۱ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
عامل ترور نخست وزیر اسلواکی کیست؟

از مهاجمی که روز گذشته در حضور دوازده محافظ، با شلیک سه گلوله به شکم و دو گلوله به بازوی نخست وزیر پوپولیست اسلواکی، او را ترور کرد چه می دانیم؟

رسول سلیمی: از همان دقایق ابتدایی ترور روبرت فیتسو، نخست وزیر اسلواکی که هنگام ترک جلسه دولت مورد اصابت گلوله قرار گرفت، ماتوس شوتاج استوک، وزیر کشور، این حادثه را تلاشی با انگیزه سیاسی توصیف کرد. رسانه‌های محلی اسلواکی می‌گویند فیتسو از ناحیه شکم، دست و پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، این حمله را محکوم و برای نخست وزیر اسلواکی آرزوی بهبودی کرده است.

این حمله بعد از ظهر روز دیروز ۱۵ ماه می ۲۰۲۴ در شهر هندلوا که در مرکز اسلواکی است رخ داد. تیرانداز در میان گروه کوچکی از افرادی بود که رابرت فیتسو پس از پایان جلسه دولت در مرکز فرهنگی محلی برای استقبال از انها بیرون امد.

در مجموع، مهاجم پنج گلوله از فاصله نزدیک شلیک کرد و بلافاصله ۱۲ نفر از محافظان فیتسو غافلگیر شدند. ویدئوی بعد از ترور نشان می دهد محافظان او در پشت نرده هایی که فیتسو قصد داشت مردم را ملاقات کند، افراد محافظ را مستقر نکرده بودند. در نزدیکی محل سوارشدن فیتسو هم خودروی آمبولانس برای موقعیت های بحرانی حضور نداشت و محافظان بعد از سوار کردن او به خودرویی معمولی، پیکر غرق به خونش را به محل دیگری برای انتقال به بیمارستان با هلیکوپتر بردند. برخی رسانه ها از اشتباه تیم محافظان او مانند ترور آبه نخست وزیر ژاپن می گویند و تاکید دارند افراد او نتوانستند هنگام حضورش در جمعیت، به خوبی از او محافظت کنند.

عامل ترور نخست وزیر اسلواکی کیست؟

اگرچه پلیس هنوز جزئیاتی در مورد هویت مهاجم ارائه نکرده اما بر اساس گزارش های تایید نشده رسانه های محلی اسلواکی، عامل ترور یک مرد ۷۱ ساله، نویسنده و فعال سیاسی است. ویدئویی در رسانه های اسلواکی منتشر شده است که در ان مظنون می گوید با سیاست دولت و موضع مقامات فعلی در رابطه با رسانه ها موافق نیست. زمان ضبط ویدئو و اینکه ایا فرد در این فیلم همان بازداشتی در صحنه ترور است، هنوز مشخص و تایید نشده است.

در همین راستا یورنیوز به نقل از یک روزنامه محلی در اسلواکی گزارش داد که عامل تیراندازی نویسنده‌ای ساکن شهر کوچک لویس واقع در غرب اسلواکی است که از شرح حال و روزمرگی‌های خود برای مخاطبانش می‌نویسد؛ وی همچنین از اعضای موسس یک باشگاه ادبی به نام «رنگین کمان» در کشورش بوده است. یک روزنامه‌نگار تحقیقی مجارستانی، به پست‌های فیسبوکی یورای سینتولا دست یافته که نشان می‌دهد عامل تیراندازی به نخست وزیر اسلواکی حامی یک گروه شبه‌نظامی مستقر در روسیه بوده است. این گروه شبه‌نظامی که «اسلوونسکی برانچی» نام دارد به تلاش برای استخدام مردان جوان در سراسر اسلواکی متهم شده است. یورای سینتولا در یکی از پست‌های فیس‌بوکی که به ژانویه ۲۰۱۶ باز می‌گردد حین سخنرانی با پوششی استتار شده در کنار اعضای این گروه دیده می‌شود.

عامل ترور نخست وزیر اسلواکی کیست؟

متن منتسب به یورای سینتولا که ضمیمه این ویدئو است دیدگاه‌های افراطی او را در خصوص حمایت از اعضای گروه شبه‌نظامی یاد شده منعکس می‌کند. وی در این نوشتار تاکید دارد که باید به شبه‌نظامیان «اسلوونسکی برانچی» اجازه داده شود از کشور، مردم، سنت و فرهنگ اسلواکی در برابر مهاجرانی که از خارج اروپا می‌آیند، محافظت کنند.

بر اساس صفحه فیس‌بوک باشگاه ادبی رنگین‌کمان، یورای سینتولا سه مجموعه شعر سروده و دو رمان در سال ۲۰۱۰ و سال ۲۰۱۵ منتشر کرده است. وی در آخرین رمان خود آشکارا به کولی‌های اسلواکی حمله کرده و ضمن انتقاد از دولت، این گروه قومی سرگردان در اروپا را به سوء استفاده از حمایت‌های اجتماعی در کشورش متهم کرده است.

برابر گزارش رسانه های اسلواکی، انجمن نویسندگان این کشور (SSS) از سال ۲۰۱۵ سینتولا را به عنوان عضو ثبت کرده است، با این حال، از ان زمان تلاش کرده تا خود را از انجمن خود دور کند و در بیانیه ای نوشته: "ما خشم خود را از چنین عمل وحشیانه ای ابراز می کنیم که در تاریخ اسلواکی بی تکرار است. " گزارش شده است که سینتولا دارای مجوز اسلحه بود و قبلا به عنوان نگهبان امنیتی برای یک شرکت امنیتی خصوصی کار می کرد که در ان خود هدف حمله در یک مرکز خرید قرار می گیرد.

عامل ترور نخست وزیر اسلواکی کیست؟

در مقابل فیتسو که قربانی ترور یورای سینتولا است، به عنوان سیاستمداری شناخته می شود که محور اختلافات اسلواکی در داخل و خارج از کشور و در کشورهای اتحادیه اروپا در ماه های اخیر بوده است. او به دلیل درخواست های خود برای متوقف کردن کمک نظامی به اوکراین و خودداری از تحریم علیه روسیه همواره مورد انتقاد و در افکارعمومی متهم به حمایت از روسیه است. با این حال بسیاری از رهبران کشورهای غربی از انچه اتفاق افتاده با عنوان "حمله به دموکراسی" یاد کردند.

رابرت فیتسو در اکتبر سال گذشته میلادی برای سومین بار پس از پیروزی حزب پوپولیست خود با نام " سوسیال دموکراسی اسلواکی" در انتخابات پارلمانی پیروز شد و رهبری دولت اسلواکی به دست آورد. حزب او به یک جهت گیری ناسیونالیستی و ناسیونالیستی پایبند است و پیش از انتخابات از محدود کردن کمک های نظامی به اوکراین و شدید کنترل مهاجرت حمایت می کرد.

پس از آنکه فیتسو به قدرت رسید بارها اعلام کرد که طرفدار مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه بدون پیش شرط است. در عین حال، اسلواکی تصمیمات در سطح اتحادیه اروپا در مورد کمک به اوکراین یا تحریم ها را مسدود نکرد. نزدیکترین متحد فیتسو در میان رهبران کشورهای اتحادیه اروپا ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان است که او نیز روابط گرمی با چین و روسیه دارد. نیویورک تایمز قبل از ترورش درباره او نوشته بود «او "روابط دوستانه" با کرملین را حفظ کرده، به همین دلیل او "خارج از جریان اصلی اروپا" بود.»

311213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1907355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =