رییس جمهور شخصا در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی حضر یافت تا از دستندرکاران این عرصه تشکر کرده و از آنها بخواهد برای فرستادن انسان به فضا، تلاش کنند.

به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدی​نژاد گفت که برای حضور انسان در فضا تا قبل از سال 1400 ، باید تمام امکاناتمان را بسیج کنیم.        
وی با اشاره به توضیحاتی که سخنرانان قبل از وی در ارتباط با پیشرفت‌های کشور در عرصه هوا و فضا و برنامه‌های آینده در این ارتباط دادند، به مانیتورینگ ماهواره نوید که به تازگی از سوی جمهوری اسلامی ایران به فضا پرتاب شده و این مانیتورینگ در حال پخش در سالن بود، اشاره کرد و گفت: به دست‌اندرکاران این پروژه تبریک می‌گویم و از آنها تشکر می‌کنم؛ کار زیبایی بود و ملت ایران، ملت‌های آزاده دنیا را شاد کرد.
گزیده سخنان رئیس​جمهور از این قرار است:
·         همه  انسان‌هایی که نسبت به نظام سلطه و تحقیری که این نظام به بشریت تحمیل می‌کند، معترض است و دنبال کرامت انسانی هستند، از این اتفاقات و پیشرفت‌ها خوشحال می‌شوند و این یک جشن عمومی است.
·         ما در ابتدای راه هستیم و باید به سمت جلوتر در این ارتباط حرکت کنیم. انسان باید بزرگ شود و انسان حقیر و کوچک به درد این هستی نمی‌خورد. حقیقت انسان باید بزرگ شود به نحوی که منجر به بزرگواری انسان شود.
·          ما باید تا حد ممکن در این عرصه علمی به جلو برویم. مراکز تحقیقاتی باید جمع شوند و مکمل هم باشند و در واقع هم‌افزا باشند، نباید موازی یکدیگر کار کنند. اکنون در دانشگاه‌های ما در دانشگاه شریف،‌ علم و صنعت، ‌امیرکبیر، خواجه نصیر کارهای خوبی در این ارتباط انجام می‌شود و این مراکز باید با یکدیگر همکاری کنند و در واقع با برنامه‌ریزی در جهت‌ هم‌افزایی کار کنند و از یکدیگر پشتیبانی کنند.
·          هنگام بازدید از نمایشگاهی که در حاشیه مراسم پرتاب ماهواره طلوع در مدار 500 کیلومتری برگزار شده بود دوستان و متخصصان می‌گفتند که ما فلان پروژه و کار را تا 1404 انجام می‌دهیم. درست است که ما یک برنامه بیست ساله تنظیم کرده‌ایم ولی معنای آن این نیست که همه کارهای خود را برای بیست سال تنظیم کنند.
·          انتظارم از متخصصین فضایی و دست‌اندرکاران این امر این است که باید برای پرتاب ماهواره به مدار جئو (مدار 36 هزارکیلومتری) برنامه‌ریزی کنیم و ماهواره به این مدار بفرستیم و امکانات جانبی آن را نیز خود بسازیم.
·          باید در زمینه حضور انسان در فضا نیز برنامه‌ریزی کنیم. معتقدیم باید انسان خود به فضا برود و هر دوی این برنامه‌ها باید قبل از 1400 تحقق پیدا کند و ما در این ارتباط باید تمام امکاناتمان را بسیج کنیم. ما در این زمینه متخصص‌های دانشمند کم نداریم البته نمی‌گویم که تمام قطعات لازم را صددرصد بسازیم ولی می‌توانیم قطعات مورد نیاز را خود تولید کنیم.
·         وقتی این ماهواره‌ها بالا می‌رود نام ایران نیز بالا می‌رود و پشت سر آن ارزشهای انسانی در دنیا مطرح می‌شود. لذا ما باید به جایگاه اصلی خود در دنیا برگردیم روزی که آنها دست چپ و راست خود را از هم تشخیص نمی‌دادند ما فضا را می‌شناختیم و علم هیات ما محاسبات و پیش‌بینی‌هایی کرده که هم‌اکنون از دقیق‌ترین محاسبات است.
·         امیدوارم هر روز و هر هفته و هر سال خبرهای خوبی در این عرصه برای مردم کشورمان داشته باشیم. در صحبت با یکی از متخصصان و فعالان در این عرصه گفتم که قرار آینده ما در دوراهی ماه و مریخ و می‌توان به چنین دستاوردی رسید و این امر شدنی است.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =