در این گزارش تصویری، بهترین عکس‌های فضایی چند روز اخیر را به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک با هم مرور می‌کنیم: از ماژول فضایی چینی و فوران تاج خورشید گرفته، تا مهد کودک ستاره‌ای، جاسوس فضایی و تیله آبی همیشه محبوب.

درخشش شمالگان: مشهورترین نمایش نورپردازی طبیعت در این تصویر، بر فراز منطقه لانگیربین نروژ و در درخشش ماه کامل در آسمان به تصویر کشیده شده است. این بازی خیره‌کننده نور که در منطقه قطب شمال با نام شفق شمالی (Aurora Borealis) خوانده می‌شود، زمانی‌که در عرض‌های جغرافیایی نزدیک قطب جنوب رخ می‌دهد به نام شفق جنوبی (Aurora Australis) نامیده می‌شود. این پدیده طبیعی که ناشی از برخورد ذرات خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین است، علاوه بر سیاره ما در مشتری، زحل، اورانوس و نپتون نیز مشاهده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
 

تیله آبی: بسیاری از مردم عاشق تصویرهایی از زمین هستند که با عنوان «تیله آبی» معروف هستند. این تصویر یکی از همین تصویرها است که به دلیل آنکه مربوط به ناحیه قطب شمال است، شاید چندان با تصور همیشگی شما همخوانی نداشته باشد. با این وجود، علاوه بر ابرهای چرخان ضخیم سفیدرنگ که در عکس غالب هستند، گستردگی بیابان‌های یخ‌زده قطبی به خوبی نمایان است.
 

جاسوس فضایی: در طی 15 ماه گذشته، فضاپیمای نظامی X-37B طی یک پرواز آزمایشی محرمانه مشغول پرواز بر بالای زمین بود. این تصویر فروسرخ که مربوط به یک فیلم ویدئویی است، فرود این شاتل روباتیک را در پایگاه نیروی هوایی واندربرگ در کالیفرنیا در روز سه‌شنبه به تصویر می‌کشد.
 

غبار ستاره‌ای: بر بالای قله کلیمانجارو، بازوی کهکشان راه شیری آسمان پوشیده از غبار ستاره‌ای را می‌شکافد. این تصویر زیبا در نزدیکی شهر موشی در کوهپایه‌های جنوبی کلیمانجارو گرفته شده است. لکه تقریبا شیری‌رنگ کوچک‌تر سمت چپ تصویر ابر ماژلانی کوچک است؛ کهکشانی کوتوله در فاصله 300هزار سال‌نوری از زمین که خانه میلیون‌ها ستاره است.
 

شناور در هوا: این نمایش زنده تلویزیونی در شبکه تلویزیون دولتی چین، آخرین گام برداشته شده این کشور در راه رسیدن به ایستگاه فضایی سرنشین‌دار را به تصویر می‌کشد. فضانوردان چینی، لیو وانگ (چپ)، جینگ هایپنگ (راست) و لو یانگ (راست) درون ماژول مدارگرد آزمایشی این کشور به نام تیانگونگ 1 (به معنای کاخ آسمانی) شناور در هوا دیده می‌شوند.
لیو یانگ (راست) نخستین زن چینی است که به فضا می‌رود. به نقل از آژانس خبری دولتی چین، شینهوا، وی در این باره می‌گوید: «من احساس افتخار می‌کنم که به نیابت از صدها میلیون زن چینی به فضا پرواز می‌کنم.»
 

زمین پویا: این نمایش افلاک‌نما جدید ناسا به نام «زمین پویا: سیاحت موتور آب و هوایی زمین» ذرات خورشیدی را نشان می‌دهد که چگونه وقتی‌که به سرعت مشغول عبور از اطراف میدان مغناطیسی زمین هستند منحرف می‌شوند. این عکس فروان جرم تاج خورشید –انفجاری از ذرات باردار از جو بالایی خورشید- را در مقیاس کامل نشان می‌دهد.
زمانی‌که این ذرات به زمین می‌رسند، در اثر اندرکنش با مولکول‌های جو زمین شفق شمالی و جنوبی را ایجاد می‌کنند. در شرایط مناسب، فوران تاج خورشید می‌تواند طوفان‌های خورشیدی شدیدی را به راه اندازد که باعث صدمه ماهواره‌ها یا قطع خطوط برق می‌شود.
 

لباس کامل: این لباس فضایی که در انتظار ساکن بعدی ایستگاه فضایی بین‌المللی نشسته است، واحد تحرک فرانقلیه‌ای ناسا یا به اختصار EMU است که طبق برنامه قرار است ماه آگوست / مردادماه به فضا فرستاده شود. لباس EMU یکی از تنها دو نمونه لباس رایجی است که برای پیاده‌روی فضایی طراحی شده‌اند، که نمونه دیگر آن لباس فضایی Orlan روسیه است. نمونه ناسا به سال 1982 / 1361 باز می‌گردد، اگرچه از آن تاریخ تا کنون چند بار اصلاح شده است تا منابع تامین انرژی آن بهبود یافته، و برخی از ابزراهای آن به روز شوند.
 

مهد کودک ستاره‌ای: این تصویر سرشار از نور صورتی‌رنگ بهترین تصویر تهیه شده تا به امروز از یک مهد کودک ستاره‌ای زنده است که با نام سحابی NGC 6357 شناخته می‌شود. این تصویر به تازگی منتشر شده در نور مرئی، توسط تلسکوپ خیلی بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) واقع در شیلی تهیه شده است.
نوارهای رنگی نشان دهنده درخشش گاز و غبار هستند، در حالی که نقاط آبی و سفید ستارگان داغ جوانی را نشان می‌دهند که درون این سحابی می‌درخشند. سحابیNGC 6357 که به دلیل شکل‌های خیال‌انگیز یک جمجه و کبوتر که در تصاویر فروسرخ این ابر کیهانی دیده می‌شود به نام سحابی «جنگ و صلح» نیز شناخته می‌شود، در صورت فلکی عقرب و در فاصله 8 هزار سال نوری از زمین قرار دارد.

53275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم US ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    9 0
    بی نظیره!بخصوص تصاویر شفق
  • حامد IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    6 0
    سلام. فوق العاده است.. . . ..