ضرغامی انصراف داد؛ بذرپاش و زاکانی سکوت کردند/ حیاط دولت انتخاباتی شد

بازار گمانه‌زنی‌ها برای کاندیداتوری دولتمردان سیزدهم در انتخابات ریاست جمهوری که در چند روز گذشته داغ شده بود، امروز راه خود را به حیاط پاستور باز کرد و به سوال اصلی خبرنگاران از دولتی‌ها تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تنها چند ساعت دیگر تا به صدا درآمدن رسمی زنگ انتخابات باقی مانده‌است. انتخاباتی که درپی درگذشت شهادت گونه ابراهیم رئیسی و همراهانش در حادثه سقوط بالگرد، چند ماه زودتر موعد اصلی خود برگزار خواهد شد. در این میان، اگر چه برخی از چهره‌های شاخص سیاسی هنوز در حال رصد کردن فضا برای آمدن یا نیامدن در انتخابات هستند، برخی دیگر بر این باورند که رئیس جمهور بعدی باید فردی باشد که راه دولت سیزدهم را ادامه بدهد.

بازار گمانه‌زنی‌ها برای کاندیداتوری دولتمردان فعلی در انتخابات ریاست جمهوری که در چند روز گذشته داغ شده بود، امروز راه خود را به حیاط پاستور باز کرد و به سوال اصلی خبرنگاران از دولتی‌ها تبدیل شد.

هر چند غلامحسین اسماعیلی شائبه معرفی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از سوی دولت را رد کرد اما این را هم گفت که «دولت بنای برگزاری انتخابات را دارد ولی اینکه دولتمردان در انتخابات شرکت کننده موضوعی است که در دولت‌های قبلی هم بوده است. در هرکدام از ادوار انتخابات که بررسی کنید،‌ برخی اعضای دولت مستقر در انتخابات شرکت داشته‌اند و از زمان ثبت نام به عنوان کاندیدای انتخابات شناخته می‌شوند و به وظایف خودشان را در چارچوب انتخابات عمل می‌کنند.»

مخبر منع قانونی دارد؟

در چند روز گذشته، خبرهایی درباره منع قانونی کاندیداتوری محمد مخبر و اعضای شورای موقت ریاست جمهوری در انتخابات به گوش می‌رسید. چرا که، طبق اصل 131 قانون اساسی، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به همراه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه موظف هستند حداکثر ظرف 50 انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کرده تا رئیس جمهور جدید انتخاب گردد. با این فرض این سوال مطرح می‌شد که این شورای سه نفره مجری یا ناظر برگزاری انتخابات رئیس جمهور هستند یا خیر؟ اگر هستند طبق ماده 37 قانون انتخابات رئیس جمهوری برای کاندیداتوری باید اسعفا بدهند یا خیر؟

خبری که با واکنش غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس جمهور شهید در حاشیه جلسه هیئت دولت مواجه شد. او گفت: «ما فعلا بحث مصداقی در خصوص افراد نداریم اما کاندیداتوری ایشان به عنوان سرپرست دولت منع قانونی ندارد اما من از اراده ایشان خبر ندارم.»

اما محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در حاشیه اولین جلسه دولت بعد از رئیس جمهور شهید، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا در انتخابات ریاست جمهوری داوطلب خواهد شد، اظهار کرد: «غیر از خدمت و پیگیری ماموریت‌های حضرت آیت الله رئیسی برنامه ای نداریم. [ما داریم خدمت می‌کنیم]، این حرف‌ها چیست؟»

از احمد وحیدی تا محمد دهقان؛ پاسخ دولتمردان به یک سوال مهم

«کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌شوید؟» این سوالی بود که اولین جلسه حیاط دولت را بعد از درگذشت شهادت‌گونه ابراهیم رئیسی به خود اختصاص داده بود. عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث و فرهنگی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری 1400 نتوانست از فیلتر قرمز شورای نگهبان عبور کند، درباره گمانه‌زنی‌ها نسبت به حضورش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «نامزد انتخابات ریاست ‌جمهوری نیستم و در رقابت ها شرکت نمی کنم.»

احمد وحیدی، وزیر کشور هم تاکید کرد که «برنامه ای برای ثبت نام در رقابت‌های ریاست جمهوری ندارم.»

اما امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، که پیش از این سابقه کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 1400 را در کارنامه خود دارد و روزهای آخر به نفع ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد، پاسخ متفاوتی به این سوال داد. او در خصوص کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «در این ایام افراد به آنهایی که در مظانّ (نامزدی ریاست جمهوری) هستند مراجعه می‌کنند؛ به بنده هم افراد زیادی مراجعه کرده‌اند، اما من حقیقتا هنوز تصمیم نگرفتم، دلیلش هم این هست که حضور در چنین عرصه هایی واجب کفایی است. در نظام اسلامی ما دنبال صندلی و کسب قدرت نیستیم بحث خدمت است، وقتی افراد مناسب برای خدمت به حد کفایت باشند مسئولیت از آدم ساقط می شود.»

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور، در پایان هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «قصد حضور در انتخابات ندارم.»

اما مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و علیرضا زاکانی شهردار تهران از جمله دولتمردانی هستند که در چند روز گذشته برخی از رسانه‌ها از تصمیم قطعی آنان برای کاندیداتوری خبر دادند و شنیده‌ها از رایزنی‌های سیاسی آنان با چهره‌های سیاسی چون سعید جلیلی و محسن رضایی حکایت دارد. با این حال، بذرپاش و علیرضا زاکانی سوال خبرنگاران را درباره نامزدی خود در انتخابات بی‌جواب گذاشتند تا همچنان نام‌شان به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی مطرح شود.

در همین راستا، باید دید در چند روز گذشته بذرپاش و زاکانی با حضور در وزارت کشور نام خود را به عنوان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری به ثبت می‌رسانند یا خیر؟

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1913178

برچسب‌ها