ولادیمیر پوتین رییس جمهور پیشین روسیه، نقشه هایش برای اجرای قانون «100 کتاب روسی که همه فارغ التحصیلان از مدرسه ها باید بخوانند» را برای عموم مطرح کرد.

ایبنا به نقل از گاردین گزارش داد: پوتین که هدفش از این کار را حفظ «تسلط فرهنگ روسی» نامید با انتشار مقاله ای که بیش از 4500 کلمه داشت و در روزنامه نزاویسیمایای(روزنامه مستقل) روسیه چاپ شد، نوشت: «در دهه 1920 ، برخی از دانشگاه های برتر آمریکا قانونی را به اجرا گذاشتند که از آن به عنوان قانون غربی یاد می شد؛ قانونی که شامل مهم ترین و تاثیرگذارترین کتاب های شکل دهنده فرهنگ غربی بودند. هر دانش آموزی که به خود احترام می گذاشت باید 100 کتاب از بزرگترین کتاب های جهان غرب را می خواند».

 

پوتین نخست وزیر فعلی روسیه که در ماه مارس (اسفند) برای سومین بار قصد دارد رییس جمهور روسیه شود، ادامه داده که: روسیه همیشه به عنوان «ملتی کتاب خوان» شناخته شده و پیشنهاد می کنم که مطالعه «تاثیرگذارترین چهره های فرهنگی کشور» و تصویب « قانون 100 کتابی که هر فارغ التحصیل مدرسه های روسیه باید بخواند» یک ضرورت است. البته تاکید بر این است که این کتاب ها در خانه خوانده شوند تا این که در مدرسه مطالعه شوند و یا حفظ شوند و در نهایت از دانش آموزان خواسته شود تا در امتحان آخر سالشان مقاله ای درباره یکی از این کتاب ها بنویسند. این کار حداقل به ما اجازه می دهد تا به جوانان روسی فرصتی بدهیم تا شناخت خود از دنیای خارج و دانش خود را نشان دهند.

 

الکساندر نازاریان روزنامه نگار، که در حال نوشتن رمانی درباره مهاجران روسی در نیویورک است، این طرح را نقشه «اتحاد فرهنگی از طریق ادبیات» پوتین نامید و گفت این ناامیدکننده ترین نقشه رهبر روس ها است.

 

او این عمل را «مهندسی اجتماعی از طریق ادبیات اجباری» خواند و نوشت هیچ عمل قبلی پوتین به این اندازه شبیه یک عمل کاملا روسی برای فریب دادن هوش و ذکاوت انسان برای تعلیم پذیری نبوده است. نازاریان در ادامه می نویسد : «کتاب هایی که از این قانون فرهنگی جدید پوتین سود می برند مطمئنا کتاب های به دردنخور دوره اتحاد جماهیر شوروی خواهند بود که توسط نویسندگان یا سربازان حزبی که وجود خود را سراسر موفقیت تلقی کرده اند، نوشته شده اند.»

 

کتاب های مورد توجه پوتین از ماه آینده در کتاب فروشی های ویژه کتاب های روسی در دسترس همه خواهد بود. کتاب فروشی «اسلووا» معادل «کلمه» نیز کتاب فروشی ای با نزدیک به 5 هزار کتاب روسی زبان و کتاب های ترجمه شده روسی در لندن است که این کتاب ها را ارایه می کند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    1 3
    حتما این کتاب ها رو موسسه خودش چاپ کرده و چند تا از کتاب ها رو هم خودش نوشته که مردم مجبور شوند این کتاب ها رو بخرند و پولش تو جیب پوتین بره،آقای پوتین دوران شوروی گذشته که مردم را زورکی مجبور به کاری بکنید، هر ادم تحصیل کرده آن قدر عقلش میرسه که چه کتابی بخونه ،نمیخواهد تو بهشون بگی