سفر کوتاه رئیس مجلس شورای اسلامی به ترکیه نتایج چشمگیر و فوری به دنبال داشت.

خبرگزاری فرانسه در این باره  گزارش داد: سلجوق اونال، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه  در یک کنفرانس خبری گفت که آنکارا هیچ اجباری در اجرای تحریم هایی که از سوی یک یا چند کشور علیه ایران اعمال می شود ندارد . موضع وزارت خارجه ترکیه پس از دیدار علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران با احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام شد. هفته گذشته ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا به ترکیه سفر کرده بود تا این کشور را در تحریم ها وفشارهای بیشتر علیه ایران همراه کند.

وزارت خارجه ترکیه البته در همین حال گفته که موارد تحریمی آمریکا علیه ایران را بررسی می کند. آن هم در حالی که به تازه گی قرارداد خرید نفت از ایران در سال جاری میلادی، سال 2012 را تمدید کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «تنر ییلدیز» وزیر انرژی ترکیه روز پنجشنبه گفت: «در حال حاضر همه چیز میان ایران و ترکیه طبق قرارداد پیش می رود و خرید نفت ما از ایران برقرار است. موارد مطرح شده از سوی آمریکا را بررسی می کنیم و اگر قرار شد تغییری ایجاد شود، آن را بعدا اعلام خواهیم کرد.»

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به ترکیه دیدارهای جداگانه ای با رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه داشت.
 
علی لاریجانی در دیدار با عبدالله گل ـ رییس‌جمهور ترکیه ـ تصریح کرد: رابطه‌ تجاری ایران و ترکیه نشانگر بالا بودن روابط دو کشور در همه‌ زمینه‌هاست و این همکاری‌ها در آینده بیشتر خواهد شد.
 
وی با اشاره به سفر اخیر داوود اوغلو ـ وزیر امور خارجه ترکیه ـ به تهران، این سفر را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در جریان این سفر مذاکرات خوبی بین دو کشور صورت گرفت.
 
رییس قوه مقننه همچنین با تاکید بر اینکه رایزنی بین ایران و ترکیه به برقراری صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند، اظهار کرد: ایران و ترکیه مذاکرات خوبی درباره‌ مسائل منطقه داشته‌اند که ادامه خواهد داشت.
 
رییس‌جمهور ترکیه نیز در این دیدار، زمان سفر لاریجانی به آنکارا را بهترین زمان ممکن دانست و این سفر را در ادامه سفرها، دیدارها و گفت‌وگوهای دو سه سال اخیر ارزیابی کرد.
 
وی گفت: ارتباط دولت‌ها مهم است اما آنچه تاثیرگذارتر است، ارتباط پارلمان‌ها با یکدیگر است.
 
گل تاکید کرد: ایران و ترکیه به تداوم رایزنی‌ها با یکدیگر درباره‌ مسائل دو جانبه و منطقه‌ای نیاز دارند.
 
وی در پایان با ابراز خرسندی از روابط رو به گسترش تهران ـ آنکارا خاطرنشان کرد: ترکیه تلاش می‌کند در بخش خصوصی با ایران روابط بهتر و گسترده‌تری داشته باشد.
 
ایران و ترکیه برای خاتمه دادن به بحران‌های سوریه تلاش می کنند
رئیس مجلس شورای اسلامی و نخست وزیر ترکیه بر ضرورت تلاش برای خاتمه دادن به بحران های کشور سوریه تاکید کردند.
در این نشست دوجانبه که شامگاه پنجشنبه برگزار شد پیام دوستی ایران به ترکیه ابلاغ شد و مشترکات فرهنگی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
علی لاریجانی و رجب طیب اردوغان در این نشست در باره سپر موشکی مستقر در ترکیه، نگاه منطقی ایران به موضوع انقلاب‌های مردمی و اسلامی منطقه و مشترکات آن با دولت ترکیه و همچنین تلاش دو کشور برای خاتمه دادن به بحران‌های کشور سوریه به بحث و تبادل نظرپرداختند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی و نخست وزیر ترکیه در پایان بر ضرورت تداوم گفت‌وگوها جهت رسیدن به فهم مشترک با مراعات مصالح کشورهای منطقه و عربی با نگاه مردم‌محور تاکید کردند.
 
پیش از این رئیس مجلس شورای اسلامی با داوود اغلو وزیر امور خارجه و جمیل چیچک رئیس مجلس ملی ترکیه دیدار کرده بود.
 
27302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    0 0
    ما از این ترک ها خیری ندیدیم ای کاش اصلا ایران مثل استرالیا بود و همسایه ای نداشت