اعلام عامل ۴۰ درصد مرگ‌ها در بیماران مبتلا به دیابت

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات فشارخون بالا را عامل ۴۰ درصد مرگ‌ها در بیماران دیابتی اعلام کرد.

به گزارش خبرآنلاین ،جواد جوانی با اشاره به اینکه در آخرین بررسی‌های صورت گرفته حدود ۱۹ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال در این شهرستان دارای فشارخون هستند، عنوان کرد: تعداد کل بیماران فشارخون شناسایی شده در جمعیت بالای ۳۰ سال، طی سال‌های اخیر در این شهرستان ۵۶۳۲ نفر با شیوع ۱۸.۵ درصد است.

ایسنا در خبری نوشت:وی از غربالگری فشارخون ۳۵ هزار و ۷۷۰ نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال شهرستان خبر داد و گفت: و از این تعداد، ۳۱۴ نفر به عنوان بیمار جدید شناسایی و برای انجام مراقبت‌های روتین و آموزش‌های لازم به مراکز خدمات جامع سلامت و واحدهای بهداشتی معرفی شدند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات بدون علامت بودن این بیماری، عدم اطلاع بیماران از بیماری و نیز عدم پایبندی به درمان و کنترل بیماری را از جمله مشکلات برشمرد و افزود: در برخی موارد فقط فشارخون با علائمی همچون سردرد در ناحیه پس سر، سرگیجه، تاری دید، تپش قلب، خستگی زودرس، تنگی نفس شبانه و یا هنگام فعالیت، درد قفسه سینه، ادرار کردن بیش از یک بار در طول شب همراه است.

وی تنها راه تشخیص این بیماری را اندازه‌گیری منظم فشارخون دانست و اظهار کرد: فشارخون بالا عامل ۴۰ درصد مرگ‌ها در بیماران دیابتی و عامل ۵۳ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی است.

جوانی بیان کرد: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته کاهش فشارخون، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد خطر سکته‌های مغزی و ۲۰ تا ۲۵ درصد خطر سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهد، همچنین فشارخون باعث افزایش خطر مرگ مادر و جنین در هنگام بارداری، نارسایی کلیه و نابینایی می‌شود.

وی در ادامه به نقش مهم تغذیه صحیح و کنترل وزن در پیشگیری و کنترل فشارخون اشاره کرد و گفت:

آموزش خود مراقبتی، تغذیه سالم، کنترل وزن و فعالیت بدنی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در طول روز بهترین راه پیشگیری و کنترل بیماری پرفشارخونی است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات سابقه خانوادگی، سن، جنسیت، مصرف زیاد نمک و میزان چربی خون را عوامل خطر زمینه‌ساز بیماری فشارخون بالا برشمرد و افزود: مصرف دخانیات، کم‌تحرکی و چاقی، مصرف نوشابه‌های گازدار، دیابت، قرص‌های ضدبارداری خوراکی، استرس و فشار عصبی از دیگر عوامل زمینه‌ساز بیماری فشارخون بالا در انسان است.

وی خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی در افرادی که فشارخون بالا دارند را از عوارض مهم فشارخون بالا برشمرد و افزود: فشارخون بالا در صورتی که کنترل نشود، به رگ‌های مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می‌رساند.

جوانی آموزش خود مراقبتی در برابر بیماری فشارخون، کنترل وزن، تغذیه سالم و کاهش مصرف نوشابه‌های گازدار را از اقدامات مهم در پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون عنوان کرد و گفت: ورزش و فعالیت بدنی ۳۰ دقیقه در طول روز و مصرف منظم داروها را از دیگر اقدامات مهم در پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون عنوان کرد.

وی خودپایشی و خود مراقبتی با اجرای طرح خطرسنجی در جمعیت بالای ۳۰ سال به منظور پیشگیری از سکته‌های قلبی مغزی و بیماری‌های فشارخون و دیابت و چربی خون برشمرد و گفت: مدیریت استرس، ترک سیگار، خوابیدن به اندازه کافی، کاهش مصرف نمک به کمتر از ۵ گرم در شبانه‌روز، کنترل فشارخون به طور دوره‌ای که مستلزم آگاهی از نحوه اندازه‌گیری صحیح فشارخون و وجود یک دستگاه فشارسنج در منزل از دیگر اقدامات مهم در پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون است.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1911512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =