چرا کوروش برای ماکیاوللی مهم شد؟ / چرا تمدن هخامنشی برای جهانیان الهام بخش است؟

بزرگی کوروش کبیر در تأسیس ترتیبات (اوردینی) نوآئینی است که استواری دولتِ نوبنیاد به آن وابسته است و کاری دشوارتر از تأسیسِ نظمِ جدید نیست، زیرا بنیادگذاری نظم جدید همه برخورداران از نظمِ قدیم را می‌تواند به دشمن تبدیل کند. اهمیت او در آن است که می‌توان از عمل آن‌ها تقلید کرد. از منظرِ ماکیاوللی، تقلید مجاز نیست، مگر اینکه تقلید از تأسیس باشد. زیرا از تأسیس نمی‌توان تقلید کرد، مگر این‌که منطق آن را فهمید و این خود، عینِ تأسیس است.

 ماکیاوللی مهمترین و نخستین اندیشمندِ دورۀ رنسانس و از حلقۀ اولیۀ اومانیست‌های فلورانس است. نویسندۀ بی‌بدیلی که نوشتنِ او چونان جواهرسازی ماهر که دقت در چینش گوهرها دارد، دقیق و ظریف و هر کلمه‌ای در جای خودش بود. همان‌طور که لئو اشتراوس به درستی گفته است، ماکیاوللی اولین ضربۀ موجِ تجدّد بر کِشتی سُنّت بود. یکی از مفاهیمی که او در دو کتابِ مهم خود، «شهریار» و «گفتارها»، بر روی آنها کار کرده، مفهومِ بنیادگذاری و تأسیس است. فلسفۀ وحدت و استراتژی تأسیسِ اولیه از نظر ماکیاوللی مهم‌اند و در مسیرِ تحولِ تاریخی، الزامات خود را بر شهر/کشور تحمیل می‌کنند. 

آن‌چه ماکیاوللی تحلیل می‌کرد بر مبنای عمل بود، یعنی ابتدا روایتی از تاریخِ تأسیسِ رُم (به نقل از تیتوس لیویوس) نقل می‌کرد و سپس نظریه‌ای نسبتاً کلی، ولی پیچیده‌ای را بر مبنای آن، استخراج می‌کرد. البته او از روایتِ تاریخی سرزمین‌های دیگر نیز غافل نیست، همچنان که در گفتارها، چندین بار از وقایعِ نظامی و سیاسی دوران کوروش و داریوش نام برده است. از نظر ماکیاوللی، جهانِ آن عصر، سه بنیادگذار بزرگ داشت: تتئوس (بانی آتن)، روملوس (بانی رُم) و کوروش (مؤسسِ ایران).

در فصلِ ششم شهریار از این سه نام می‌برد که با فضیلت و مردانگی خود (ویرتوی خود) به شهریاری رسیدند و نه فقط به یاری فرشتۀ بخت (فورتونا)؛ زیرا بخت صرفاً «فرصتی» به آن‌ها بخشیده بود. سپس اشاره می‌کند که بزرگی آن‌ها در تأسیس ترتیبات (اوردینی) نوآئینی است که استواری دولتِ نوبنیاد به آن وابسته است و کاری دشوارتر از تأسیسِ نظمِ جدید نیست، زیرا بنیادگذاری نظم جدید همه برخورداران از نظمِ قدیم را می‌تواند به دشمن تبدیل کند. اهمیت این بنیادگذاران در آن است که می‌توان از عمل آن‌ها تقلید کرد. از منظرِ ماکیاوللی، تقلید مجاز نیست، مگر اینکه تقلید از تأسیس باشد. زیرا از تأسیس نمی‌توان تقلید کرد، مگر این‌که منطق آن را فهمید و این خود، عینِ تأسیس است.

ماکیاوللی در شهریار یک‌بار دیگر به سراغ کوروش می‌رود. آن جا که با اغراق‌های خاص و عامدانه خود می‌گوید، شهریار نباید هیچ هدفی جز مطالعه در بابِ جنگ و استراتژی‌های نظامی و نیز مطالعۀ تاریخ داشته باشد. به نظر او، پس از جنگ، دومین کاری که یک شهریار باید انجام دهد «مطالعۀ تاریخ» است. «برای این‌که کردارِ مردانِ بزرگ را دریابد و ببیند به هنگامِ جنگ چه می‌کرده‌اند و دلیل شکست‌ها و پیروزی آن‌ها چه بوده است» تا از آن بپرهیزد و از این عبرت بگیرد و مهمتر از همه، چنان کُند که مردانِ بزرگ پیشین کرده‌اند. همان‌طور که اسکندر از آشیل، ژولیوس سزار از اسکندر و اسکیپیو از کوروش تقلید کرد. او سپس شرحی از تجربۀ کشورداری کوروش با جزئیات و ذکر ویژگی‌هایش، روایت می‌کند و اهمیت آن را در این می‌داند که:
«هرکس شرح زندگی کوروش به قلم گزنفون را بخواند، خواهد دید اسکیپیو تا چه اندازه نیک‌نامی خود را مدیون پیروی از کوروش است و در عفت، مدارا و انسانیت و آزادگی تا چه مایه خود را با تصویری که گزنفون از کوروش داده بود، همسان کرده است».

به طور خلاصه باید گفت، اهمیت کورش در اندیشه سیاسی ماکیاوللی در منطق نظام تأسیس و خصلت‌های خوب یک فرمانروا نهفته است که شجاعت، تدبیر و پاکدامنی در کنار «سلحشوری» (فصل شش شهریار) موجب تأسیس بی نظیر «کشوری» شده که نمونه ای از واقعیت موثر verità effettuale della cosa را تداعی میکند:

«از آن‌جا که آهنگ آن دارم برای آن که گوش فرادارد، مطلب سودمندی بنویسم، به نظرم مناسب‌تر رسیده است که حقیقت موثر را دنبال کنم تا خیالی از آن را. بسیارند آنان که طرح خیالی از پادشاهی‌ها و جمهوری‌ها به دست داده‌اند، بی آنکه کسی هرگز کسی آن‌ها را به واقع دیده یا درباره آن سخنی شنیده باشد».

بعدها هگل خواهد گفت که واقعیت موثر  Wirklichkeit  واقعیتی است که ماندگار است نه زودگذر و دولت‌های خوب «ایده اخلاقی واقعیت موثر» هستند، و او نیز دولت هخامنشی را اولین تداعی آن می‌داند و سپس به یونان و رم و در نهایت به فرهنگ نوردیک می‌رسد.

چرا کوروش برای ماکیاوللی مهم شد؟ / چرا تمدین هخامنشی برای جهانیان الهام بخش است؟

216216

کد خبر 1956741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 32
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
    41 7
    بسیار کار خوبی کردید از هخامنشی گفتید
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
    49 8
    کشور اولین ها اما خودمون قبول نداریم ...
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
    25 4
    این کار تحقیقاتی انجام می شد که نشان دهد چگونه ایران بزرگترین امپراتور جهان شد؟ آیا آن زمان هم سر هرچیز بیخودی سر و کول هم بالا می رفتند؟
  • محمد IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
    15 51
    کبیر شاه عباس بود که هزاران کاروانسرا؛ پل،حمام ؛ چاپارخانه و مسجد و ..برای مردم ساخت ، کاخ پرعظمت هم از او نمانده ؛ هرچه مانده برای رفاه حال مردم بوده ..
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
    12 40
    چرانامی ازکوروش درشاهنامه حکیم فردوسی نیست.
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
    8 75
    کوروش کی‌ گفته شخصی خوب و مفید بوده؟؟؟
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
    48 12
    کورش بزرگ برای تمام جهان مهم است بجز ایران
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
    10 2
    این که ماکیاولی روی تاسیسی بودن حکومت حساس بوده خیلی جالب است. مطلب کوتاه و خوبی بود
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
    41 5
    درود بر کورش کبیر وهمچنین درود بر نادرشاه
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
    10 4
    دکترین ماکیاولی بسیار متفاوت از راه و روش کوروش بزرگ است. چرا که ماکیاولی باور داشت، هدف وسیله را توجیه می کند ولی باور کوروش بزرگ بر این بود که وسیله و هدف از هم جدا نیستند و نمی توانند یکدیگر را نقض کنند.
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    38 7
    همه کشورها براشون گذشته ایران الهام بخشه بجز برای مسئولین خودمون
  • IR ۰۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    45 6
    غربیها بزرگی کوروش را بسیار بیشتر از ما درک کرده اند ،رسایی گفته با منشور کوروش یک روستا را نمی شود اداره کرد این آدم نماینده مجلس ایرانه
  • IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    23 65
    کوروش توهمی بیش نیست
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    7 39
    حالا باید مواظب باشیم باز گرفتار دو قطبی سازی میان ایران باستان و اسلام نشیم. خیلی خطرناکه
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    45 8
    ایکاش بقدر سر سوزنی هم کوروش الگوی مسئولین کشور میشد
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    27 3
    حالا می فهمم که چرا یک حکومت می ماند یکی نمی ماند.
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    29 10
    ای کاش به دنیا معرفی می کردیم تا کورش کبیر را به فراموشی نمی سپردیم او را نیز در کنار دیگر بزرگان بعد از اسلام باید پاس بداریم
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    28 4
    باسلام...ایران کشوری با تاریخ و تمدن از بزرگان است، به نفع سرزمین کار کنید
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    31 7
    چون ذوالقرنین اهل خون ریزی دزدی کنیزگرفتن تجاوزبه خاک دیگرکشورها اعدام تهدیدرعب وحشت گرسنه نگه داشتن مردم کشورش نبود حرم سرا ازایران تاسوریه لبنان یمن فلسطین نداشت به زنان دختران پسران تجاوزنمی کردعدالت کامل بود
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    33 13
    کوروش بزرگ است نه از این جهت که آدم جنگی بود. بلکه از این جهت که همه عقاید مختلف می توانستند در زمان او در ایران در کنار هم زیست مسالمت آمیز داشته باشند.
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    32 6
    پاینده باد نگهبانان راه راست حقیقت را