غلتانده می‌شوند، افزود: در پانزدهمین جشنواره ملی گردشگری گل غلتان امیریه بیش از ۱۰۰ نوزاد گلبرگ‌های گل محمدی غلتانیده شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: نمایشگاه سوغات و صنایع‌دستی شهرهای استان به‌ویژه صنایع‌دستی و سوغات شهر امیریه در ۴۵ غرفه برگزار شد که با استقبال بسیار خوبی روبرو شد.

مجتبی اکبرپور افزود: در آیین گل غلتان، نوزاد را پس از استحمام، با تنی مرطوب و عریان در پارچه‌ای سپید می‌پیچند و او را در میان گل‌های محمدی غلت می‌دهند و بنا به اعتقاد بسیاری از مردمان دیار امیریه، تمامی حساسیت‌های فصلی و بیماری‌های مربوط به فصول بهار و تابستان را از نوزاد دور می‌کنند و سبب حفظ طراوت و شادابی نوزادان می‌شوند.

او گفت: در باور اهالی منطقه غلتاندن بدن نوزادان زیر یک سال، در میان‌برگ‌های گل محمدی باعث حفظ طراوت و شادابی و دور ماندن از بیماری‌های مختلف به‌ویژه آلرژی و حساسیت‌های فصلی می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان افزود: جشنواره گل غلتان می‌تواند علاوه بر زنده نگه‌داشتن آیین‌های کهن و اصیل گذشتگان با شناساندن ظرفیت‌های گردشگری شهر امیریه، گامی مؤثر در افزایش فرصت‌های کارآفرینی و سرمایه‌گذاری گردشگری در این شهر باشد.

مجتبی اکبرپور بابیان اینکه اشاعه ترویج آداب سنت‌های ایران اسلامی و ایجاد شورونشاط اجتماعی محور و هدف اصلی این جشنواره بوده است، افزود: آیین گل غلتان نوزاد در شهر امیریه در سال ۱۳۸۹ به شماره ۱۷۷ به‌عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز است که به ثبت ملی رسیده است.

شهر امیریه با بیش از سه هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری شهر دامغان و ۹۰ کیلومتری مرکز استان سمنان قرار دارد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1905784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =