۰ نفر
۱۶ تیر ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۵

رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا، پیشرفته‌ترین ابزاری است که تاکنون برای مطالعه خورشید ساخته شده است. تصویر این رصدخانه از خورشید که وضعیت امروز ستاره منظومه شمسی را نشان می‌دهد، ظهور لکه خورشیدی جدیدی را نوید می دهد.

خورشید هر 28 روز یک‌بار به دور خورش می‌چرخد و به همین دلی، لکه‌های خورشیدی در سطح آن جابجا می‏شوند. هم‌اکنون خورشید در آستانه اوج فعالیت مغناطیسی 11 ساله خود قرار دارد و فوران‌های عظیمی که در ماه‌های آخر به شدت افزایش یافته و منجر به رویت شفق‌های قطبی زیبا در مناطق قطبی زمین شده، تا پایان امسال به اوج خود خواهد رسید. این فعالیت‌ها متناظر است با افزایش تعداد لکه‌های خورشیدی؛ مانند همین لکه‌های خورشیدی در بخش راست-پایین خورشید که هرکدام چند برابر زمین بزرگی دارند.

در تصویر بزرگ، مشاهده می‌کنید که سطح خورشید مملو از نقاط روشن ریزی است که پهنای هر کدام حدود 1000 کیلومتر است. اینها ستون‌های همرفتی هستند که پلاسمای داغ را از نواحی داخلی‌تر خورشید به سطح منتقل می‌کنند و پس از خنک شدن، سنگین شده و دوباره به پایین برمی‌گردند.

برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 225904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی سواد نفهم IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    15 23
    عکس از زرده ی تخم مرغ گرفتن می گن خورشیده
    • بدون نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      17 1
      این عکس ها را با لنز های خیلی مخصوص و ویژه می گیرند
  • بدون نام RU ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    3 7
    خورش چی ؟ قرمه سبزی؟؟
  • مریم A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    2 1
    رصدخانه های دینامیکی ناسا همون اس.دی او ها هستن؟میشه بگید کجاقرار گرفتن؟آیا درفضا ودرنزدیکی خورشید هستند؟
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      6 0
      کاربر عزیز، رصدخانه دینامیک خورشیدی (Solar Dynamic Observatory) به اس.دی.او نیز مشهور است. اغلب تلسکوپ‌های فضایی که خورشید را رصد می‌کنند، در نقطه اول لاگرانژی مدار زمین (فاصله حدود 1.5 میلیون کیلومتری از زمین، روی خط واصل مرکز زمین و خورشید) قرار می‌گیرند؛ جایی که همیشه می‌توانند رو به خورشید و پشت به زمین قرار داشته باشند. البته هم‌اکنون رصدخانه‌های دوقلوی STEREO در دو نقطه لاگرانژی 3 و 4 مدار زمین قرار دارند تا بتوانند به کمک اس.دی.او، تصویری 360 درجه از خورشید تهیه کنند.
    • مریم US ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      1 0
      متشکرم ازپاسختون وعذر میخام برای عجله داشتنم!! من تصاویری با رنگهای مختلف که به طول موجهای متفاوتی مربوطه دیدم، دوربین(های) اس دی او در طول موجهای متفاوتی کارمیکنه،یااینکه چن تا دوربین داره؟اینکه نوشتید همیشه روبه خورشید وپشت به زمین قرارداره معنیش اینه که به دور خورشید نمیچرخه و در مکان خودش ثابته؟
    • دبیر سرویس دانش IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
      2 0
      کاربر عزیز، حدس شما درست است. رصدخانه دینامیک خورشیدی نسبت به خورشید در مکان ثابتی ایستاده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید http://www.khabaronline.ir/detail/56799/ http://www.khabaronline.ir/news-42231.aspx
  • مریم IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    1 0
    ... البته توسایت ناساسرچ کردم ویه چیزایی دستگیرم شد!منتهی هنوز نتونستم بفهمم این اس دی او ها توچه فاصله ای ازخورشیدهستند؟این سایت بازنمیشهhttp://sdo.gsfc.nasa.gov/data/! احیانا تونقطه لاگرانژی 1 نیستن؟
  • lمریم IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    بسیارمتشکرم ازراهنماییتون.