روزنامه کیهان نوشت:

ارگان حلقه لندن فاش کرد یک دلیل طفره رفتن اصلاح طلبان از تحریم علنی انتخابات، ترس از بی اعتنایی مردم و هزینه های سنگین بعدی این ماجرا برای جریان مذکور است.
«جرس» نوشت: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هفته گذشته اعلام کرد این شورا تصمیم گرفته لیست انتخاباتی ارائه نکند. از فحوای اظهارات رئیس دوره ای شورا معلوم بود او بر ایده عدم شرکت در انتخابات تاکید می کند و مدافع تحریم فعال نیست. در بیانیه شورای هماهنگی راه سبز امید هم سخنی از تحریم انتخابات به میان نیامده و بر آن تاکیدی صورت نگرفته است اما بخش پایانی این بیانیه حاوی راهکاری است که به نوعی دعوت به تحریم فعال انتخابات را نشان می دهد.
جرس اضافه کرد: تحلیل مواضع گروه ها و چهره های اصلاح طلب داخلی و خارجی نشان می دهد درباره این که عدم شرکت به چه معنی خواهد بود و مرز آن با تحریم انتخابات کجاست، ظاهرا هنوز توافقی حاصل نشده است. چهره های ارشد اصلاح طلب در داخل ایده عدم شرکت در انتخابات را دنبال می کنند ولی خود را هوادار تحریم نمی دانند در حالی که رفتار و اعلام موضع گروه های اصلاح طلب خارج از کشور بیانگر دعوت آنها برای تحریم انتخابات است. تحلیلگران می گویند که عدم استفاده از تعبیر «تحریم انتخابات» توسط فعالان در داخل کشور به دلیل هزینه های زیادی است که چنین کنشی می تواند برای آنها همراه بیاورد. از دید تحلیلگران، طرح تحریم انتخابات این ریسک را دارد که اگر با اقبال عمومی روبرو نشود و نتواند یک موج اجتماعی حول خود ایجاد کند بسیار خطرناک خواهد بود و بی اعتباری اصلاح طلبان را بیشتر از پیش در معرض دید همگان قرار خواهد داد.
این پایگاه اینترنتی نوشت: ناظران می گویند از آنجا که انتخابات مجلس شورای اسلامی در واقع یک انتخابات محلی است و متغیرهای بومی در آن تاثیر فراوان وارد، بسیاری از شهروندان در شهرهای کوچک و روستاها به آن می پیوندند و شرکت در آن را حائز اهمیت سیاسی تلقی نمی کنند. برهمین اساس به نظر می رسد که چهره های اصلاح طلب در داخل کشور بیشتر متوجه ریسک ها و هزینه های احتمالی «تحریم انتخابات» هستند و ترجیح می دهند که دست کم در بازه زمانی فعلی صرفا بر «عدم شرکت در انتخابات» تاکید کنند و سخنی از «تحریم» به میان نیاورند.
/29217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =