دزدان دریایی سومالی حدود 6.9 میلیارد دلار در سال گذشته به صنعت کشتیرانی و دولتهای جهان خسارت وارد کردند.
گروه "وان ارث فیوچر فوندیشن" در گزارشی اعلام کرد کشتیها 2.7 میلیارد دلار اضافی بر روی سوخت هزینه کردند تا به هنگام عبور از سواحل سومالی سرعتشان را افزایش دهند زیرا هیچ کشتی با سرعت 18 گره دریایی یا سریعتر تصرف نشده است. دولتها 1.27 میلیارد دلار بر روی فعالیتهای نظامی شامل گشت زنی کشتیهای جنگی و مالکان کشتیها 1.16 میلیارد دلار برای نگهبانان مسلح و تجهیزات امنیتی هزینه کردند.
طبق اعلام اداره بین المللی دریانوردی انگلیس، حملات در خلیج عدن، دریای سرخ و سواحل سومالی در پنج سال گذشته، پنج برابر شده و به رکورد 236 مورد رسیده است. برآورد شده حدود 42 هزار و 450 کشتی سالانه از این منطقه که کمینگاه دزدان دریایی است، عبور می کنند و حدود 20 درصد از تجارت جهانی از طریق خلیج عدن میان یمن و سومالی که برای رفتن به کانال سوئز استفاده می شود، انجام می گیرد. کانال سوئز مصر، دریای سرخ و مدیترانه را به یکدیگر متصل می کند. این منطقه سریعترین راه عبور از اقیانوس اطلس به اقیانوس هند است.
در حملات دزدان دریایی از سومالی در سال گذشته هزار و 118 ملوان به گروگان گرفته شدند و یک نفر کشته شد و حدود 31 باج پرداخت شد که متوسط آنها با 25 درصد افزایش، به پنج میلیون دلار رسید.
کشتیرانی حدود 80 درصد از هزینه دزدی دریایی را که بین 5.3 تا 5.5 میلیارد دلار بالغ می شود، متحمل شده است.
بزرگترین باج پرداخت شده برای نفتکشها بوده است زیرا بار آنها در بزرگترین کشتیها، حدود 200 میلیون دلار ارزش داشته است. حدود نیمی از این کشتیها از نگهبانان مسلح استفاده می کنند که 25 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. کشتیهایی که از این نوع حمایت استفاده می کنند، در برابر ربوده شدن مصون بوده اند.
حدود 530.6 میلیون دلار در سال گذشته به شرکتهای امنیتی دریایی پرداخت شد و مالکان و اداره کنندگان کشتیها نیز حدود 37 هزار دلار در سال بر روی تجهیزاتی مانند حفاظت الکترونیکی هزینه کردهاند.
دور زدن منطقه تحت سلطه دزدان دریایی حدود 680 میلیون دلار به هزینههای کشتیرانی افزود و مالکان کشتیها 635 میلیون دلار حق بیمه پرداختند.
همچنین حدود 38 میلیون دلار در سال برای پیگرد قانونی و زندانی کردن دزدان دریایی و ایجاد توانمندیهای داخلی برای مبارزه با دزدان دریایی هزینه شد.
45282
نظر شما