برعکس خانه، فضایِ مدرسه اقتدارگرای پادگانی است/  آموزش‌وپرورش معلم‌ها را به‌حساب نمی‌آورد/ محروم شدن ۳۰۰ معلم از رتبه‌بندی به‌خاطر برخوردهای امنیتی

یک کارشناس به خبرآنلاین گفت: «یکی از مشکلات آموزش که از گذشته وجود داشت اما در دولت سیزدهم به اوج خود رسید شکاف عمیق میان دانش‌آموزان و مسئولان رده میانی و بالای وزارت آموزش و پرورش بود. دانش‌آموز امروز نگاه خودش را دارد که تا حد زیادی برگرفته از یک دیدگاه جهانی است، دانش‌آموزان به کمک اینترنت فضای مدرسه در جهان را می‌بینند، لذا در این شرایط باقی ماندن و اصرار بر نگرش‌های گذشته شکاف را افزایش می‌دهد و گریز از آموزش را بیشتر می‌کند.»

مظاهر گودرزی: حوادث سال ۱۴۰۱ مسائل دانش‌آموزان را سر زبان‌ها انداخت، نه این‌که تا قبل از آن کسی درباره این گروه از جامعه صحبت نمی‌کرد اما اگر هم صحبتی بود درباره کنکور، ضعف تحصیلی یا کتاب‌های درسی و مواردی از این دست بود، کمتر پیش می‌آمد دانش‌آموزان تا این حد وارد مسائل سیاسی اجتماعی شوند چه برسد به این‌که در این‌باره موقعیت کانونی پیدا کنند، به‌ویژه دختران دانش‌آموز که در یکی دو سال گذشته حسابی این نسل جدید یا همان اصطلاحاً نسل Z را مورد توجه کارشناسان قرار داده‌اند، طوری‌که در انتخابات پیش‌رو یکی از چالش‌های داوطلبان ریاست‌جمهوری پاسخ به نیازهای این گروه از جامعه است، گروهی که به‌واسطه شرایط سنی حق رای ندارند اما تفاوت روش زندگی آن‌ها با سیاست‌های رسمی سبب می‌شود از دایره توجه کاندیداها جا نمانند!

در آستانه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به موضوع دانش‌آموزان، معلمان و نسبت آن‌ها با وزارت آموزش و پرورش در دولت آینده پرداختیم. محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش در گفت‌وگویی با خبرآنلاین درباره شکاف میان دانش‌آموز و آموزش‌وپرورش، و البته متزلزل شدن جایگاه اقتصادی و اجتماعی معلمان می‌گوید.

متن گفت‌وگو در ادامه امده است.

برعکس خانه، فضایِ مدرسه اقتدارگرای پادگانی است/  آموزش‌وپرورش معلم‌ها را به‌حساب نمی‌آورد/ محروم شدن ۳۰۰ معلم از رتبه‌بندی به‌خاطر برخوردهای امنیتی

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم، به‌نظرتان دولت جدید و البته وزیر احتمالی جدید آموزش و پرورش چه چیزی را باید مورد توجه قرار دهد؟

آموزش و پرورش جزو نهادهایی است که همیشه باید به‌روز و پاسخگوی نسل‌های متفاوت باشد، نمی‌شود با ساختارهای گذشته امروز را مدیریت کرد درحالی‌که در دولت‌های مختلف این رویکرد تحولی خیلی دیده نشد، امروز با پیشرفت تکنولوژی آموزش‌های رسمی به چالش کشیده شده است و باید خودش را تغییر دهد، البته عقب افتادن آموزش‌های رسمی تنها مشکل ایران نیست و در سایر کشورها هم وجود دارد اما میزان این عقب افتادگی در کشورهای مختلف متفاوت است، با توجه به نگاه ایدئولوژیک در کشور ما که به آموزش و پرورش هم منتقل شده این عقب افتادن مقداری زیاد شده است، به‌نظرم رئیس جمهور آینده باید رویکرد تحولی در آموزش و پرورش را پیگیری کند.

شما معتقدید امروز آموزش‌های رسمی در مدارس پاسخگوی نیازها و پرسش‌های دانش‌آموزان نیست؟

بله پاسخگو نیست، ببینید؛ یکی از مشکلات آموزش که از گذشته وجود داشت اما در دولت سیزدهم به اوج خود رسید شکاف عمیق میان دانش‌آموزان و مسئولان رده میانی و بالای وزارت آموزش و پرورش بود. دانش‌آموز امروز نگاه خودش را دارد که تا حد زیادی برگرفته از یک دیدگاه جهانی است، دانش‌آموزان به کمک اینترنت فضای مدرسه در جهان را می‌بینند، لذا در این شرایط باقی ماندن و اصرار بر نگرش‌های گذشته شکاف را افزایش می‌دهد و گریز از آموزش را بیشتر می‌کند.

امروز دانش‌آموزان برای یاد گرفتن درس نمی‌خوانند، بلکه فقط درس می‌خوانند تا مثلاً با آن به موفقیتی احتمالی برسند، درسی که می‌خوانند زورکی است. این بچه‌ها پرورش یافته خانواده‌هایی هستند که با فضای جهانی آشنا هستند، امروز خانواده‌ها اصطلاحاً دموکرات‌تر با بچه‌ها رفتار می‌کنند و فضای بیشتری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، اما برعکسِ خانه، فضایِ مدرسه اقتدارگرای سفت‌وسخت و پادگانی است، برای همین دانش‌آموز از مدرسه گریزان می‌شود.

در حوزه دانش‌آموزی، آموزش عموماً یک مسیر آزار دهنده ناهموار شده است که همه برای طی کردن این مسیر فقط تحمل می‌کنند، برخی به نتایج آموزشی خوبی می‌رسند برخی هم نه، امروز برخی خانواده‌ها معتقدند اگر فرزندشان مهارت کسب کند خیلی بهتر است تا درس بخواند.

درخصوص معلم‌ها چه‌طور، آیا وضعیت فعلی آموزش و پرورش جوابگوی نیازهای معلم‌ها است؟

این سوال سه بخش دارد، یکی بخش اقتصادی و صنفی، دیگری بخش منزلت و جایگاه معلم‌ها. درخصوص منزلت معلمی به شما بگویم قبل‌تر معلم‌ها برای دانش‌آموزان یک دانای مطلق بودند و انگار جواب همه سوال‌ها و پرسش‌ها نزد معلم‌ها بود، اما با گسترده شدن فضا مجازی و اطلاعاتی که در آن هست سبب شده جایگاه معلم به چالش کشیده شود.

میشود برای حفظ این جایگاه کاری کرد؟

باید نقش معلم را عوض کرد.

چه‌طور؟

همان‌طور که گفتم قبل‌تر یک معلم دانای مطلق بود و این نقش با نفوذ فضای مجازی فرو ریخت؛ اما حالا نقش امروز معلم باید رهبری باشد، یعنی معلم بیشتر صحنه‌ساز آموزش شود، با توجه به دانشی که با رشد تکنولوژی و فضای مجازی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد معلم‌ها باید بیشتر تسهیل کننده فرآیند آموزش شوند، در واقع رهبری کردن کلاس درس باید به عهده معلم باشد. اگر در کشوری مانند فنلاند معلم‌ها از شغل خودشان رضایت دارند برای این است که در کلاس درس اختیار دارند، درحالی‌که ساختار آموزش ما اقتدارگرا است و معلم در آن نقشی ندارد. یک بخش از نارضایتی معلم‌ها در ایران برای این است که آموزش‌وپرورش معلم را به‌حساب نمی‌آورد و در فرآیند آموزش از آن کمک نمی‌گیرد، در واقع نظر معلم‌ها بازتابی ندارد.

برعکس خانه، فضایِ مدرسه اقتدارگرای پادگانی است/  آموزش‌وپرورش معلم‌ها را به‌حساب نمی‌آورد/ محروم شدن ۳۰۰ معلم از رتبه‌بندی به‌خاطر برخوردهای امنیتی

درخصوص بخش دوم بگویید، یعنی نسبت نیازهای اقتصادی معلمان با وزارتخانه.

ببینید؛ مسئله معیشت معلم‌ها اهمیت دارد. رتبه‌بندی اگرچه اجرا شد اما توفیقی برای معلم‌ها نداشت. در ابتدا پیش‌بینی شد با اجرای رتبه‌بندی ۸ الی ۱۶ میلیون به حقوق معلم‌ها اضافه می‌شود اما بعد از اجرا این افزایش حقوق چیزی حدود ۲ الی ۴ میلیون تومان شد. یک روزهایی در دهه هفتاد، معلم‌ها در یک جایگاه متوسط اقتصادی و اجتماعی قرار داشتند، اما امروز میانگین درآمد معلم‌ها ۱۵ میلیون تومان است. جایگاه اقتصادی و اجتماعی افراد به یکدیگر گره خورده است، امروز خیلی‌ها به‌دلیل درآمدهای پایین دوست ندارند معلم شوند یا اجازه نمی‌دهند فرزندشان معلم شود. بنابراین این وضعیت باید برای معلم‌ها ترمیم شود.

درخصوص وضعیت صنفی که به‌کمک آن مطالبات معلم‌ها را به‌گوش مسئولان می‌رساندیم باید بگویم، در دولت‌های قبلی ارتباط نهادها و فعالان صنفی با همه اختلافاتی که وجود داشت با مدیران حفظ می‌شد و دیدارهای زیادی با معاون وزیر برگزار می‌شد، اما در دولت سیزدهم نگاه به نهادهای صنفی امنیتی بود، همین مسئله سبب شد ارتباط نهادها و فعالان صنفی معلمان با دولت قطع شود، حتی در دولت احمدی‌نژاد هم که یک ریس جمهور از جریان اصولگرایی بود این ارتباط حفظ شد.در دولت‌های قبلی برخوردهای امنیتی که وجود داشت خارج از فضای آموزش و پرورش بود، اما در دولت سیزدهم برخوردهای امنیتی مستقیما از طرف آموزش و پرورش بود، حدود ۳۰۰ معلم به خاطر همین برخوردهای امنیتی از رتبه بندی محروم شدند، چند ده معلم‌ به خاطر فعالیت صنفی اخراج شدند، چنین چیزهایی در دولت‌های قبل حتی دولت احمدی‌نژاد وجود نداشت.

پرسش آخر این‌که کدام وزیر می‌تواند این مسائلی که گفتید را بهبود ببخشد؟

پیاده نظام آموزش و پرورش معلم‌ها هستند، برای همین تجربه‌های قبلی نشان داده وزیری که از داخل ساختار آموزش و پرورش انتخاب می‌شود نگاه معلمی پررنگ‌تری دارد و می‌تواند زمینه‌ساز ارتباط وزیر با معلم‌ها شود تا آن‌ها را راضی نگه دارد.

۲۳۳۲۳۳

کد خبر 1920965

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    45 3
    تا اموزش پرورش درست واصلاح نشود هیچ چیز هر کشوری درست نخواهد شد نگاه مسولان به اموز ش پرورش باید تغییر اساسی کند بزعم اقایان اموزش پرورش هزینه بر ومصرفیه ببخشید شما خودتان از کجا وچطور رییس ؛وزیر وکیل ومسول شدید؟
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
      16 29
      کسی که با فضای مدرسه های امروزی آشنا باشد وقتی حرفهای این آقای به اصطلاح کارشناس را میخواند میفهمد که کلا این بنده خدا در باغ نیست!فضای مدرسه های ما پادگانی است؟!!دانش آموز کم مونده بزنه تو گوش معلم و ناظم بعد این فضا پادگانیه به نظرتون؟!برای چهارتا تحلیل سیاسی به نفع خودتون به چه دروغهایی که متوسل نمیشید.
  • کاربر IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    34 3
    دوباره انتخابات! دوباره دیدن مردم، از اقشار دور دست.... از ان دور دستها! مرام کوته نظران، دروغگویان، ترسوها، بی اعتماد بنفس ها، اختلاص گران، قلدرها، افراطی ها!....
  • هادی IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    22 1
    احسنت به شمادرآموزش و روش معلم نقش اصلی رادرتربیت وموفقیت نسل آینده برعهده دارد که باید از لحاظ اقتصادی و اجتماعی وغیره به معلمان بیشتر ارزش قائل شد امادرعمل آخرین افرادیکه به آنهااهمیت وتوجه می شوددرآموزش پروس معلمان هستند که باید به همه ازمدیرمدرسه ووالدین وخانوادهاواداره وغیره جواب پس بدهندامادرآخربه مشکلات ونظرمعلمان اهمیت چندانی داده نمی شود.
  • محسن IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    15 53
    معلمی که امنیتی شود لابد یا در اغتشاشات بود یا در فضای مجاز ی تبلیغ علیه امنیت کشور می کرد یا دیگران را تحریک می کرد من خودم هنوز بعداز بیست سال به معلم کلاس اول ابتدایی احترام می گذارم چون هم درس خوب می داد هم مارا به احترام به پدرو مادر ونماز خواندن توجه می داد. متاسفانه الان خیلی از معلم ها نماز هم نمی خوانند
    • دوستدار IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
      33 5
      سکوت اخوی سکوت 😊😊
    • مریم IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
      7 7
      دقیقا درست میگید.اصلا نماز نخونن ولی به بچه ها نادرست درس میدن.
    • . IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
      5 5
      ای باباااااا
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    24 1
    تا نمرات فله ای بیجا و خانمانسوز بی سوادی و بی انگیزگی و بی رقابتی و گم شدن جایگاه معلم و بی احترامی معلم وبی پولی معلم ودنبال اسنپ وکار گری کردن معلم و ....و.....حل نشده باشد از جامعه جهانی هرروز عقب هستیم و خواهیم ماند
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    24 0
    دلت خوشه چندین ساله آموزش و پرورش ویران شده درست هم نمی شود رانت بازی هایی در بدنه هست که نمیگذاره کسی به فکر معلم و دانش آموز و علم و دانش باشد
  • . IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    15 2
    کار از کار گذشت
  • . IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    10 2
    کار از کار گذشت
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    28 3
    پادگان بودنش درست نیست . در گذشته همچنین چیزی وجود داشت اما الان واقعا دانش آموزان آزادند و هر کاری بخوانند می کنند
  • Niayesh IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    17 4
    چی؟؟؟میدونین این نسل بازور و ستم رام شما نمیشه.مدرسه مثله پادگانه جوری دبیرا و معاونا رفتار میکنن که انگار کل دانش آموزا مجرمند ومدرسه هم زندانه،همه رو از یک چشم میبینن.من نمیگم همه آدمای خوبین بلاخره هرجایی خوب و بد داره ولی وقتی پرسنل همه رو از یک چشم میبینن حتی کسایی که پاکن هم تصمیم میگیرن مثله بقیه باشن تا حداقل بخاطر کاری که نکردن مجازات نشن.الان مدارس پرشده از اراذل،حتی کسایی که با ایمان بودن هم فحاشی میکنن چرا؟چون با هیچکس درست رفتار نمیشه. جدا از این چرا توی دبیرستانی که همه دخترن باید حواسا جمع باشه که حتی یک لاخ موهم بیرون نباشه. چرا دبیرا بازور میخوان کارشونو پیش ببرن.اصلا دیگه به فکر این نیستن که دانش آموزا درسو متوجه بشن فقط به فکر اینن که تایمشونو بگذرونن و حقوقشونو بگیرن. وقتی خودشون توهین های نابه جا میکنن وحرف های....میزنن چطور انتظار دارن ما تربیت شیم. وقتی اعتراضی هم میکنیم تهدید به اخراج میکنن ومیگن بی ادب و... بلاخره نظام آموزش پرورش نمیخواد به فکردرست کردن مدارس باشه؟
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
      0 11
      هر نسل ایرانی: این نسل فلان! بس کن ایرانی!
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    2 1
    در فضای آموزشی باید طوری کار بشه که بچه ها و محصلین و مخصوصا دانشجو در آن محیط احساس راحتی کنند البته با شناخت و اجرای نظم.اول باید به محصل یاد بدن نظم برای چی هست و چه کاربردی داره و مثلا قضیه پنجره شکسته را برای بچه ها از همان دبستان توضیح بدهند تا اهمیت و رابطه نظم و احساس امنیت را درک کنند.و محیط مدارس باید طوری باشه که محصل دوست داشته باشه اونجا بمونه مثلا یه چیزی مثل دفاتر کاری گوگل. که کار و تفریح و تغذیه صحیح و اختیاری را باهم داشته باشن که این نیازمند سرمایه گذاری دولتیه.نکته دوم اینه که حتی معلمین پایه و دبستان باید حتما فوق لیسانس داشته باشن .یعنی من اینطور فهمیدم که وقتی معلم سرشار از علم باشه چه بخواد و چه نخواد محصلین جذب او میشن .و به فراخور ضرایب هوشی از وی دانش کسب میکنن.معلم دبستانی را سراغ دارم که در سن بازنشستگی خیلی از اطلاعات عمومی رایج را نمیدونه .و استاد دانشگاهی را دیدم که درسش را سطحی بلده و به موضوع واحدی که تدریس میکنه اشراف نداره و موقع امتحان انگار با یک شابلون ذهنی تصحیح میکنه.معلمی که برای حقوق فقط استخدام میشه یکه آجر پوک برای نظام آموزشی محسوب میشه.
  • ستاره IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    4 7
    دقیقا معلوم توی مدارس الان نیستین دانش آموز نه احترام می‌دونه چیه نه درس براش مهمه فقط میاد خوش بگذره و از خونه فرار کنه و معلم براش اهمیت نداره.ما مورد داشتیم به معلم و مدیران هم کتک کاری داشتن😂فقط زورشون به معلم ها میرسه هیچ فکر و قانونی برای دانش آموز نزاشتن الان همه ول شدن
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    12 0
    خانه از پای بست ویران است
  • محمد IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    6 0
    بهترین ریس جمهور کسی است که یه برنامه جامع و کامل مثل کشور های پیشرفته برای اموزش و پرورش کشورش داشته باشد، دنبال این باشد ک از تک تک دانش اموزان در کودکی و نوجوانی استعداد یابی کند و نسبت به استعداد اون شخص وسایل کار براش فراهم کند خلاصه اموزش و پروش را متحول کند اموزش با عمل کشوری قوی و پیشرفته خواهد بود که اموزش و پرورش قوی و پیشرفته داشته باشد اموزش و پرورش باید بالاترین رکن وزارت باشد اگه خود را جز این اب و خاک میدونید
  • محمد IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    6 0
    چرا افزایش حقوق معلم نیاز به رتبه بندی داشت، حقوق یه معلم از مستخدم ادارات دیگر کمتر بود، کسی وارد عرصه تعلیم تربیت نمیشد با اون حقوق، باز هم میگم بیدار شین مسولین با حقوق زیاد برای معلمان نخبه ترین افراد وارد اموزش و پرورش میشوند، اخه اگه مدرسه نباشد ک اینده کشور به فنا میره چرا خودتون رو به کوچه علی چپ میزنید، والدین محترم تنها نهادی ک مستقیم با اینده فرزند تان در ارتباط هست اموزش و پرورش هست، سرباز معلم سر کلاس فرزند و نوه شما باشد یا دکترای ابتدای، یکم فکر کنید حسادت و کوته فکری بعضی ها این کشور را به کجا ها خواهد رساند

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین