۳۲ نفر
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۵
دنده مرده چیست و چه مضراتی دارد؟

بسیاری از ما در اولین تجربه‌های رانندگی، با موضوع دنده مرده آشنا شده‌ایم. برای رانندگان تازه‌کار این پرسش پیش می‌آید که دنده مرده چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، مضرات رانندگی با دنده مرده چه هستند؟ دنده مرده در گیربکس اتوماتیک نیز وجود دارد؟ در این مطلب به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

دنده مرده چیست؟

بر اساس گزارش دیجیاتو، هنگامی که دور موتور خودرو از حد مشخصی پایین‌تر باشد، باید دنده را به مرحله قبل بازگردانید یا در اصطلاح دنده معکوس بدهید. درصورتی‌که دنده معکوس نداده باشید، دور موتور بیش از حد کاهش می‌یابد و خودرو در حالت دنده مرده قرار می‌گیرد.

در خودروهای معمول بازار ایران که به موتورهای چهارسیلندر مجهزند، دور موتور باید بیشتر از 2000 دوربردقیقه باشد. اگر دور موتور از 2000 دوربردقیقه کمتر شود و شما دنده را عوض نکرده باشید، خودرو در حالت دنده مرده قرار می‌گیرد. عبارت دنده مرده به ناهماهنگی در سرعت چرخش موتور و گیربکس اشاره دارد. در واقع برای هر وضعیت حرکت موتور، یک وضعیت حرکت گیربکس نیز تعریف شده که این دو حالت باید با هم هماهنگ باشند.

رانندگی با دنده مرده آسیب زیادی به مجموعه موتور و گیربکس خودرو وارد می‌کند. رانندگان تازه‌کار به‌دلیل نداشتن آشنایی کامل با خودرو یا بی‌توجهی به دور موتور هنگام حرکت، بارها این اشتباه را می‌کنند. همچنین ممکن است به‌دلیل جلوگیری از برخورد با موانع هنگام حرکت و اجرای مانورهای حرکتی، زمان لازم برای تعویض دنده را نداشته باشید.

منظور از دنده مرده چیست؟

هنگام رانندگی باید سرعت خودرو و دنده هماهنگ باشد. درصورتی‌که در دور موتور کمتر از ۳ و ۴ هزار دنده را عوض کنید، از دنده مرده استفاده کرده‌اید. نشانگر دور موتور همیشه جلوی چشم راننده است؛ بنابراین اگر نمی‌توانید از روی صدای خودرو زمان درست تعویض دنده را متوجه شوید، بهتر است نیم‌نگاهی به آمپر دور موتور بیندازید.

دنده مرده چیست و چه مضراتی دارد؟

دنده مرده دادن یعنی قبل از رسیدن موتور به حداکثر گشتاور، دنده تعویض شود؛ با این کار بخشی از توان خودرو استفاده نمی‌شود. تکرار این کار در طولانی‌مدت به گیربکس و موتور آسیب می‌رساند.

مضرات رانندگی با دنده مرده

حرکت خودرو با دنده سبک نه‌تنها شتاب را کاهش می‌دهد، بلکه صدای ناهنجاری نیز تولید می‌کند. صدای دنده مرده در واقع نشان‌دهنده نبود تطبیق گیربکس و سرعت موتور است.

درصورتی‌که به این کار ادامه دهید، عوارض جبران‌ناپذیر زیر گربان‌گیرتان خودروتان خواهد شد.

  • کاهش شدید شتاب خودرو
  • روغن‌سوزی موتور
  • خرابی رینگ و پیستون
  • خرابی بوش سیلندر
  • خرابی کلاچ
  • احتمال پارگی و خرابی تسمه‌تایم
  • خرابی و فرسودگی سوپاپ
  • ایرادات جدی در سیستم خنک‌کننده

دلایل دنده مرده در گیربکس اتوماتیک

در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، ای‌سی‌یو یا همان سیستم کامپیوتری خودرو دنده را مطابق با میزان فشاری که پا به پدال گاز می‌آورد، عوض می‌کند. درصورتی‌که مشکلاتی در سیستم کامپیوتری خودرو به وجود آمده باشد، ممکن است تعویض دنده به‌درستی انجام نشده و دنده مرده در گیربکس اتوماتیک رخ دهد؛ بنابراین برای رفع مشکل دنده مرده در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک بهتر است موضوع را با متخصص در میان بگذارید.

روش صحیح دنده‌دادن را بیاموزید

بهترین دور موتور برای تعویض دنده بین 3 تا ۴ هزار دور در دقیقه است. در این حالت، صدای خودرو زمان مناسب تعویض دنده را نشان می‌دهد. اگر این صدا را به‌درستی تشخیص نمی‌دهید، باید با استفاده از آمپر دور موتور، زمان درست تعویض دنده را تعیین کنید. همچنین می‌توانید طبق راهنمای زیر، باتوجه‌به سرعت خودرو دنده مناسب را انتخاب کنید:

  • صفر تا ۲۵ کیلومتر در ساعت با دنده یک
  • ۲۵ تا ۴۰ کیلومتر در ساعت با دنده دو
  • ۴۰ تا ۷۰ کیلومتر در ساعت با دنده سه
  • ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت با دنده چهار
  • سرعت‌های بالاتر از ۹۰ کیلومتر در ساعت با دنده پنج

استفاده از دنده سنگین

معمولاً به دنده 1 و 2 دنده سنگین می‌گویند و زمانی که می‌خواهید از نهایت قدرت خودرو بهره ببرید، باید از آن‌ها استفاده کنید. استفاده از این دنده‌ها در موارد زیر پیشنهاد می‌شود:

  • حرکت در سربالایی یا سراشیبی با شیب تند
  • استفاده کمتر از ترمز و کنترل بهتر سرعت

در خودروهای اتوماتیک، گیربکس به‌صورت خودکار دنده را عوض می‌کند. بهتر است هنگام رانندگی با خودرو مجهز به گیربکس اتوماتیک، اجازه بدهید گیربکس در حالت درایو یا D دنده‌ها عوض کنید و آن را در حالت دستی قرار ندهید. بااین‌حال اگر گیربکس اتوماتیک خودرو شما دنده‌ها را درست عوض نمی‌کند، باید دنبال رفع ایراد آن باشید.

۵۸۵۸

کد خبر 1957899

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    30 1
    بسیار عالی.خیلی مفید بود.
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    19 4
    به جای سرعت بهتر بود برای تعویض دنده از معیار دور موتور استفاده میکردید. یعنی دور موتور وقتی به 3000 تا 3500 رسید وقت افزایش دنده است و 2000 یا کمتر زمان کاهش دنده. برای دنده آخر دور موتور میتواند تا توان خودرو افزایش یابد
  • سید مهدی IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    16 60
    اعدادی که برای دنده ها نوشتین درست نیست : صفر تا 30 دنده یک، 30 تا 60 دنده دو، 60 تا 90 دنده سه، 90 تا 120 دنده 4 و بالاتر از 120 دنده 5
    • گوال IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
      1 0
      کارشناسی درج یکی هستی آفرین
    • شهروز IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
      4 0
      این ضرایب دنده برای ما فقیراست که سمند مدل ۸۳ داریم ! نه شما که ماشینت تو دنده دو ، صد تا میره .
  • Mahdi IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    2 0
    خیلی از ما بعضی وقتها دنده مرده میریم تو دنده یک داری میری حوصله نداری پاتو رو گاز فشار نمیدی ماشین خودش میره دنده مرده
  • فاضل IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    1 3
    بسیار عالی ،مفید و خلاصه ،دمت گرم
  • سعید IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    3 2
    به نظرتون دور موتور ۳ هزار زیاد نیست من تیبا دارم دور متور رو ۲.۵ میره باید دنده عوض کنم
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
      1 3
      تو هنوز کورس ندیدی 7 هزار دنده دو میزنی
  • تاراز IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    3 0
    عالی بود ممنون
    • مهران IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
      1 0
      بستگی به جاده هم دارد در سر بالایی ها باید اسپورت تر رانندگی کرد و در دوره‌ای بالا دنده عوض کرد تا نهایت استفاده از گشتاور انجام شود موتورهای بنزینی معمولا در دورهای بالا نهایت قدرت و گشتاور را دارند برعکس موتور دیزلی.اگر بدرستی دنده معکوس نزنیم و زودتر از موعد معکوس بزنیم با افزایش ناگهانی دور موتور عمر تسمه تایم کم میشود
  • حسن IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 0
    بالاترین ضرر دنده مرده در موتور خای دیزلی میباشد موتور دیزلی به دور موتور خیلی حساس هست
  • مهران IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    1 0
    وقتی با دنده مرده رانندگی کنیم اویل پمپ با دور کم کار می‌کند و روغن کافی به میل سوپاپ و سوپاپ ها نرسیده و عایق کاری بخوبی انجام نمی‌شود و در بلند مدت باعث استهلاک سریع موتور می شود
  • ناصر IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 3
    آقای کارشناس ۲۹۰۰ برای تعویض دنده بهترین حالت تعویض است.۴۰۰۰ خیلی زیاد است مگراینکه بخوای موتور به یکسال بترکانید
  • رضا IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    4 2
    برای مثال برای ۲۰۶ تیپ ۵ از سرعت ۷۰ به بعد اگر تک شرنشین هستید میشه از دنده ۵ استفاده کرد در این حالت دور موتور و سرعت سنج هر دو در موقعیت ساعت ۱۰ هستند بسیار هم در مصرف سوخت صرفه جویی میشه و همینطور روغن خودر حرارت کمتری را تحمل میکنه و دیر تر نیاز به تعویض روغن هست نده مرده این هست که خودرو توانایی شتاب گرفتن در ان دنده را نداشته باشه و خودرو با ریزش سرعت مواجه بشه من معمولا سبک رانندگیم به این صورت هست و بعد از ۸ سال هیچ آسیبی به خودروم وارد نشده . نکته اگر دور موتور و سرعت در یک حالت موازی باشند بهترین حالت ممکن ضریب دنده نسبت به سرعت در حالت اجرا است مثلا سرعت سنج و دور موتور هر دو در موقعیت ساعت ۱۰ قرار داشته باشند در این حالت فشار به موتور کم و مصرف سوخت پایین ترین حد ممکن با بیشترین حد بهره وری در مصرف سوخت هست البته باید بسیاد مراقب بود که سرعت ۷۰ در دنده ۵ در موتور تی یو فایو سرعت ورودی به این دنده با تک سرنشین سرعت ۷۰ هست . این رو فراموش نکنیم که حرارت زیاد و بالارفتن دمای موتور در اثر تولید گشتاور بی مورد یکی از دلایل اصلی بالارفتن آمپر آب خودرو هست . مرسی از خبر آنلاین.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین