ایسنا نوشت:

يك كارشناس خودرو با اشاره به ورود ون به ناوگان حمل‌ و نقل عمومي در پنج سال گذشته، تمام اين خودروها را دچار مشكلات اساسي دانسته و از روند صدور مجوز براي واردات اين خودروها با توجه به معايب عديده آنها انتقاد كرد.

مصطفي ممقاني - كارشناس صنعت خودرو،  اظهار كرد: ‌در سال 1385 به دنبال اجراي طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي كشور مقرر شد كه خودروهاي ون به عنوان تاكسي وارد اين ناوگان شوند.

وي با بيان اين‌كه به دنبال آن مجوز واردات ون‌هاي دليكا، نارون، كارسان و غزال به كشور صادر شد، خاطرنشان كرد: متاسفانه در آن زمان در انتخاب مدل ون‌هاي وارداتي و همچنين شركت‌هاي واردكننده دقت لازم صورت نگرفت كه اثرات و پيامدهاي آن در حال حاضر مشخص شده است.

ممقاني ادامه داد: در حال حاضر مهمترين مشكل ون‌هاي دليكاي چيني، عدم پشتيباني مناسب در سيستم خدمات پس از فروش و موجود نبودن برخي قطعات يدكي مورد نياز اين خودرو است كه رانندگان آنها را دچار مشكلات زيادي كرده است.

اين كارشناس صنعت خودرو افزود: ون كارسان نيز ساخت تركيه بوده و داراي معايب بسياري است. موتور اين خودرو ضعيف بوده و به سرعت داغ مي‌كند. همچنين اين خودرو قدرت پيمايش لازم در شيب‌هاي بالا را ندارد. اگرچه قد و اندازه ون كارسان تقريبا در حد ميني‌بوس است، اما محور عقب اين خودرو تك چرخ بوده و به همين دليل در ايجاد تعادل خودرو مشكل ايجاد مي‌شود.

ممقاني با بيان اين‌كه ون غزال نيز ساخت كشور روسيه است، تصريح كرد: از مهمترين مشكلات اين خودرو نيز عدم تعادل و احتمال بالاي چپ شدن آن در جاده‌هاست.

وي ادامه داد: ون نارون نيز چيني بوده و كيفيت بسيار پاييني دارد. مهمترين مشكل اين خودرو در بخش قواي محركه آن است كه علاوه بر افزايش استهلاك، كارايي خودرو را به شدت كاهش داده است.

اين كارشناس صنعت خودرو با بيان اين‌كه به اين ترتيب شاهديم كه تمام ون‌هاي وارداتي به كشور در چارچوب طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي داراي معايب اساسي هستند، تصريح كرد: در آن زمان ستاد تبصره 13 مجوز واردات اين ون‌ها را صادر مي‌كرد كه البته نظارت درستي بر انتخاب مدل ون‌هاي وارداتي و همچنين شركت‌هاي واردكننده آن صورت نگرفت.

وي اظهار كرد: در آن زمان برخي شركت‌ها تنها براي واردات اين ون‌ها شكل گرفتند، در حاليكه تا قبل از آن وجود خارجي نداشته و مديران آنها نيزهيچ تجربه‌اي در صنعت خودرو نداشتند، اما موفق شدند مجوز واردات ون را دريافت كنند.

او تصريح كرد:‌ اين در حالي است كه اگر ستاد تبصره 13 به جاي ارائه مجوز واردات به اين شركت‌هاي ناشناخته، مجوز واردات ون را به شركت‌هاي خودروساز مي‌داد، هم خودروهاي با كيفيت‌تري وارد شده و هم خدمات پس از فروش مناسبي به اين خودروها ارائه مي‌شد كه البته به دلايلي اين كار صورت نگرفت تا برخي شركتهاي ناشناخته به اين تجارت پر سود بپردازند.

وي اظهار كرد: نتيجه چنين رويكردي، حضور تعداد قابل توجهي ون مستهلك و معيوب در سطح سيستم حمل و نقل عمومي است كه هزينه‌هاي زيادي را نيز به صاحبان آنها تحميل كرده است. از آن سو كيفيت پايين اين ون‌ها مسافران را نيز دچار مشكل مي‌كند.

3939

کد خبر 193996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    28 1
    براي ما آب نداشت ولي براي يه سري دوستان خوب نوني داشت
  • بدون نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    18 2
    دوستان نورچشمی
  • بدون نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    16 6
    ون استراتژی حمل و نقل عمومی آقای قالیباف بود مصاحبه های ایشان هم موجود است
  • یک ایرانی IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    16 0
    رانت خواری تا کی؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    27 4
    پيامبر اكرم (ص): خدا لعنت كند رشوه دهنده و رشوه گيرنده و واسط آنها را!
  • بدون نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    22 0
    همه اينها ناشي از تعرفه بالاي واردات خودرو هست كه هر خودروي چيني اشغال رو وارد ميكنن تا مردم توان خريد داشته باشن ايران شده ازمايشگاه توليدات چيني اخه ليفان و چري و اين جور كارخونه هاي درپيت كجاي دنيا جا دارن؟جز ايران چرا صرفا برا حمايت از توليدات بي كيفيت داخلي مردم رو چه مالي چه جاني دچارضررميكننين؟ چرا مردم توي كشورهاي ديگه بايد كمري رو 18000 دلار پول بدن ولي تو ايران 61000000 تا كي پرايد تا كي پژو تا كي خودروي چيني به خدا روزي ميرسه كه مردم افغانستان هم به ما بخندن مردم هم حقي دارن چرا ادعاي سازمان حمايت از توليد كننده رو داريد كدوم حمايت حمايت يك طرفه؟
  • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    7 1
    چرابایدازخودروهایی که موردنیازجامعه میباشندوسبب رفاه اجتماع هستندمانندناوگان حمل ونقل و...گمرک گرفت
  • هادی A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    5 1
    اینکه ون ها مشکل دارن یه بحثه اما اینکه بخان اینو هم بدن دست سایپا و ایران خودرو دیگه حرف غلطیه به اندازه کافی این دو شرکت خون و مال این ملت رو به هدر دادن همین مونده که ون با ده نفر سرنشین منفجر بشه واردات اینجوری هر بدی داشت حداقل قیمتهای نجومی نداشت کافی بود بیفته دست خودروسازهای وطنی اونوقت هر ون حداقل ده برابر الان قیمت داشت در حالی که قیمت الان ون با سواری های وطنی بنجل برابری میکنه ضمن اینکه مشکل قطعات یدکی دلیکا خیلی وقته برطرف شده و خداییش موتور و گیربکسش حرف ندارخ