مهر نوشت:

در ششمین ماه آغاز بکار سامانه اصلاح پول ملی، حدود 4.3 میلیون نفر بازدید مردمی صورت گرفت که منجر به ثبت بیش از49 هزار نظر در مورد حذف صفرها و پیشنهاد نامگذاری جدید پول ملی شده است.

بر اساس این گزارش، 79 درصد کل افرادی که تاکنون موفق به ثبت نظر خود در سامانه اصلاح پول ملی شده اند، مرد و مابقی نیز زن هستند. 58 درصد از نظر دهندگان دارای مدرک فوق دیپلم، لیسانس و دانشجویان دارای تحصیلات مشابه حوزوی هستند، همچنین 51 درصد افراد شاغل و 24 درصد نیز دانشجو هستند.

 
وضعیت مشارکت کنندگان
 در نظرسنجی های صورت گرفته، مشخص شد که 63 درصد از نظردهندگان ترجیح می دهند در مبادلات خود از ابزارهای الکترونیکی استفاده کنند، همچنین 28 درصد از نظر دهندگان نیز ترجیح می دهند تا از اسکناس و مسکوک در مبادلات خود استفاده ببرند.
 به صورت کلی، 78 درصد کسانی که در نظرسنجی حضور یافته اند موافق حذف صفر از پول ملی بوده اند و 21 درصد نیز اعلام کردند با این طرح مخالفند. در این میان، 51 درصد موافق حذف 4 صفر و 24 درصد نیز موافق حذف 3 صفر هستند.
 همچنین 6 درصد کل نظردهندگان موافقت خود را با حذف یک صفر و 8 درصد نیز موافقت خود را با حذف 2 صفر اعلام کرده اند. 9 درصد نیز موافق حذف صفرها از پول ملی نیستند. انتخاب 46 درصد از مردم برای واحد اصلی پول ملی پارسی و 42 درصد نیز تومان است. تاکنون مشارکت کنندگان در طرح نظرسنجی اصلاح پول ملی بر روی این دو گزینه تاکید دارند.
 
پارسی؛ انتخاب اول 
 ریال برای واحد اصلی پول ملی فقط 1 درصد رای آورده است، همچنین دریک دارای 6 درصد آراء بوده و 2 درصد کل پیشنهاد دهندگان در این بخش نیز گزینه های دیگری را پیشنهاد کرده اند. برای انتخاب واحد فرعی پول ملی نیز دریک با 40 درصد کل آراء پیشتاز است و پس از آن نیز ریال دارای 21 درصد کل آراء ثبت شده است.
 جهت واحد فرعی پول نیز تومان 17 درصد و پارسی 13 درصد رای دارند. در بخش مربوط به واحد فرعی پول ملی نیز 7 درصد نظردهندگان اعلام کرده اند ترجیح می دهند گزینه دیگری غیر از موارد یاد شده را برای واحد فرعی پول ملی پیشنهاد کنند. 32 درصد مشارکت کنندگان با افزایش سهم سکه در مبادلات مالی جامعه به جای اسکناس موافقت و 67 درصد نیز مخالفت کرده اند.
/3131
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    30 31
    من خودم زیاد اهمیت نمی دم اسمش چی باشه ولی می دونم که ایجاد حساسیت خواهد کرد این اسم مخصوصا بین ترک ها. این همه اسم عدل دست گذاشته اند رو این اسم خاص
    • بدون نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
      9 8
      اين چه حرفيه !? اگه اينجوريه چرا اينقدر هزينه و زحمت به خودمان ميديم ،همان ريال باشه چراکه اگه عوض بشه عرب ها ناراحت ميشن ....!!!
  • dhsv IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    2 9
    آقا من اشتباه منفی دادم ...از همیج صد تا مثبت.....باهات کاملا موافقم
  • A.SOLTANZADEH IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    29 38
    اسم پارسی جهت واحد پول ملی کشور نژاد پرستانه و توهین به سایر قومیتهاست است وماترکهای استانهای آذربایجان و سایر استانها با این اسم کاملا مخالف هستیم انتخاب تومان بهتر است . و حذف چهار صفر با تورم فعلی همخوانی دارد.
    • بدون نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
      28 12
      تومان هم ترکی مغولیه ایا تاکنون گفته شده بود این توهین امیز بوده است.
    • فرشاد گیلانی IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
      30 22
      دوست عزیز اولا فقط از طرف خودت حرف بزن یا لااقل فقط از طرف هم استانی های خودت .بعدش هم ما گیلانی ها و استانهای شمالی با تومان که ترکی هست مخالفیم و پارسی را قبول داریم
    • بدون نام AU ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
      16 11
      دوست عزیز ما همه ایرانی هستیم و زبان ترکی بر اساس اسناد تاریخی بعد از اسلام در نیمه شمالی ایران به ویژه آدربایجان جایگزین زبانهای قدیمی تر ایرانی شده است. دلیل هم سلطه طولانی مدت ترک های غزنوی، سلجوقی، خوارزمشاهی و در نهایت مغول ها و تیموریان بوده است. البته من با زبان ترکی مشکلی ندارم و آن را زبان زیبائی می دانم. زبانهای دیگر ایران نیز از زبانهای هم ریشه با فارسی بوده که ریشه آن به فارسی دوره قبل از اسلام برمی گردد.
  • بدون نام US ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    18 31
    درست است که ایران یعنی سرزمین پارس ولی همه ایرانیان پارس نیستند , ترک ,کرد, عرب , ترکمن و بلوچ و لر و .....
    • بدون نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
      28 16
      نخست اینکه 46 درصد که به پارسی رای داده اند نشان از اینست که بیشترین با انهاست.دوم کرد ها و لر ها و ..مناطق مرکزی ایران پارس بوده اند. همانگونه بسیاری از اقوام ایرانی هم در طول تاریخ به این سرزمین امدند و ساکن شده اند و دیگر ایرانی هستند هرچند تبار دیگری بوده باشند مانند اعراب که از فتح ایران در صدر اسلام در خوزستان ماندگار شدند.و همانطور که ریال واحد پول رایج در کشور های عربی را ایرانیان پذیرفته بوده اند و اشکالی نداشت نباید پارسی هم اشکالی داشته باشد.
  • lvlahdi_sabe IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    6 12
    من دانشجوی کارشناسی حسابداری هستم من خودم یه پروژه درباره همین حدف صفر ونام جدیدش در دانشگاه انجام دادم بیشتر معتقد هستن که اسم نور که تو نظر سنجی رتبه سوم رو داشت اسم اصلی هستش نه پارسی البته مشخص نیست این اسم مال سکه است است یا پولهای کاغذی البته واسه هرچی باشه حدف صفر و نام جدید جالب نیست چون کشور ما تورم سنگین داره اگه مثل کشورهای هلند و .... که حذف صفر و نام جدید رو انجام دادن اول به مقوله کاهش تورم بپردازیم و بعد این کار رو انجام بدیم یکی از بهترین کارهای اقتصادی چندین دهه ایران اتفاق می افته وگر نه این تورم ...........
  • m IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    12 13
    اونهای که گفتند پارسی اطلاعی از گذشته خود ندارند من خودم فارسم ولی بهترین گزینه تالان وفرعی ان دریک می باشد تالان اولین واحد پولی ایران در دوره کورش هخامنشی است
  • بدون نام CN ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    29 0
    با اين تورم شايد به زودي نياز به حذف 5 صفر هم احساس شود! اگر كه تركيه رو ميبينيد تجربه موفقي تو اين زمينه داره به خاطر اينه كه اول به ثبات اقتصادي رسيد بعدا صفراشو كم كرد
  • حسین US ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    19 9
    پول ما بی ارزش شده و نامگزاری واحد پول به نام((پارسی)) به نام پارس لطمه وارد میکنه! هرچی خودتون دوست داشتید بزارید به جز پارسی!
  • احمد IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    14 7
    فقط تومن ..... یعنی ( تو ) و ( من ) ...... یعنی ( معامله تو و من ) .... فکر نکنم مخالف هیچ قومیتی باشه !!!
  • وقتش نیست IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    14 3
    در شرایط خاصی که هستیم بالا غیرتا دست از سر عوض کردن نام پول و حذف صفرها بردارید. کدم کشوری در شرایط تورم آمیخته به رکود به این کار اقدام کرده که ما دومیش باشیم؟ با این کار انتظاراتی در جامعه ایجاد میشود در رابطه با کاهش تورم که مصنوعی و دست نیافتنی است و و وضع را وخیم تر میکند. چند مرتبه باید نسنجیده و با شتاب در اقتصاد عمل کرد و شکست خورد تا یاد بگیریم هر عمل جایی و هر نکته مکانی دارد؟ افزون بر آن کامنت های داده شده توسط دوستان نمایانگر حساسیت اقوام و گروههای مختلف محلی و قومی و ...است. پس چه اصراری است در این تعویض بی ثمر بد موقع؟
  • بدون نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    12 1
    چهار ميليون بازديد و فقط 49 هزار نظر در خصوص تغيير واحد پول! يعني نزديک به 99 درصد از بازديدها اشتياقي به تغيير وضع موجود ندارد. (با فرض بازديدهاي تکراري هم بعيد ميدانم اين رقم از 10 درصد فراتر رود) من فکر ميکنم تصميم بر اساس 49 هزار راي براي کشوري 80 ميليوني قابل توجيه نباشد.
  • بدون نام IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    8 9
    پارس یعنی قوم پارس اصلا ربطی به فارس و ترک نداره چرا الکی جنجال می کنین
  • پیرو ولایت IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    10 10
    اونایی که ترکان رو مختص مغول می دونن مطالعه کنن نژاد ترک از لحاظ جغرافیایی از چین تا اروپای شرقی را در برمی گیرد و ترکهای مقیم ایران خیلی قبل تر از ورود مغولان در این سرزمین زندگی می کردند. در رابطه با واحد پول هم پولی که ارزش نداشته باشه و اسمش پارسی باشه این که خیلی توهین بد نه تنها برای شما فارس هاست بلکه برای ما هم هست. بعد یه توصیه به ایرانیای عزیز مشکل ما فارس و ترک نیست بلکه کج فهمی است. خبر آنلاین خواهشا نظر بنده رانمایه فرمائید
  • جوان ناكام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    16 2
    مهم ارزش پول ملي است كه دارد سقوط ميكند نه نام و تعداد صفرهاي آن!
  • بدون نام IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    12 1
    ریال واژه عربی نیست بلکه اسپانیایی است، اعراب هم از اسپانیایی ها یاد گرفتن. ریال همان Real است که توسط فیلیپ پادشاه اسپانیا ضرب شده.