مدیر عامل اتحادیه تعاونیهای حمل و نقل دریایی کشور با اشاره به اینکه ناخدا با اصرار بیش از اندازه مسافران اقدام به حرکت در دریای طوفانی کرده است، گفت: بنابر اظهارات ناخدا نقص فنی دلیل متوقف و گرفتار شدن شناور در امواج بوده است.
احمد هاشمی ضمن تأکید بر اینکه حفظ امنیت جان مسافران در حمل و نقل دریایی باید در اولویت تمامی اهداف و رویکردها قرار گیرد، اظهار داشت: در بحث شناور هرمز - بندرعباس که سانحه غرق شدن آن منجر به کشته شدن 16 مسافر شد، باید به دنبال مجموعهای از علتها باشیم که ریشه در باورهای سنتی به لحاظ تأمین زیرساختها و سازوکارهای حمل و نقل دریایی بار و مسافر دارد.
وی با انتقاد از عدم حمایت متولیان و مسئولان امر در بهینهسازی و به روز رسانی ناوگان حمل و نقل دریایی، ادامه داد: از آنجا که در بروز این گونه اتفاقات و سوانح دریایی، علل متعددی دخیل هستند نباید در قضاوت و معرفی خاطی یک سویه قضاوت کرد.
وی ادامه داد: بررسی دلایل این سانحه نیاز به کار کارشناسی دقیق از تمام جوانب دارد.
مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونیهای حمل و نقل دریایی بار و مسافر، گفت: بنابر اطلاعات واصله ناخدا با اصرار زیاد مسافران مجاب به انتقال و جابهجایی مسافر شده است که ناشی از معطلی طولانی مسافران در این جزیره بوده است.
وی خاطرنشان کرد: البته این عمل ناخدا، دلیل موجهی برای به مخاطره انداختن جان مسافران نیست اما بالطبع اگر قوانین نظارتی و اجرایی دقیقتری بر نحوه فعالیت و امکانات مطلوبتری برای بهروزرسانی ناوگان حملونقل دریایی حاکم بود چنین اتفاقی پیش نمیآمد، ضمن آنکه بنابر اظهارات ناخدا نقص فنی دلیل متوقف و گرفتار شدن شناور در امواج بوده است.
هاشمی با اشاره به ضعف نیروهای ناجی در حمایت از شناور مذکور، تصریح کرد: مطابق اطلاعات دریافتی نیروهای ناجی پیش از گرفتار شدن شناور هرمز - بندرعباس در امواج، در محل حضور داشتهاند اما اینکه چرا برنامه اجرایی کاملی برای نجات سرنشینان شناور نداشته و نتوانستند در نجات سانحه دیدگان موفق باشند، جای تأمل دارد.
وی تأکید کرد: البته سازمان بنادر و دریانوردی به منظور پایش و بررسی دلایل بروز سانحه شناور هرمز - بندرعباس، جلسه فوقالعادهای را تشکیل داده است که ماحصل این نشست زوایای جدیدی از چرایی بروز این سانحه با وجود حضور ناجی در محل حادثه را مشخص خواهد کرد.
47282
فارس نوشت:
کد خبر 195416
نظر شما