مشاهده آذرگوی این بار در آسمان سنگاپور/ عکس

آذرگوی، شهاب‌سنگی است که از شهاب‌سنگ‌های عادی درخشنده‌تر است؛ عموماً آذرگوی‌ها چگالی کمی دارند و هنگام برخورد با جو زمین، سرعتشان بین ۱۱ تا ۷۲ کیلومتر در ثانیه است.

غزال زیاری_ چهارم خرداد امسال، راسل سو در حال پیاده‌روی شبانه خود بود که یک رگه آبی روشن به شکل ردی از نور را در آسمان مشاهده کرد.

او که انگار جادو شده بود، در ابتدا با خودش فکر کرد که این شی نورانی پرنده، شاید پهپادی باشد که آتش گرفته و درحال سقوط است؛ اما لحظاتی بعد به جمع‌بندی دیگری رسید.

خود او در این باره گفته: «به یاد ویدیوهای وایرال شده اخیر از پرتغال و اسپانیا افتادم. این شی دقیقاً شبیه آذرگوی پرتغال بود. قبلاً تعداد زیادی بارش ستاره‌ای در موقعیت‌های کم‌نور را دیده بودم؛ اما هیچ‌چیز به‌اندازه این شهاب‌سنگ حیرت‌انگیز و تماشایی نبود.»

آذرگوی-پرتغال.jpg

آذرگوی رویت شده در کشور پرتغال

حدود ساعت ۲۳.۵۰ دقیقه جمعه، چهارم خرداد بود که این آذرگوی زیبا، آسمان سنگاپور را نورانی کرد و افرادی که آن را رؤیت می‌کردند را انگشت‌به‌دهان گذاشت.

آذرگوی چیست؟

طبق توضیح درج‌شده در وب‌سایت ناسا، آذرگوی، سنگی است که با سرعت زیاد وارد جو زمین شده و می‌سوزد.

در توضیح بیشتر دراین باره می‌خوانیم: آذرگوی، شهاب‌سنگی است که از شهاب‌سنگ‌های عادی درخشنده‌تر است؛ عموماً آذرگوی‌ها چگالی کمی دارند و هنگام برخورد با جو زمین، سرعتشان بین ۱۱ تا ۷۲ کیلومتر در ثانیه است.

آذرگوی.jpg

روایت دیگر شاهدان سنگاپوری

پریانکا ویجوی، کاربر دیگری بود که ویدئویی از این شهاب‌سنگ را در اینترنت آپلود کرد و رؤیت این پدیده را به‌عنوان یک تجربه نادر و هیجان‌انگیز وصف کرد.

آکیدا سلمات، در آن لحظات مشغول کار کردن با موبایلش بود که متوجه نور عجیبی در آسمان شد. او که افسر کنترل کیفیت است، دراین‌باره گفت: «بلافاصله به بالا نگاه کردم؛ یک شی شعله‌ور با دمی بلند را دیدم که در آسمان پرواز می‌کرد. متأسفانه یک ساختمان در مقابلم بود که دیدم را محدود می‌کرد؛ تا جایم را تغییر دادم، این نور از بین رفت.»

او ادامه داد: «عاشق رصد ستاره‌ها هستم و دیدن این آذرگوی در شرایطی که اصلاً انتظارش را نداشتم، مرا حیرت‌زده کرد.»

خانم شارلوت لی، با دوستانش مشغول ماهیگیری بودند که برای حدود ۵ ثانیه این آذرگوی را مشاهده کردند. او دراین‌باره گفت: «شهاب‌سنگ شبیه یک جرقه سبز با دم نارنجی بود که حدود پنج ثانیه در آسمان حرکت کرد. به همسرم گفتم که شهاب‌سنگ ممکن است برای ما خوش‌شانسی بیاورد و همین هم شد؛ همسرم چند دقیقه بعد، چند ماهی صید کرد.»

او با اشاره به بارش شهابی Lyrids که قبلاً گفته شده بود که در ۲۲ آوریل (حدود یک ماه پیش) در سنگاپور به اوجش می‌رسد گفت: «در اواخر آوریل موفق نشده بودم که بارش شهابی را ببینم؛ پس حالا رؤیت این آذرگوی بدون آنکه انتظارش را داشته باشم، حسابی هیجان‌انگیز بود.»

آذرگوی-سنگاپور2.gif

واکنش انجمن نجوم سنگاپور

طبق گزارش ناسا، سو کیم مون، رئیس انجمن نجوم سنگاپور اعلام کرده که این شهاب به‌اندازه‌ای درخشان بوده که بتوان آن را آذرگوی نامید.

آقای سو در توضیح بیشتر گفت: «احتمالاً این آذرگوی تحت‌الشعاع ماه کامل آن شب قرار گرفته است؛ به‌ندرت می‌توان شهاب‌سنگی با این شدت روشنایی مشاهده کرد. باید این را در نظر داشت که آسمان سنگاپور آلودگی نوری شدیدی دارد؛ درنتیجه به‌سختی می‌توان تک‌شهاب سنگ‌ها را رؤیت کرد.»

سنگاپور.jpg

معمولاً مسیر و زمان بارش‌های شهابی قابل پیش‌بینی است، اما آقای سو به این نکته اشاره کرد که این احتمال هم وجود دارد که یک شهاب‌سنگ کوچک به‌صورت تصادفی در مسیر زمین قرارگرفته و در جو زمین بسوزد.

طبق گفته کارشناسان ناسا، باران‌های شهابی معمولاً سالانه یا در فواصل منظم زمانی که کره زمین از بین دنباله‌های باقی‌مانده از یک دنباله‌دار عبور می‌کند، رخ می‌دهند.

مشاهده این آذرگوی در سنگاپور در شرایطی رخ داد که آذرگوی مشابهی در شب ۱۸ می (۲۹ اردیبهشت)، آسمان پرتغال و اسپانیا را نورانی کرده بود.

منبع: straitstimes

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1911820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =