به دنبال فوران‌های عظیم خورشیدی چند سال اخیر که هفته گذشته به زمین اصابت کرد، شفق‌های قطبی زیبایی در منطقه قطبی نیم‌کره شمالی زمین اتفاق افتاد که عکاسان و منجمان آن‌ها را به تصویر کشیدند.

رنگ سبز مربوط به اتم‌های اکسیژن است که پس از برخورد ذرات خورشیدی پرانرژی به آنها برانگیخته شده و این انرژی را به شکل پرتوهای نور آزاد می‌کنند. پرتوهای سرخ‌فام نیز مربوط به اتم‌های نیتروژن است.
ذرات پرتاب‌شده در فوران‌های خورشیدی وقتی به میدان مغناطیسی زمین می‌رسند، منحرف شده و برخی از آن‌ها به سوی قطبین مغناطیسی زمین که از قضا نزدیک به قطب‌های شمال و جنوب جغرافیایی است، تغییر مسیر می‌دهند. در عرض‌های جغرافیایی بالای 66 درجه، این ذرات پرانرژی وارد جو زمین می‌شوند و با مولکول‌های هوا برخورد می‌کنند.
اخیرشناسان پیش‌بینی می‌کنند با نزدیک شدن به اوج فعالیت‌های خورشیدی در سال 2013 / 1392، تعداد و شدت این فوران‌ها افزایش یابد و احتمال ضعیفی نیز وجود دارد که در صورت برخورد طوفان‌های به مراتب قوی‌تر، شفق‌های قطبی تا عرض‌های جغرافیایی میانی زمین نیز مشاهده شوند.
برای مشاهده فیلم زیر از نشنال جئوگرافیک باید اندکی صبر کنید. تماشای این فیلم با پهنای باند پایین اینترنت احتمالا با وقفه‌های متعدد همراه خواهد بود.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
    2 5
    اون روزکه داشت اصابت می کرد اصلا به این موضوع نپرداختین ! چرا ؟! 4 روز پیش دقیقا برخورد کرد ..
    • دبیر سرویس دانش IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
      10 0
      کاربر عزیز، نخستین خبر سروس دانش درمورد این رویداد روز 5 بهمن منتشر شد. http://khabaronline.ir/detail/195623/science/astronomy اگر به بخش خبرهای مرتبط نگاهی بیاندازید، با خبرهای متعددی از رویدادهای مشابه روبرو می‌شوید. رویداداهایی از این دست فقط روی بخش‌های خاصی از زمین (مدار قطبی زمین) تاثیر می‌گذارند و از آنجاکه اغلب کاربران ما در داخل کشور به سر می‌برند، ضرورتی بر پرداختن به اصابت این طوفان خورشیدی به زمین در روز 4 بهمن ندیدیم؛ ضمن آنکه هشدار خاصی در مورد این طوفان و پیامدهای آن صادر نشده بود و تمام مراکز هشدار صرفا به فعالیت قوی شفق‌های قطبی اشاره کردند. پس از انتشار تصاویر و فیلم‌های مرتبط با این رویداد، در حد توان خود به بازتاب این موارد پرداختیم. خوشبختانه این طوفان برخلاف خبرهای پرآب و تاب برخی رسانه‌های دیگر، آسیبی بر جا نگذاشت و مردم بسیاری در نوار قطبی زمین از تماشای شفق‌های قطبی آن لذت بردند.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    14 0
    چرا فایل های ویدئویی نمایش داده نمیشه ؟
  • بدون نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    14 2
    واقعا از نرم افزار اجرای فیلم بیخودی استفاده میکنید متاسفم براتون که احترام برای کابر قائل نیستید
  • بدون نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
    11 0
    ویدئو اجرا نمی شود
  • بدون نام IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
    8 0
    لااقل آدرس لینک اصلیش رو بدین اونجا ببینیم
  • نجوم آماتور مهاباد IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    0 0
    پس چرا نگذاشتین واسه داولند
  • ارش US ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    خوبه نگفتین تو ایرانه اگه میشد میگفتین ...