۰ نفر
۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۱

تهران امروز نوشت:

مرگ» چشم‌انداز بیمارانی است که با سلول‌های سرطانی دست و پنجه نرم می‌کنند. بیماری سرطان سالانه بیش از 75 هزار ایرانی را مبتلا می‌کند که از این میان 30 هزار نفر نمی‌توانند به مبارزه با این بیماری ادامه دهند و مرگ رضایت سرنوشت آنها می‌شود‌ اما 45 هزار نفری که از مرگ نجات پیدا می‌کنند باید متحمل هزینه‌های زیاد درمان شوند که بیشتر از نیمی از آنها به علت هزینه‌های بالای درمان به زیر خط فقر سقوط می‌کنند و تعدادی نیز به علت گران بودن هزینه‌ها درمان را نیمه کاره رها می‌کنند.


به گفته محققان در 10 سال آینده سرطان در ایران رشدی 3 برابری خواهد داشت. این در حالی است که افزایش سن رابطه مستقیمی با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دارد و با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد که باید تدابیر ویژه‌ای برای مقابله با انواع سرطان در کشور اندیشیده شود.


سرطان یک بیماری مرگبار است که اگر سال‌های ناتوانی و ازکارافتادگی فرد مبتلا به این بیماری در نظر گرفته شود، این بیماری به یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های غیرواگیر تبدیل می‌شود.


به گفته دکتر ایرج خسرو نیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی، این بیماری سومین عامل مرگ و میر در کشورمان است. افزایش سن، سالمندی، پیشرفت تکنولوژی، آلودگی هوا و وجود آلاینده‌های سرطان زا در محیط از مهم‌ترین عواملی است که از آنها به عنوان عوامل شیوع سرطان در کشور نام برده می‌شود


رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی با بیان اینکه سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در ایران است،می گوید‌:14/5 درصد از موارد ابتلا به سرطان در مردان و 10/91 درصد از موارد ابتلا به این بیماری در زنان مربوط به سرطان پوست است. آمارها نشان می‌دهد در سال 1387 سرطان پوست در مردان رتبه اول و در زنان رتبه دوم را داشته و سرطان معده در مردان پس از پوست در رتبه دوم و در زنان رتبه چهارم را دارا بوده است. سرطان سینه نیز در کشور ما در سنین 40 و50 سالگی اتفاق می‌افتد که یک دهه زودتر از آمار جهانی است و مرگ و میر ناشی از آن بیشتر از کشورهای توسعه یافته است.


بر طبق آخرین آمار وزارت بهداشت نیز مردان بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. از کل 76هزار و 159مورد ابتلا به تومور سرطانی در سال 1387، 42هزار و 279بیمار مرد (55/51درصد) و33هزار و880 بیمار(44/49درصد) زن بودند. این میزان ابتلا به سرطان از استعمال دخانیات، ازدیاد عوامل سرطان‌زا در محیط مانند هوای آلوده و تغذیه نامناسب نشات می‌گیرد.

 


سرطان معده، مرگبارترین بیماری

ابتلای سالانه 5 هزار نفر به سرطان معده زنگ خطر این نوع سرطان را نیز در کشور به صدا در آورده است. نکته تاسف بار ماجرا آنجاست که از این تعداد بیمار 4 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند و مابقی زندگی سختی را در پیش خواهند داشت. این بیماری که در بین متخصصان سرطان کشور به کشنده‌ترین بیماری معروف است طی سال‌های گذشته بالاترین آمار را در بین سرطان‌ها به خود اختصاص داده است.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین از تشدید و افزایش شیوع سرطان در مردم تهران به علت هوای آلوده هشدار داده و می‌گوید: عوامل مختلفی بر افزایش بار بیماری‌ها دخیل هستند که آلودگی هوا نیز از جمله آن است.وی تصریح می‌کند: در گام نخست حاکمیت باید در اصلاح سوخت و افزایش حمل و نقل عمومی تلاش کند و حتی المقدور خودروهای فرسوده نیز از سطح خیابان‌ها برچیده شود که این موارد مسلما حمایت هر چه بیشتر حاکمیت را می‌طلبد.

دکتر پیام آزاده نیز با اشاره به آلودگی مواد غذایی و نقش آنها در بروز سرطان می‌گوید: رژیم‌های غذایی پر چرب و سرخ کردنی‌ها و نیز فست فودها بالقوه سرطان زا هستند و مواد غذایی آلوده طیف وسیعی را در بر می‌گیرد که مهم‌ترین این مواد شامل آب، انواع میوه و سبزیجات است.


عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران تصریح می‌کند: استفاده از کودهای شیمیایی برای رشد گیاهان در ایران بخصوص در مناطق شمالی کشور به واسطه سم نیتراتی که در این کودها وجود دارد میوه و سبزی را آلوده می‌کند و همین امر زمینه ابتلا به انواع سرطان را افزایش داده است. به گفته این محقق، سیب زمینی که در پرورش آن از کود نیترات استفاده شده باشد، بعد از برش دادن تیره رنگ می‌شود که این تیرگی به خاطر وجود نیترات است. آزاده اضافه کرد: در تمام دنیا یکی از راهکارهای پیشگیری از سرطان توصیه به مصرف غذاهای سالم و از جمله میوه و سبزی است که در ایران به علت استفاده از کودهای شیمیایی در پرورش این گیاهان، این مواد آلوده به نیترات می‌شود.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    89 1
    سلام ،استرسهاي اجتماعي ،شغلي وخانوادگي وتقلبات غذايي جزو مهمتريت علل ايجاد سرطان هستند .استرسهاي ذکر شده را با شاد نمودن جامعه وتقلبات غذايي از اضافه نمودن انواع نگهدارنده هاو رنگهاي سرطانزا تا موادي که در فرآيندهاي پروسه توليد بکار ميروند را با حذف آنها ونظارت دقيق برپروسه توليد مي توان کنترل کرد. البته فساد برخي کارشناسان ناظر دراين نظارت هم بايد کنترل شودکه با گرفتن رشوه چشمشان رابر انواع تقلبات مي بندند.تعداد ديگري از سرطانها را هم با آموزش عمومي (مثل محافظت از اشعه مضر خورشيدو...)مي توان کنترل وکمتر کرد.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    25 50
    سولاریوم برو، الکل مصرف کن، سیگار بکش، با فست فود خودتو سیرکن و آخرش هم ناراحت باش که چرا سرطانهای پوست و معده و ریه شایع شده.
    • بدون نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
      20 3
      راست میگیه آخه هیچ کجای دنیا از این کارا نمیکنن که اینقدر سالم هستن!!
    • بدون نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
      11 2
      نظر ايشون كاملا درسته عادتهاي غلط و رويه اشتباه زندگي شهرنشيني مثلا از صبح تا شب جون بكني براي پول بيشتر آخرشم همون پول بايد خرج دوا و دكتر كنيم و ...... حقيقتا ما درست زندگي نميكنيم چقدر در روز ورزش ميكنيم؟ چرا وعده هاي غذاييمونو سر سري ميگيريم شايد اين وعده غذايي آخرين ناهار يا شامي باشه كه ميخوريم
  • بدون نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    4 0
    سرطان هم مثل بقیه بیماری ها یکسری داروهای اصلی دارد که چند قلم مشخص و بارز باید باشد و معمولا این داروهای اصلی 70 تا 80 درصد سرطان ها را هم درمان می کنند؟ اسامی این داروهای اصلی ضد سرطان anti cancer drugs را دارید؟
  • بدون نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    4 6
    شرکتهای سبحان دارو آنکولوژی و داروسازی اسوه در ایران موفق شده بودند داروهای ضد سرطان تولید کنند که البته از نظر قیمت خیلی مقرون به صرفه بود تقریبا بیمار یک چهارم هزینه داروی خارجی را مجبور بود پرداخت کند ولی داروهایی که تولید می کردند خیلی محدود بود .خبری از طرح های توسعه این شرکتها ندارید؟
  • بدون نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    10 1
    در مورد هزینه های درمان هم صحبت بفرمایید. هزینه ها ماهانه درمان سرطان چقدر است ؟ مثلا سرطان پوست چقدر؟ سرطان معده چقدر؟و...
    • بدون نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
      1 0
      سرطان معده رو در خانواده همین سال گذشته تجربه کردیم که منجر به فوت عزیزمون شد. ماهی 800 هزار تومان هزینه دارو و آزمایشات و تزریقات خاص سرطان بدون محاسبه از کارافتادگی هایی که سرپرست خانواده به خاطر تالمات روحی و همچنین صرف وقت جهت درمان بیمار باید متحمل می شود. البته در ایران به قول عده ای از مسوولین همه چیز آرام است و مردم هم بسیار خوشحال هستند.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    6 0
    آمار بقیه سرطان ها در مملکت ما چطور است ؟ فقط چندمورد را اینجا نام برده اید
    • بدون نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
      5 0
      دوست عزیز خبر آنلاین موسسه پژوهشی نیست که پژوهش کند و به اطلاع کاربران برساند فقط اخباری که منتشر شده است را منتشر می کند البته با ذکر رفرانس. حتی خود وزارت بهداشت هم پاسخ پرسش شما را نمی داند چه برسد به خبر انلاین
  • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    9 1
    وضع درمان سرطان در شهرستان های ایران چطور است ؟ همه مجبور اند فقط در تهران درمان کنند؟
  • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    3 1
    ما کارخانه ی تولید داروهای ضد سرطان داریم؟ چند درصد داروهای ضد سرطان وارداتی اند چند درصد تولید داخل؟
  • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    12 0
    به بیمارستان محک کمک کنید . بنده خدا بچه ها کوچولو کوچولو گرفتار سرطان اند و این موسسه عهده دار کارها اینهاست.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    15 0
    این همه کود شیمیایی که هنگام تولید محصولات کشاورزی سرازیر میشه آخرش به سرطان ختم میشه . هیچ نظارتی هم نیست .سرنوشت مردم وابسته شده یه کودها و آفت کش های شیمیایی مظر چینی آنهم با استفاده بیش از اندازه آنها .
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    12 1
    دوست بدون ناممون ظاهرا تو فضا زندگی میکنه و از شرایط هوای شهرهای بزرگ علی الخصوص تهران بی خبر هستن....عزیز من وقتی بجای بنزین ، "بنزن" توزیع میشه میدونی نتیجه احتراق این ماده خطرناک پر از سرب چیه؟سرطان،نازایی،عقب افتادگی بچه ها،تنگی نفس،.....
  • بدون نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    11 1
    این اتفاق یک مسئله ی شخصی وحتی پزشکی نیست بلکه رویدادی اجتماعی وسیاسی است که مثل خوره به جان مردم افتاده ... وسختی ها وناراحتی های جاری کشور مردم را که نمی توانند در تغییرات سهمی داشته باشند به خود خوری انداخته است
  • علی IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    34 0
    هوای آلوده قاچاق کالای بی کیفیت و چینی آب آلوده استفاده از سموم کشاورزی و صنعتی عدم بهره گیری از روش های نوین کشاورزی و تولید مواد غذایی آلودگی صوتی استرس های شغلی و اجتماعی ساخت و ساز و تخریب های بیش از اندازه در شهرها به خصوص تهران و آلودگی های محیطی صوتی و... فرسودگی تاسیسات توزیع آب عدم نظارت کافی بر کلیه سطوح و بخش های سلامت استفاده از استانداردهای بهداشتی و سلامتی چینی و یا بروز نشده بنزین بی کیفیت اتومبیل های بی کیفیت و غیر استاندارد داروی قاچاق و چینی ورود مواد غذایی و کشاورزی چینی و غیر استاندارد به کشور انتشار پارازیت و نویز بدون نظارت دستگاه های مربوطه و نبود متولی مشخص در این امر و نیز عدم بهره گیری از دستگاه های پیشرفته بدین منظور و... عوامل سرطان است
  • جلیل IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    10 2
    هر روزه شاهد مرگ عزیزانمان هستیم ، این همه یتیم ! خدایا به دادمان برس . اللهم عجل لولیک الفرج
  • بدون نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    19 0
    دوستان من اثرات پارازیت های ارسالی برای ایجاد اخلال در برنامه های ماهواره ای را دس کم نگیرید 4 روز دیگر همه ما به خاطر بعضی ها سرطان می گیریم و ساکت نشسته ایم .... اگر می توانید کمتر از تلفن همراه استفاده کنید تا از مضرات این تشعشعات در امان بمانید
  • بدون نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    8 1
    وقتی ما می خواهیم در سال 2012 پراید سوار شیم اونم با بنزین کیفیت 40 سال پیش وکارخانه ها مخصوصا دولتیها مال زمان شاه هستن. تحریم هم هستیم
  • لطیفی IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    15 0
    با سلام شرایط بدی که در حال حاضر باعث افزایش سرطان شده عبارتند: 1-استرس بیش از حد مردم برای تهیه مایحتاج و گذران زندگی با وجود تورم روز افزون 2-آلودگی هوا ( بنزین غیر استاندارد و عدم توجه به آلوده کننده ها) 3-ارسال پارازیت و سایر امواج ماکروویو ( خیانتی است در حق مردم که تر و خشک را با هم میسوزاند) 4-عدم استفاده از رژیم غذایی مناسب (که این هم ناشی از نداشتن تفریح مناسب برای مردم است و برای تفریح هم که شده از تنقلات و فست فود ها تغذیه میکنند که این مطلب کم کم به عنوان یک سنت دارد جایگزین سنتهای قدیمی میشود) 5-استفاده از مواد بی کیفیت و عدم استفاده از مواد مفید برای بدن مثل انواع سبزیجات تازه و شیر و لبنیات و غذاهای فیبر دار 6-ورزش نکردن و کاهش فعالیت بدنی
    • يك خانوم دكتر IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
      2 0
      همه دكتر شدن اينجا!؟!؟!
  • بدون نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    7 0
    مردم دنبال کدام قسمت زندیگشان بدوند؟ هزینه های خوراک و پوشاک؟ تامین مسکن؟ هزینه های تحصیل فرزندان؟ این مردم با کدام تفریح و سلامت جسمی، روحی و عاطفی بتوانند سالم زندگی کنند؟
  • بدون نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    6 2
    بزرگترين عامل سرطان ،در چند واژه ي ساده خلاصه مي شود :عدم وجود مدير متخصص و متعهد به مردم
  • بنده خدا IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    4 0
    مهم ترین عامل ایجادآن استرس-آلودگی هوا-تغذیه نامناسب که این هاراهمه می دانند.راه رفع آنهاراهم تقریبا همه می دانند.امایک تصمیم جمعی می طلبدکه بایدازمسئولین کشورومتولیان نظارت برسلامت شروع وتاخودماادامه یابد.بخصوص درخانواده هافرهنگ سازی درست درموردمصرف حداقل فست فودهاوبه کارگیری حداقل لوازم ایجادکننده امواج مانندگوشی های همراه وانواع دیگرلوازم صوتی وتصویری بکارگرفته شود.نقش رسانه هاراهم به یادداشته باشیم که متاسفانه به جای اگاهی دادن برای مصرف حداقل اینها برعکس مصرف حداکثررا برای سودودرآمدازمحل پخش آگهی و...راتبلیغ می کنند.به امیدبهبودهرچه سریع تربیماران...امامصرف لیمو هم ترش هم شیرین رادرپیشگیری ویاکاهش سلول های سرطانی جدی بگیریم...
  • بدون نام IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    4 1
    همه سرطانها کشنده نیستن...من 10 سال پیش سرطان لنفوم گرفتم بعد 6 ماه شیمی درمانی خوب شدم...تا الان که مشکلی ندارم
  • بدون نام IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    3 2
    بحث بنزین بی کیفیت رسما تائید نشده. اگر بشود عملکرد پتروشیمی و پالایشگاه و مدیران آن و طراحان به زیر سئوال میرود و نیز صادرات بنزین داخلی به کشورهای دیگر به ادعای بزرگواران . در بحث سرطان همزمان عوامل ارثی و محیطی تاثیر دارند مشابه سایر بیماریها از جمله قلبی. افزایش مصرف روغن و شکر را ذکر ولی مصرف سرانه گوشت و مرغ را ذکر نمیکنید. مثل کره شمالی که شاخصHDI آن در لیست UNDP نیست و با عنوان عدم داده مطرح شده و غیر شفاف است .استرس بر تعادل هورمون و آنزیم و سیستم دفاعی بدن تاثیر رسمی معنی دار دارد. استرس جریان انحرافی-تحریم-واریز و عدم واریز یارانه-3000میلیارد-شهرام جزایری-ترور-مرگ ببر سیبری و شیر-کالای بی کیفیت چینی-خشک شدن دریاچه ارومیه و زاینده رود-افزایش قیمت بنزین و خودرو و سکه و.......
  • بدون نام IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    2 0
    استرس محیطی و عوامل ارثی تاثیر دارند. نمیدانم امروز اگر ازدواج کنم سه ماه دیگر فراخوان جنگ خواهم شد و احتمالا شهید شوم و خانواده بی سرپرست و فرزندم معتاد و هروئین فروش خواهد شد یا خیر؟ استرس قیمت سکه-سود بانکی-قیمت 3 برابر واقعیت خودروهای داخلی-مالیات زیاد بر کالاهای وارداتی با دیدگاه پابرجا ماندن ایران خودرو و سایپا با مدیر کدخدامنش که با پرتاب سکه تصمیم میگرد و غیر نو اور در کاهش قیمت-افراد دو تابعیتی-3000میلیارد تومان-ذکر افزایش مصرف شکر و روغن ولی عدم ذکر وضعیت مصرف گوشت و پنیر و مرغ و ماهی-برنج آلوده و توجیه رفع آلودگی-گوشت آلوده-....
  • بدون نام IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    4 0
    عوامل افزایش سرطان در ایران: الف تغذیه: 1-گوشت مرغ آلوده به کورتون و دان وخوراک غیر بهداشتی 2-گوشت گاو و گوسفندی که از نان کپک زده تغذیه نموده و کودهای گیاهی را بطور مستقیم با علوفه مخلوط و به دام می خورانند.3-گوشت ماهیهایی که از آبهای آلوده صید می شوندو کیفیت نگهداری آنها تا مصرف بهداشتی نیست.4- نان جوش شیرین دار 5-برنج خارجی آلوده 6- برنجهای ایرانی که بیشتر از میزان مجاز از آفت کشهای گیاهی جذب کرده اند 7-چای خارجی غیر بهداشتی با استانداردهای بهداشت جهانی 8- نبودن یک منبع مطمئن که وا قعا بدون سیاسی کاری و با داشتن تکنیک و تخصص کافی میزان آلودگی ویا عدم آلودگی آب شرب شهر ها و روستاها را مشخص کند. 9- سبزیجاتی که با آب آلوده آبیاری میشوند 10- محصول خاکهای آلوده به رادیواکتیو مثل عراق
  • بدون نام IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    2 5
    با وجود این همه دشمن و با این شل و ولی سیستم بهداشت و با این بی درو پیکری مبادی ورودی بعید نیست در مریض کردن مردم عمدی از سوی دشمنان وجود داشته باشد.
  • مخ IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    0 3
    هر چه فرياد داريد داشته باشيد تا اموراتتان بگذرد