نماینده اسبق ایران در اوپک با حضور در کافه خبر به بررسی نحوه برخورد دیپلماتیک وزیر نفت ایران در نشست اخیر اوپک پرداخت.

 جواد یارجانی اظهار داشت: من از دور شاهد برخوردهای رستم قاسمی بودم.به نظر می رسد ایشان برای حضور در این اجلاس از مشاورینی قوی استفاده کرده بود.شایدم بخشی از این مساله به این نکته بر می گشت که رستم قاسمی دیگر رای اعتماد وزارت را از مجلس گرفته بود و دیگر نیازی نداشت با سروصدا ایجاد کردن در اوپک خودش را انقلابی نشان دهد و با خیالی آسوده تنها به مباحث کارشناسانه تکیه کرد.ضمن اینکه ایشان کار درستی که کرد انگلیسی صحبت نکرد و متن را فارسی خواند و مترجمی در جلسه اظهارات قاسمی را ترجمه کرد.
وی در پاسخ به این سوال که منظورتان از این حرف ها اشاره ای به زمان سرپرستی علی آبادی و حضور وی در اجلاس اوپک بود متذکرشد:دقیقا؛اعتقادم این است که مشاوره هایی که به آقای علی آبادی داده بودند غلط بود.
یارجانی در عین حال تصریح کرد:به هردلیلی در آنزمان آقای علی آبادی سرپرست وزارت نفت شده بودند این مسوولیت اطرافیان ایشان بود که وضعیت اوپک را برای او شرح دهند.به هرحال ما کسانی را داریم که سالیان سال در اوپک فعال بودند و می توانستند بهترین مشاوره را به این وزیر بدهند. مشاوره هایی که به ایشان داده بودند غلط بود .حالا به هردلیلی ایشان شده بود سرپرست نفت کسانی که مسوولیت داده اند باید مشاوره می دادند کسی که سال های سال دارد در این زمینه کار می کند منافع ملی را در نظر می گیرد ولی خب تصمیم نهایی را وزیر می گیرد.ممکن ایشان گفته باشند که زبان انگلیسی صحبت کنند ولی خب ما زمانی بوده که گفتیم نه اشکالی نداره فارسی صحبت کنید و اطمینان دادیم مساله ای ندارد که مترجم به همراه وزیر وارد اجلاس شود.
وی افرود: دوم اینکه به نظر می رسد به ایشان گفته شده بود که راه برون رفت از این مساله این است که ما جلوی بقیه اعضا سفت بایستیم درصورتیکه راهکاردرستی ارائه نکرده بودند. چون اوپک جای تعامل است و ممکن ما مسایل زیادی با تک تک این کشورها داشته باشیم ولی در داخل اوپک باید تلاش کنیم به خاطر منافع مشترکی که همه داریم درجهت حفظ ثبات نفت همکاری کنیم.
متن کامل این گفت وگو را اینجا بخوانید.

/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =