به گزارش خبرآنلاین، «مهدی بابایی» نایبرییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفتوگو با ایلنا در واکنش به گیرکردن دست کودک ۱۱ ساله در پله برقی عابرپیاده واقع در بزرگراه محلاتی و در پاسخ به پرسشی درباره چرایی تکرار حوادث در پلههای برقی گفت: برای نوسازی پلهای عابر پیاده اعتبار ویژهای در نظر گرفتهایم و تاکنون حدود ۴۰ درصد از پلهای عابر پیاده شهر را نوسازی کردهایم. برای مثال پلهای میدان امام حسین و تقاطع گیشا - چمران نوسازی شدهاند. همچنین در شهرک غرب، مقابل پاساژ میلاد نور نیز به تازگی تعویض پل انجام شده است و این روند همچنان ادامه دارد.
وی افزود: دیروز از آقای ملکی، سخنگوی آتشنشانی، درباره حادثه اخیر پرسیدم و ایشان توضیح دادند که در بررسی اولیه، مشخص شد کف دست کودک در نقطه انتهایی پلهبرقی، جایی که پلهها جمع میشوند، گیر کرده است و خود اینکه دست بچه چرا روی پله بوده، جای سوال است. خوشبختانه آسیب شدیدی وارد نشده و نقص عضوی پیش نیامده، اما باید دید که آیا از پلهبرقی به درستی استفاده شده یا خیر؟ و در نهایت باید همکاران ما در سازمان آتشنشانی و مدیریت HSE بررسیهای تخصصی و تکمیلی را انجام دهند تا علت دقیق حادثه مشخص شود.
بابایی تصریح کرد: همچنین باید گفت که در سطح شهر، فرآیند تعویض پلههای برقی قدیمی در حال انجام است تا ایمنی بیشتری برای شهروندان فراهم شود. نکته دیگری که در تعویض پلهبرقیها مد نظر قرار دارد، ارائه استانداردهای لازم است. طبق آخرین دستورالعمل سازمان استاندارد، پیمانکاران پلههای برقی موظف به اخذ استانداردهای ایمنی برای پلههای جدید هستند و این امر به عنوان یکی از شرایط قراردادی پیمانکار در نظر گرفته شده است. به این ترتیب، پیمانکاران برای دریافت مبالغ از شهرداری، موظف به ارائه گواهی استاندارد خواهند بود.
بابایی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه برای پلهای جدید استانداردها در نظر گرفته شده است، آیا هنوز در سطح شهر پلهایی وجود دارند که فاقد این استانداردهای ایمنی باشند؟ گفت: بله، برخی از پلهای قدیمی که سابقهای پانزده تا بیستساله دارند، ممکن است نتوانند استانداردهای جدید را اخذ کنند. اما نظارت و بازدیدهای مستمر توسط شهرداری تهران انجام میشود تا در صورت وجود موارد ناایمن، به پیمانکاران برای رفع این مشکلات تذکر داده شود. همچنین باید افزود که از حدود یک سال پیش، معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران مسئولیت احداث و نگهداری پلهای عابر پیاده را به عهده گرفته است. پیش از این، سازمان زیباسازی شهرداری تهران متولی این موضوع بود.
وی همچنین در پاسخ این سوال که آیا تذکراتی درباره خطرات احتمالی پلههای برقی قدیمی در برخی مناطق خاص از سوی اعضای شورا وجود داشته که هنوز رفع نشده باشند؟ گفت: نظارت شورا به صورت کلی و سیاستگذاری انجام میشود و به موارد جزئی ورود نمیکند. اما یکی از الزاماتی که به واحد HSE شهرداری تهران اعلام شده، بازدید دورهای از پلهاست تا موارد عدم انطباق با استانداردهای ایمنی را به معاونت فنی عمرانی و پیمانکاران مربوطه تذکر دهند. همچنین شهروندان نیز میتوانند موارد خرابی و ناایمنی را از طریق سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند تا سریعاً رسیدگی شود.
بابایی افزود: ما در حوزه نظارتی، همواره پیامهای سامانه ۱۳۷ را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهیم تا ببینیم آیا موارد خرابی یا ناایمنی کاهش داشته یا افزایش پیدا کرده است. در کنار گزارشهایی که از واحد HSE شهرداری تهران دریافت میکنیم، وضعیت خرابی و ناایمنیها را رصد میکنیم. بر اساس گزارشهای اخیر و با توجه به نوسازی پلها، موارد خرابیها در سامانه ۱۳۷ کاهش یافته است، چرا که حدود ۴۰ درصد از پلها در شش ماه اخیر نوسازی شدهاند. این آمار دقیق و جزئیات بیشتر در این خصوص را میتوانید از معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران دریافت کنید.
۴۷۲۳۶
نظر شما