غضنفر میرزا بیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری باز هم از تفاوت دریافتی پرستاران و پزشکان حرف زدن است. چیزی که باید با اجرای قانون تعرفه گذاری جدید اندکی کم می شد. اما استاندار تهران می گوید این قانون در تهران اجرا نمی شود تا جذابیت های شهرستان ها بیشتر شود.

امید کریمی: سومین کنگره سراسری انجمن علمی پرستاری ایران امروز از سوی انجمن علمی پرستاری ایران و دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، پرستاران را بر سر دو راهی انتخاب دانست. که "آیا باید جداگانه و مستقل به ارائه خدمات به مردم بپردازند و یا با تیم پزشکی همگام باشند."

میرزابیگی بر نقش پرستاران در حاکمیت بالینی تاکید کرد و گفت: "عنوان حاکمیت بالینی به خوبی نشان دهنده اصلی بودن نقش پرستاران در این طرح ست، اما همانطور که می بینید، نادیده گرفته شده است. "

او با اشاره به سند چشم انداز گفت: "در چشم انداز 1404 داشتن عادلانه ترین نظام سلامت در منطقه یکی از اهداف اصلی است. براساس این برنامه دیگر نباید بی عدالتی در نظام سلامت و از جمله پرستاران در تیم های درمانی وجود داشته باشد. "

رئیس کل سازمان نظام پرستاری عدم عدالت در پرداخت کارانه میان پزشکان و پرستاران را یکی از شواهد عدم عدالت در نظام سلامت دانست و گفت: "پرداخت کارانه برای پزشکان از 10 میلیون تومان تا 300 میلیون متغییر است؛ در حالی که این کارانه برای پرستاران از 50 هزار تومان در حداقل تا 250 هزار تومان در حداکثر پرداختی است."
او خواستار حضور پرستاران در عرصه ارائه خدماتی مانند تجویز دارو و برخی خدمات تشخیصی (هزینه – اثربخشی)، تدوین استانداردهای پرستاری شد و اضافه کرد: " تدوین استانداردها تنها با تدوین نقشه راه پرستاری میسر است."
او در پایان از اجرایی نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات در بیمارستان های تابعه دانشگاه های علوم پزشکی تهران شکایت کرد و از استاندار تهران که در کنگره حاضر بود، خواست تا به عنوان متولی تهران اجرایی شدن این قانون را از دانشگاه های علوم پزشکی مطالبه کند.
 

با پرستاران مهربانتر باشید

مرتضی تمدن، استاندار تهران در سومین کنگره سراسری انجمن علمی پرستاری ایران در پاسخ به اظهارات غضنفر میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری در خصوص اجرایی نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در بیمارستان های تابعه دانشگاه های علوم پزشکی تهران گفت: " فرمایشات آقای میرزابیگی ما را ترساند. من عضو یکی دو تا از هیئت امنای دانشگاه های علوم پزشکی هستند. آنها در جلساتشان خیلی ناز پرستارها را می کشند؛ اما شما آنها را به تیربار بستید. کمی مهربانانه تر باشید."

او گفت: "در دولت نهم و دهم تلاش زیادی شده است تا جایی که ممکن است به ارتقای جایگاه پرستاری در کشور کمک شود. هم دولت نگاه خوبی به این ارتقاء دارد و هم خود پرستاران خیزش خوبی داشتند. نظام پرستاری هم انگیزه و تلاش خوبی داشته است. خواسته های نابجا و بی استدلالی هم در میان خواسته های پرستاران نیست. تنها بعضی از آنها نیاز به تصویب قانون و تبصره و غیره دارد."

تمدن، اراده دولت را ارتقاء جامعه پرستاری عنوان کرد و گفت: " آهنگ حرکت در دستگاه های اجرایی دولت و در نظر رئیس جمهور این است که پرستاری ارتقاء پیدا کند. البته این مطالبات دو جانبه و متقابل است. همانطور که پرستاران از دولت انتظار دارند، از طرف دولت هم نسبت به جامعه پرستاری مطالباتی وجود دارد. البته ناگفته نماند که جامعه پرستاری در ارائه خدمت سنگ تمام گذاشته است."

استاندار تهران از توجهاتی که پرستاران دارد حرف زد و گفت: "بیشترین سرکشی های من به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی است. تفریح و اوقات فراغت ما سرکشی به مراکز درمانی است. ازیک طرف ما باید دغدغه جامعه پرستاری را داشته باشیم و از طرف دیگر دغدغه بیمارستان های فرسوده و غیر ایمنی که داریم. در تهران از این بیمارستان ها بسیار داریم. ما تمام تلاش مان در استانداری را گذاشته ایم که این بیمارستان ها را بازسازی کنیم."
 

تعرفه ها در تهران اجرا نمی شود تا جذابیت تهران کم شود

تمدن در توضیح چرایی اجرایی نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی تهران نیز توضیح داد: "اگر خواسته ای انجام نمی شود باید بررسی کنید ببینید چرا انجام نشده است. این که تعرفه گذاری خدمات تنها در تهران انجام نشده است، دلیلش این است که ما داریم جذابیت های تهران را کم می کنیم؛ نه تنها در بخش پرستاری که در بخش صنعت هم به خاطر تمرکز زدایی از تهران این کار را انجام می دهیم و کمک ها و حمایت ها را کاهش داده و محدودیت هایی را اعمال کرده ایم."
تمدن در پایان صحبت هایش برای پیگیری خواسته های پرستاران اعلام آمادگی کرد.
4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    17 1
    حتمآ این کارگرها ناکارامد هستند که چیزی به اسم کارانه ندارند.... نکنه کارانه همون کار یارانه رو انجام میده با اندکی تخلص
  • یک ایرانی که پرستار نیستم ولی واقعیت تلخ IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    28 20
    واقعا بحث کارانه های نامتعادل پزشک و پرستار در جامعه ای که شعار عدالت و حق طلبی دارد تاسف بار است با توجه به اینکه پیگیری ها و درگیری پرستاران با بیمار بسیار بیشتر از پزشکان است برای مسولانی که دم از عدالت میزنند و واضحات را نمی بینند ، ملت ایران متاسف است و هرگز آنانرا نخواهد بخشید و تاریخ نیز قضاوت خوبی از عملکردشان پیش رو نمیگذارد چر که اعمال است که میماند نه شعارها
    • محسن IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
      27 37
      عزیزم هیچ جای دنیا پرستار و پزشک برابر نیستند . پزشکا پدرشون دراومده پزشک شدن ولی پرستارا چی ؟؟ من خودم دارم هوشبری میخونم و تفاوت ها بین رشته های علوم پزشکی رو شاهد هستم . یه پرستار فقط سه یا چهار فصل از فیزیولوژی گایتونو میخونه در حالی که یه پزشک کل کتاب هزارو خورده ای صفحه ای گایتونو باید بخونه . و این فقط یه مثاله . فقط رفرنسهای دوران اینترنی پزشکی میتونه یه ادمو از ترس بخشکونه . در ضمن مسئولیت و سواد پزشک بسییییییییییار بسییییییییییییار بیشتر از پرستار و پیراپزشکها و ... است
  • بدون نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    17 6
    آقای میرزا بیگی خودشون میدونن چه ظلم بزرگی در حق مامیشه ماکه از حقمون نمیگذریم خدا هم ...........
  • بدون نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    29 2
    از همه صحبت شد به غیر از کارگر بدبخت که صبح تا شب کار میکنه و حداقل حقوق 330 هزار تومنی رو می گره با همون تحصیلات لیسانس برای خودم خیلی متاسفم
  • پزشک قراردادی IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    20 16
    من یک متخصص جراح هستم و ایشان راجع به پزشکان اشتباه می فرمایند .یک باره نطق می کردید پزشکان3000 میلیارد میگیرند ...
  • بدون نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    17 6
    سلام مسئله اینجاست که کسانی برای پرستاران قانون مینویسند که حتی فقط یک شب شبکاری ندادند . آتش بگیر تا که بدانی چه میکشم احساس سوختن به تماشا نمی شود فقط عشق به کاره که پرستار و نگه میداره وگر نه ....
  • مرهمي IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    15 0
    خيلي جالبه!يعني تعرفه گذاري خدمات پرستاري انجام نمي شود تا پرستاران از بيمارستانهاي تهران بروند و كسي نباشد از بيماران در بيمارستانها مراقبت كند و بيماران هم از تهران بروند!يعني هدف وسيله را توجيه مي كند.آقاي استاندار خوبي؟اميدوارم اگه مريض شدي يا خانواده ات مريض شدند و رفتي بيمارستان هيچ پرستاري نباشه كه سراغت بياد يا اگه هست هم نياد
  • پزشک بیکار IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    22 14
    مرد حسابی یک پزشک عمومی با کار بیشتر و خصوصا مسئولیت بیشتر پانصد هزار تومان حقوق میگیرد و یک پرستار با مسئولیت به مراتب کمتر بیشتر حقوق میگیرد خودتان مقایسه کنید که کدامیک در دوران تحصیل دبیرستان و دانشگاه بیشتر زحمت کشیدند! در بیمارستانهای دولتی امکان ندارد متخصص یا فوق تخصص این مقدار کارانه بگیرد.حتی اگر مبلغ گفته شده به ریال باشد. برای اینکه رای پرستاران را بدست بیاوری بین پزشک و پرستار اختلاف می اندازی .این دو قشر یقینا لازم و ملزوم یکدیگرند ولی خودت مقایسه کن چهار سال درس خواندن کجا و یازده دوازده سال درس خواندن کجا ؟ از مسئولیت و دیه نود میلیونی نیز یاد کن.
  • پزشک IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    12 5
    دوست عزیز اغراق گو، شما ده درصد این مقدار را بده تا من بکسال حقوقم را به جنابعالی بدهم .
  • معلم IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    13 11
    غضنفر عزیزم ، سعی و تلاش کن تا حقوق پرستاران را با هم مدرک خودشان و هم کاران خودشان مقایسه کنید (مثل کارشناس آزمایشگاه، کارشناس رادیولوژی). وقتی دو چیز را مقایسه میکنند که در یک اندازه و مقیاس باشند . البته ارزش والای پرستاران بر کسی پوشیده نیست و تمام اقشار جامعه مهم و مفیدند مانند یک رفتگر که با کار بسیار سنگین و طاقت فرسا ، حقوق ناچیزی میگیرد.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    18 19
    سطح علمی و کار پرستار اصلابا پزشک قابل مقایسه نیست.طبیعیه که درآمدشون هم مثل هم نباشه.اگه قرار باشه پرستارا هم اندازه پزشکا درآمد داشته باشن خوب مگه کسی بیکاره بره بشه دکتر ! همه میرن پرستاری میخونن که 4 سال بیشتر نیست! این عادلانه است که کسی که دکترت داره بیشتر از کسی که لیسانس داره حقوق بگیره.ضمن اینکه پزشکه که ضامنه جونه مریضه و در صورت قصور باید دیه بده نه پرستار.حالا اگه درآمد پرستارا رو با سایر رشته های لیسانس مقایسه کنید یه کم به نظر منطقی تر میاد! این درسته که پرستارا باید بیشتر از بقیه لیسانسا درآمد داشته باشن.چون کارشون سخت تره.ولی نه اینگه اندازه ی پزشک متخصص توقع داشته باشن!
  • بدون نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    14 2
    باز هم شعار - خسته شدیم از اینهمه وعده وعید و عملی نشدن وعده ها
  • علي IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    12 0
    آقاي تمدن عزيز تهران پرستار نمي خواد به نظر شما: يعني چه داريم جذابيت تهران را كم مي كنيم بهتر نيست بريد در شهرستان امكانات ايجاد كنيد نه اينكه حق و حقوق يك قشر رو ندهيد و اسمش رو كم كردن جذابيت بگذاريد به حق چيزهاي نشنيده !!!
  • یک پزشک IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    19 13
    من یک پزشک عمومی هستم که در بیمارستان کار می کنم و در قالب نظام نوین.برای تقریبا 140 ساعت کار ماهانه که بصورت کشیک عصروشب است حداکثر یک میلیون تومان بعد از 3 الی 5ماه به من پرداخت می کنند.از پزشکان متخصص هم اطلاع دارم که مثلا یک متخصص قلب حق آنکالی یک شبش فقط 6هزار تومان است!حالا اقای میرزا بیگی نمی دونم براساس چه آماری می گویند کارانه پزشکان بین 10 تا 300 میلیون است.
  • پزشک عمومی IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    16 12
    چرا ما هنوز یاد نگرفته ایم برای مطرح کردن مسایل و مشکلات خود نباید به دیگران تهمت و افترا زد. کارانه دریافتی اینجانب به عنوان پزشک قراردادی بیمارستان مهریز استان یزد در ماه خرداد(آخرین پرداخت) چیزی در حدود 780000 تومان بوده است! آیا مسوول محترم نظام پرستاری پاسخی در مورد ادعای خود مبنی بر حداقل حقوق 10000000 تومانی پزشکان دارند؟ نکند سطح تحصیلات کارشناسان محترم پرستاری از پزشکان عمومی بالاتر است!
  • بدون نام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    4 12
    بالاخره باید تناسباتی در پرداختها باشد. نمی شود که قشری همه عایدات را بخورد و به دیگران چیزی ندهد.
  • سها IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    8 11
    تازه شده مثل رابطه درآمد قاضی و وکیل که هر دو تحصیلات یکسانی و حتی گاهی تحصیلات قاضی بیشتر از وکیله اما قاضی دو میلیون حقوق می گیره و وکیل 200 میلیون (شایدم بیشتر) علت: پرستار و قاضی حقوق بگیر دولت هستند، پزشک و وکیل از دست مردم پول می گیرند!!!
  • بدون نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    18 3
    من به عنوان پزشك كاملا تاييد مي كنم البته كارانه به تعداد معدودي از پزشكان ميرسد و بقيه مانند پرستارانند شايد كمي بيشتر
    • بدون نام IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
      12 2
      لطفا بگید کجا 300 میلیون کارانه به پزشک میدن ما هم بریم.مشتولوق شما هم محفوظه!
  • بدون نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    4 1
    مبلغ پزشك را نميدونم اينقدر باشه يانه ولي مبلغ بهيار هم از اين بيشر است مگه بدون ساير كاركنان ميشود كارها انجام بشود فقط پرستار كار انجام ميدهد
    • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
      3 0
      شما فرق بهيا و پرستار را نمي دانيد بهيا ديپلم دارد و پرستا ر ليسانس و بالاتر
  • بدون نام IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    8 6
    شرمنده كدام د دكتر خواب دىديد خير باشد إز دكتر بدبخت تر كسي نيست كم مانده كدايي بكنند وضع دكتر ها وخيم تر است مكر انكشت شمار بقاه هم جوب انها را مي خورند مريض بدبخت. دكتر بدبخت دكتر ها نه بيمه دارند نه بازنشتكى نه بىمه حق شان را ميدهد نه به موقع ميدهد در جامعه هم إز او بدتر ظالم تر كسي نيست خدا به ما رحم بكند به نرس و ماما كادر درمان هم رحم كند
  • محسن IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    15 7
    من به عنوان یک طبیب به جا معه برستاران حق میدهم
  • ابو تراب IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    11 3
    ايكاش .حق وحقوق پرستاران داده مي شد وبجاي حرف عمل ميكردند ايا سختي هاي شبكاري پرستاران راهيج كس فكر كرده
  • بدون نام IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    8 7
    تازه اون پزشكه هم پولشو مي بره دلار و سكه مي خره!!!
  • بابک IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    7 2
    من آدرس میدهم از امور مالی بیمارستان ها مقداریارانه هارا بپرسید
  • بدون نام IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    7 3
    سلام من هم از جناب غضنفر ميخام احقاق حقوق خودشونو با له كردن حقوق ديكران مطالبه نكنن .معلومه كينه زيادي از پزشکان در دل دارن. در جايي كه من كار ميكنم هيچ پزشكي كارانه اش بيشتر از 2 تا 3 ميليون نيست و اين در قبال 30 شب انكالي ومسيوليت سنگين درمان بيماران هست و تعيين حداقل 10 ميليون كارانه از طرف ايشان نشان از نا اگاهي نامبرده دارد از طرفي پزشكان درصدي از كاركرد خودشونو دريافت ميكنن ,بجاست كه پرستاران محترم نيز با پيگيري تعيين تعرفه خدمات پرستاري درصدي از كاركرد خودشونو طلب كنن نه كاركرد پزشكان را
  • پرستار معترض IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
    11 1
    من پرستارم و در ماه حدود 100 ساعت اضافه کاری ناخواسته دارم جدیدا برای این که یه موقع خدایی نکرده حق کارانه و اضافه کار ما رو عادلانه و درست بدن اومدن هردو تاشو باهم یکی کردن مثلا 300 تومن میدن(یعنی اضافه کار و کارانه باهم) حالا شما حساب کنید کادانه ی ما چقدره آقای میرزابیگی داری چیکار میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • انصاری IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
    9 11
    سلام جا داره از تمام پزشکان محترم که برای جون ما زحمت میکشم تشکر کنم خداوند انشائ الله به ایشان سلامتی عمر با عزت و ثروت بده که همش حقشونه خصوصا دکتر سیم فروش
  • رضا IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    10 4
    علاوه بر حقوق میلیونی پزشکان حق طرح انها میلیونی وما 150 هزار تومانی هستیم پزشک اگر استخدام دولته چرا علاوه بر حقوق باید این همه طرح بگیره و چرا این همه تفاوت طرح بین پزشک و پرستار تمام تجویز دارو و مانیتورینگ بیمار با پرستار است لحظه به لحظه این پرستار است که مریض را مواظبت میکند والا پزشک که منزله خبر بیمار را ندارد ایدز و هپاتیت کارکنان ازمایشگاه و پرستار را تهدید میکند اما سختی کار ما چقدر است و سختی کار پزشک چقدر است بعد انکه تهران و شهرستان نداره در شهرستان هم همینه تازه بدتر هم است با اضافه کاری و شیفت اضافه به خرج زندگی خودمان نمیرسیم ایا نحوه زندگی یک پرستار یا ازمایشگاه باید اینجوری باشه
  • دوست IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    4 7
    اقای پزشکی که میگین پرستارا نسبت به ما کم خوندن سخت در اشتباهی درسته چهار سال تودانشگاه خوندیم ولی بعد چهار سال بخاطر احساس نیازی که میکنمیم کتاب رو زمین نداشتیم
  • nurse A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    5 2
    من تو بیمارستان شهرستان منطقه جنگیکار میکنم.پزشکای عمومی شبی 400 تومان میزارن جیبشون.ولی پرستارای بد بخت حقوقشون معادل دو شبو نیم حقوقه این پزشکاس.