۰ نفر
۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۸

هنوز آفتاب سرنزده ، کرج از برف سفید پوش شده است. اولین روز بهمن ماه درهای رحمت خدا به روی البرزی های جدا شده از تهران باز شده است.

حال برای رفتن به محل کار باید فاصله دو استان را پیمود فاصله ای که حدود 30 کیلومتر بیشتر نیست. باید امیدوار بود در این روز برفی مسئولان امر هشدارهای مکرر مسئولان سازمان هواشناسی را جدی گرفته باشند تا نه خود غافلگیر شده باشند و نه مردمی که می خواهند ساعت 8 صبح در محل کار خود حاظر شوند را غافلگیر کنند!
 هنوز عقربه های ساعت یک ربعی مانده تا به ساعت 6 برسد و با وجود برف سنگین، آزادراه کرج تهران شاهد قطار خودروهایی است که از همین ابتدای آزادراه در مسیر مانده اند! شاید همین روزها است که می توان توان واقعی مسئولان را در عملکردن به وعده های خود سنجید که چه کسانی مرد عملند و چه کسانی مرد حرف.
رزمایش زمستانه
13 آذر ماه رزمایش طرح زمستانی جاده‌ای با حضور سازمانهای مرتبط از جمله پلیس راه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سایر سازمانهای امداد جاده‌ای کشور و جمعی از مسوولان ارگان‌های متولی ایمنی جاده‌ای در تهران زودتر از روال سالهای گذشته برگزار شد. چرا که حتما تصمیم جدی برای کمک به باز نگاهداشتن راهها گرفته شده بود. در این طرح که قرار است تا 25 اسفند ماه ادامه داشته باشد؛ 1157 اکیپ راهداری در گردنه‌های مهم و 475 باب راهدارخانه ثابت و 150 باب راهدارخانه موقت با استعداد 7827 دستگاه انواع ماشین‌آلات مجهز راهداری و بیش از 11 هزار و 500 نیروی راهدار تنها از طرف وزارت راه و شهرسازی حضور خواهند داشت. به گفته افندی زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین بیش از 1200 دستگاه ماشین‌آلات راهداری مجهز به سیستم موقعیت‌یاب هرگونه همکاری با مسافران را در ایام سفر خواهند داشت.
از سوی دیگر تلفن گویای 141 و پایگاه‌ اطلاع‌رسانی www.iran141.ir نیز از سوی وزارت راه آماده شده اند تا آخرین اطلاعات راههای کشور را به مسافران ارائه دهند.
اولین امتحان جدی
اول بهمن ماه ؛ حدود 50 روز پس از آغاز رزمایش زمستانه برای آمادگی متولیان امر ایمنی جاده های کشور اما به نظر می رسد این رزمایش چندان هم موفق نبوده است. آزادراه کرج – تهران که یکی از پرترددترین آزادراه های کشور و یکی از مهمترین شریان های ارتباطی تهران است از ساعت 2 بامداد امروز که نخستین برف زمستانی تهران شروع به باریدن کرد، چندان آمادگی لازم برای پذیرایی از این رحمت الهی را نداشت. اگرچه نباید از حق گذشت که با ورود به آزادراه کرج – تهران شواهدی دال بر ریختن شن و نمک وجود داشت اما قطع به یقین خبری از خودروهای برف روب و نمک پاش مکانیزه نبود. در تمانی سطح آزادراه بخصوص به سمت تهران که در نخستین ساعات صبحگاهی شاهد تردد سنگین وسایل نقلیه است حجم برف روی سطح آزادراه به قدری زیاد بود که عبور و مرور به سختی صورت می گرفت. در سوی مقابل مشخصا خودروها در حداقل تعداد و به سختی به سمت کرج در حال حرکت بودند در حالیکه در روزهای عادی تردد بیشتری را شاهد بود.
کدام امکانات و تجهیزات؟!
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که هر ساله وظیفه خبر رسانی در خصوص آغاز طرح زمستانه وزارت راه را بر عهده دارد امسال در حالی خبر از افزایش ماشین‌آلات راهداری و اکیپ های گشت راهداری داده بود که به نظر می رسد این امکانات حداقل برای راههای منتهی به پایتخت کشور که مهمترین مسیر تردد خودروهاست کافی نیست. در مسیر آزادراه کرج به تهران تنها می توان شاهد یک ایستگاه برف روبی در بین راه بود که با توجه به حجم تردد خوردوها در این آزادراه اصلا کافی به نظر نمی رسد. در هر حال از کرج تا حوالی گرمدره که تقریبا خط مرزی منطقه استحفاظی دو اداره کل راه و ترابری استان البرز و تهران است اگرچه تردد به سختی انجام می شد اما مشکلی در خصوص یخ زدگی به دلیل در حرکت بودن خودروها و ازجمله خودروهای سنگین اتوبوس دیده نمی شد. از این منطقه به بعد تا حوالی پیکان شهر خبری از نمک ریزی و شن پاشی به سمت تهران نبود. شاید در این منطقه راهداران و مسئولان وزارت راه و راه و ترابری استان تهران خواب مانده بودند.
از سوی دیگر اولین تلاشهای برای برف روبی از سمت تهران و در حوالی وردآورد ساعت 6:45 دقیقه دیده شد،زمانی که تنها یک دستگاه برف روب به سمت کرج در حال حرکت و برف روبی بود و پشت سر آن قطاری از خودروهایی که از تهران به سمت کرج حرکت می کردند دیده می شد. دلیل کم تردد بودن آزادراه به سمت کرج نیز همین بود که متاسفانه چنین آزادراه پر ترددی در این ساعت از صبح هنوز برف روبی نشده بود. دقایقی بعد و در حالیکه ساعت از 7 گذشته بود دومین ماشین برف روب به سمت کرج در آزادراه دیده شد!
اما در مسیر کرج به تهران بخصوص در سربالایی های مسیر خودروها به شدت مسیر لغزنده بدون نمک و شن را طی می کردند و مشکل در منطقه پیکان شهر وضعیت بغرنج تری بخود گرفت. از پلیس راه هم در این منطقه خبری نبود. به دلیل متوقف شدن خودروها و شدت بارش آزادراه یخزده بود و خودروها با سختی بیشتر حرکت می کردند. در نهایت در حوالی پل آزادگان بخشی از مسیر شن ریزی و نمک پاشی شد تا کارمندان در راه مانده اندکی پس از ساعت 8:30 و پس از طی 2:30 ساعت و با سختی و مشقت یک مسیر 30 کیلومتری را طی کرده و وارد شهر تهران شوند.
اگر چه در جایی معاون وزیر راه و شهر سازی گفته است: 502 گردنه به طول 6 هزار و 600 کیلومتر در جاده‌های کشور وجود دارد؛ 60 درصد این گردنه‌ها معمولاً راه‌های برف‌گیر هستند که طبیعتاً با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده استقرار نیروهای راهداری به طور تخصصی در آنها انجام می‌شود؛ اما به نظر می رسد مسئولان این وزارتخانه و بخصوص مسئولان ادارات استانی آن، مسیرهای مهم و پرتردد استان تهران و البرز را فراموش کرده اند و حداقل تیم ها و اکیپ های سازمان راهداری به صورت تخصصی در این مسیرها مستقر نشده اند.
در حالیکه سایت مرکز مدیریت راههای کشور آزادراه کرج – تهران را با تردد 96750 وسیله و آزادراه تهران – کرج را با تردد 90303 وسیله نقلیه پرترددترین آزادراه و مسیر زمینی در کشور معرفی می کند حداقل انتظار مردم این است که امکانات لازم برای چنین میزان ترددی هم در این آزادراه فراهم شود.
غافلگیری مجدد
مدیرکل راه و ترابری استان تهران چندی قبل از حضور نیروهای متخصص بخش دولتی و خصوصی این اداره کل با توجه به نزولات جوی زود هنگام خبر داد و گفته بود: 550 نفر از نیروهای بخش خصوصی و 110 نفر از نیروهای متخصص بخش دولتی در قالب گروههای نمک پاشی، یخ زدایی، برفروبی، جمع آوری ریزش ها و رانش های احتمالی، بازگشایی مجدد مسیر، امداد و کمک رسانی به وسائط نقلیه در کولاک و یخبندان با آمادگی کامل از ابتدای آبانماه در راههای حوزه استحفاظی استان تهران حاضر هستند. اما آنچه امروز در آزادراه مهم تهران کرج دیده شد نشان داد اولین برف زمستانی همه مسئولان را مجددا غافلگیر کرده است.
 

/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    55 2
    واقعا مسخره است . بزرگراه تهران قم ؛ 100 کیلومتر سمت قم هم به قدری افتضاح بود که بنده بعد از تردد 30 ساله در این جاده چنین چیزی ندیده بودم. دریغ از حتی یک خودروی راهداری!!!
  • پارسا IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    57 3
    واقعا" مطالب جالب و عين واقعيت توسط نويسنده ذكر شده بود . متاسفانه برخي از مسولين محترم فقط و فقط شعار دادن را خوب بلد هستن .!!!! پس كجارفت عمل به گفته ها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من خودم صبح ساعت 5:30 دقيقه از شهرك اوج حركت كردم و ساعت 8:20 دقيقه رسيدم به خروجي اكباتان و تمام اين صحنه هاي ذكر شده بالا را ديدم . مسولين محترم از خواب بيدار شيد صبح شده !!!!! وقت صبحانه !!!!
  • مسعود IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    39 2
    سلام حرفهای همه دوستان صحیح است منم ساعت 7 صبح در جاده مخصوص بودم گرمدره تا برسم شهرک اوج شد 9 صبح واقعا واسه این مملکت متاسفم که چه مسئولین بیسوادو بی کفایتی دارد اون از اون جاده مخصوص افتضاح که فقط بلدن با بیل اسفالت بریزن الان داشتممیومدم تهران در همانجا چاله هایی دیدم گفتمشاید با موشک زدن! کلا به داد مردم برسید اگه میشنوید!!!!!!!!!!
  • مهدی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    37 1
    من خودم کرج زندگی میکنم اینجا روزای عادی هم هزار دلیل وجود داره که ترافیک بشه... وقت مردم هیچ ارزشی برای مسئولین نداره....
  • آقایی IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    31 1
    این یک برف ، خیلی عادی و زودگذر بود که همه مسئولین مربوطه را غافلگیر کرد و اگر چنانچه خدای ناکرده بلای شدیدی نازل شود فاتحه همه ما خوانده شده (ستاد حوادث غیر مترقبه در خواب)
  • محمد رضا IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    19 1
    ما حوالی پیکانشهر سکونت داریم امروز خیابان ما را شن پاشی کردن البته یه مقدار زیادی از اون رو روی ماشین من که پارک بوده ریختن حالا نمیدونم با ماشین رنگ رفته توسط شن و ماسه چه کنم؟؟؟
  • امیر IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    17 3
    شما چرا فقط خبر مربوط به (به اصطلاح) آزادراه کرج-تهران رو منتشر کردین!؟ از بقیه محورها خبری ندارین؟ همه محورها باز بودند؟ من دیشب قبل از حرکت بسوی تبریز از تهران، با همون شماره 141 تماس گرفتم و همچنین به سایت مراجعه کردم که نشون میداد راه باز هست ولی شب ساعت 2 که رسیدیم قزوین پلیس راه، جاده قزوین به زنجان رو بسته بود! و نزدیک به 2 ساعت معطل شدیم. بعدش هم که اجازه حرکت دادند برف و کولاک بود! معلوم نشد اصلا برای چی راه رو بسته بودن!؟ راهی که معمولا 8 ساعت هست، 12 ساعت طول کشید.
  • یک ایرانی SE ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    33 1
    جالب است که توان کنترل و مبارزه با برف و راه های کشور را هم نداریم اونوقت توان مقابله با ارز و سکه را خواهیم داشت ؟؟؟؟
  • ايمان IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    23 0
    من امروز ساعت 6 از كرج راه افتادم و ساعت 7.30رسيدم بلوار ايرانخودرو ، واقعا جاده افتضاح بود و هيچگونه همتي در جهت بهبود جاده انجام نشده بود ولي بايدبه شعور رانندگي رانندگاني كه امروز تو اتوبان كرج - تهران بودند تبريك گفت همه با رعايت فاصله و سرعت مجاز در حال حركت بودند و در طول راه بنده هيچگونه تصادفي نديدم و از اين بابت خوشحالم ولي خواهشا نسبت به تعريض اتوبان تهران كرج و ترافيك اين اتوبان چاره اي انديشه شود واقعا خسته شديم از بس تو ترافيك مونديم
  • حسین IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    21 1
    من ساعت 6:00 از اندیشه به سمت تهران حرکت کردم و با کلی بدبختی و سختی ساعت 11 به سر کارم رسیدم. فکر نمیکنم دیگه از دست کسی کاری در این زمینه ساخته باشه