تابناک نوشت:

سالهاست كه حمايت دولتي از خودرو سازان داخلي با وضع تعرفه سنگين بر واردات خودرو هاي خارجي به آنها اجازه مي دهد تا خودروي كم كيفيت خود را كه فاصله زيادي با كيفيت روز دنيا دارد؛ با قيمت بالايي به مصرف كننده ايراني عرضه كنند.

مصرف كننده هم وطن در محدوده قيمتي محصولات داخلي رقيبي نمي بيند و ناچار از خريد آن با علم به نا مناسب بودن قيمت است. البته راه ديگري هم هست او مي تواندخود رو نخرد يا از خودرو هاي خارجي كه با تعرفه هاي سنگين به قيمتي حد اقل 5 الي 6 برابر قيمت بين المللي خود عرضه مي شوند، استفاده كند!

اما داستان وقتي درد ناك تر مي شود كه مي شنويم وارد كنندگان خودرو هاي لوكس خارجي نيز از ارز دولتي استفاده مي كنند و البته به هنگام فروش، خودروي وارد شده را به قيمت ارز آزاد به مصرف كننده عرضه مي كنند.

اخيرا با شدت يافتن تفاوت قيمت دلار دولتي و آزاد اين مساله نمود بيشتري يافته و به افزايش قيمت 20 درصدي خودرو هاي وارداتي منجر شده است.

مثال 182 ميليون توماني!

به عنوان مثال بر اساس آمار گمرک ایران در آبان ماه یک فراری با قیمت 166 هزار دلار وارد کشور شده است، اما نکته اینجاست که فراری جزء کالاهای لوکس نيست و به همین دلیل می توان برای واردات آن از ارز دولتی استفاده کرد!

به همین دلیل با توجه به قیمت دلار یک هزار و 100 تومان دلار در آبان ماه قیمت این خودرو برای وارد کننده حدود 182 میلیون تومان تمام شده است اما با توجه به قیمت یک هزار و 600 تومانی دلار در ابتدای آذر ماه این خودرو حدود 265 میلیون تومان به فروش رسیده است به عبارت دیگر سود واردات این خودرو بیش از 80 میلیون تومان سود ایجاد کرده است.

گمرک ایران مدعی است در ترخیص کالا حداکثر 15 روزه انجام می شود و بر اساس فرض ما در ابتدای آذر ماه (دلار هنوز به 1700تومان نرسیده بود) این خودرو فروش رفته است، بنابراین وارد کننده برای سرمایه گذاری حداکثر 45 روزه خود بیش از 43 درصد سود کسب کرده است.

خودروي 100 ميليوني لوكس نيست!

بر اساس آمار گمرک، میانگین قیمت ماشین های وارداتی حدود 100 هزار دلار تمام می شوند که با توجه به این موضوع برای واردات هر عدد خودرو به طور ميانگين 43 ميليون تومان سود به جیب وارد کنندگان این کالای لوکس وارد می شود.

بايد پرسيد  آیا خودروهای 100 میلیونی، کالای لوکس محسوب نمی شوند؟ چرا باید برای واردات این کالاها ارز دولتی هزینه شود و در واردات کالاهایی مانند گوشت عدم تامین ارز دولتی قیمت آن را تا 10 درصد در یک ماه گذشته افزایش دهد؟

اكنون تناقض بزرگ ديگري در سياست گذاري كلان مشاهده مي شود اصولا سياست تعيين تعرفه گمركي سنگين بر واردات براي حمايت از كالاي توليد داخل در جهان رايج است اما در كجاي جهان از وارد كننده اي كه همان كالاي خاص را -كه عمدا مشمول تعرفه سنگين شده-وارد مي كند، حمايت خاص مي شود؟

واردات خودروي لوكس با هزينه عموم مردم

در حقيقت دولت با گرفتن تعرفه زياد از انگيزه مصرف كالا را در كشور كاهش داده و با دادن ارز ارزان به واردكننده مجددا انگيزه واردات اين كالا را افزايش مي دهد. به گونه اي كه تنها در اين ميان مصرف كننده است كه متضرر مي شود. چه مصرف كننده خرد كه به دليل اين تعرفه ها بايد خودروي كم كيفيت داخلي را باقيمت بالا بخرد و چه مصرف كننده ثروتمندي كه با خريد خودروي خارجي هزينه تعرفه گمرك را مي دهد.

اما جالبتر اينكه به ازاي هر خودروي لوكس وارداتي و به ميزان تفاوت قيمت ارز دولتي و ارز بازار آزاد از سرمايه هاي بانك مركزي هزينه مي شود و به اين ترتيب بخشي از هزينه خودروي لوكس را هر ايراني، حتي يك ايراني فاقد خودرو مي پردازد.

/3131

کد خبر 194672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    27 1
    كل خودروهاي وارداتي از جمله بيشتر مدل هاي بنز و ب ام و حتي اگر به قيمت جهاني حساب كنيد بعد لوكس حساب ميشه؟گرونترين مدل بنز قيمت جهانيش حدود 100 ميليونه ولي در بازار شما 400 ميليون!!بعدم برگه هاي ثبت سفارش مي دونين چند داره الان معامله ميشه؟بعد چجوري واردات ازاده ولي برگه ثبت سفارش انحصاري صادر ميشه.يا تعرفه 130درصد يا نرخ ارز.بنزين و تمام هزينه هايي كه مردم بايد بپردازند از جيب دولت به نرخ جهاني حساب ميكنه ولي نرخ خودرو و تعرفه چرا جهاني و ازاد نيست.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    21 0
    يا تعرفه يا نرخ ازاد ارز.نرخ ارز ازاد حساب بشه يعني تعرفه فعلي 130درصد هستش تازه بدون احتساب هزينه خريد برگه ثبت سفارش اگز 1100 تومن دلار دولتي بشه 1750تومن نرخ ارز ازاد تعرفه در واقع به 195%ميرسه؟
  • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    33 0
    از اين جنبه هم نگاه كنيد :مردم با هزار زحمت و تلاش و وام پول هزينه خودرو داخلي جور ميكنن بعد در اين بازار انحصاري و بدون داشتن حق انتخاب شما فكر كنيد ايا پرايد ارزش پرداخت 9 ميليون تومن رو داره؟پژو 15 ميليون تومن؟يا پارس 19 ميليون داره؟اين خودروهاي به اندازه اي كه مردم پول ميگيرن امكانات داره؟ايمني داره؟دوام و كيفيت داره؟پرايد 9 ميليوني چقدر از جان خانواده هركدومومون محافظت ميكنه؟لوكس به اين معنيه خودرو خارجي ارزش و احترام به شان و شخصيت مصرف كننده هستش يعني توليد كننده برابر پولي كه شما مي پردازيد بهتزني بالاترين امكانات و ايمني به شما مي دهند اين يهني احترام به مشتريهاشون والا لوكسي چيزي ديگه معني نداره
  • بدون نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    28 0
    لوكس يعني كيفيت يعني ايمني يعني دوام و عدم خرابي خودروهاي بروز وارداتي .
  • بدون نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    17 0
    ما که دیگه خسته شدیم بسکه راجع به خودرو داخلی و قیمت های نجومیش گفتیم و شنیدیم. ولی انگار دست اندر کاران صبرشون خیلی زیاده. شایدم ......
  • بدون نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    12 0
    اولا که فراری 458 ایتالیا 230 هزار دلار هست نه 166 هزار...این اولین تقلب در وارد کردن این ماشین در ثانی مطمئن باشید که این ماشین زیر 800 میلیون (اومدم بگم 1 میلیارد ترسیدم مردم یادشون به 3000 میلیارد بیفته) معامله نخواهد شد..وقتی پورشه پانامرا 4 اس 95000 دلاری 420 تا 500 میلیون فروخته میشه!!! اونوقت فراری 265 میلیون؟!!
  • بدون نام IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
    4 0
    چرا نمی گید به هر واردکننده خودرو چقدر ارز با نرخ دولتی اختصاص داده شده ؟
  • بدون نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    5 0
    افرین وهزاروسیصد افرین به مسولین.
  • آدم لوکس گرا IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    1 1
    نفر اول: ببینم، کیفیت بالای ساخت در خودروهای خارجی لوکس محسوب میشه یا مصرف پائینشان ؟ ها ؟ نفر دوم: په نه په، فکر کردی چون که خیلی ایمنند لوکس محسوب میشند؟ ها؟ یا نه، فکر کردی چون از آخرین فن آوری های روز استفاده میکنند؟
  • بدون نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    1 1
    به نظر بنده مقصر اصلی اشخاص لوکسی مان هم هستند که در این زمان تحریم اصلا به فکر کشورمان نیستند در حالی که تحریم هستیم و بجای تحریم همان اروپاییها و امریکایها از کشور مان ارز خارج میکنند و جیب آنه را پر پول میکنند در حالی که اگه یکم فکر کنند و در حال حاضر از این کار دست بکشند میبینند که هم خارجیها بخاطر فروششان التماس میکنند و هم با دلار کمتر کمتری ماشین وارد میکنند.