۰ نفر
۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۶

جام جم نوشت:

به نظر می‌رسد دورانی که مردم سوار بر کشتی، عرض اقیانوس‌ها را می‌پیماییدند تا برای کار، تجارت یا مهاجرت ‌خود را به نقطه‌ای دوردست برسانند به سر آمده است. دیگر دورانی که سفر دریایی جاذبه‌ای جز تماشای دریا و اقیانوس را در بر نداشت، نیست و مسافران امروزی از کشتی انتظار چیز متفاوتی دارند.
این روزها و با تکیه بر دانش نوین ساخت سازه‌های متحرک آبی، قایق‌ها و کشتی‌های تفریحی غول‌پیکری ساخته می‌شوند که با بهره‌مندی از مجموعه‌ای هیجان‌انگیز از امکانات و تجهیزات رفاهی و سرگرم‌کننده اصل سفر دریایی را کاملا تحت تاثیر قرار داده‌اند و خود به یک جاذبه توریستی برای جلب توجه مسافر تبدیل شده‌اند. کشتی تفریحی نروژین بریک اوی (Norwegian Breakaway) که چند ماه دیگر رسما کار خود را در اقیانوس آغاز می‌کند، سرآمد این دسته از کشتی‌هاست.


این کشتی تفریحی و فوق مدرن که برای خطوط کشتیرانی نروژ ساخته شده است از وزنی حدود 144 هزار و 17تن برخوردار است که آن را در زمره سنگین‌ترین کشتی‌های تفریحی جهان قرار می‌دهد. کشتی غول‌پیکر تایتانیک که سال 1912 و در جریان اولین سفر دریایی خود غرق شد،حدود52 هزار تن وزن داشت.
هر چند تایتانیک در زمان خود یک افسانه تکرار نشدنی به شمار می‌آمد، اما در مقابل نروژین بریک اوی حرفی برای زدن ندارد. این کشتی ظرفیت حمل 4000 مسافر را دارد که از این حیث می‌توان آن را به یک شهر شناور در اقیانوس تشبیه کرد. در بهار 2 سال آینده و زمانی که این کشتی رسما کار خود را در خطوط کشتیرانی نروژ آغاز کند، شمارش معکوس برای بهره‌برداری از خواهر دوقلوی آن یعنی Norwegian Getaway نیز آغاز خواهد شد. قرار است این کشتی غول‌پیکر تفریحی دقیقا یک سال پس از آن - یعنی اردیبهشت 1392 - کار خود را در این شرکت کشتیرانی آغاز کند.
در حقیقت ساخت این دو کشتی تفریحی پروژه عظیمی‌ است که کلید آغاز آن از بیش از یک دهه گذشته زده شده تا به این ترتیب تحولی بی‌سابقه در صنعت توریسم دریایی کشور نروژ زده شود. این بار نروژی‌ها که در صنایع ساخت سازه‌های ساکن و متحرک دریایی جزو پیشگامان جهان به شمار می‌آیند گوی‌سبقت را از سایر رقبای اروپایی و آمریکایی ربوده‌اند و دست به ساخت بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین کشتی‌های تفریحی جهان زده‌اند.
مدیران پروژه برای این‌که بر هیجان آغاز به کار نروژین‌بریک اوی بیفزایند اطلاعات فنی و حاشیه‌ای این کشتی را بتدریج انتشار می‌دهند و هنوز انبوهی از اطلاعات درخصوص سیستم‌های تفریحی و مواردی نظیر چگونگی سرو غذا و برنامه‌های سرگرم‌کننده مسافران باقی‌مانده که قرار است در ماه‌های آینده منتشر شوند، اما برای آغاز به کار رسمی‌ این کشتی تفریحی برنامه‌ریزی بزرگی شده است که بر این اساس قرار است یک سفر شرق به غرب در اقیانوس اطلس یعنی از بندر ساوتهمپتون در انگلیس به نیویورک آمریکا آن هم به مدت یک هفته آغاز شود. با ورود کشتی به نیویورک جشن راه‌اندازی آن نیز آغاز خواهد شد.

کشتی تفریحی نروژین بریک اوی به لحاظ نوع فناوری‌های به کار گرفته شده در ساخت آن و همچنین معماری ساختاری در زمره جذاب‌ترین کشتی‌های تفریحی جهان قرار می‌گیرد.
مهندسان نروژی از تکنیک‌های خاصی همچون دیوارها و سقف انحنادار در ساخت کابین‌ها استفاده کرده‌اند. استفاده از پلیمرهای جدید که در عین سبکی از استحکام بالایی برخوردارند موجب شده تا خیال مهندسان پروژه نه تنها از استحکام کابین‌ها و بخش‌های زیادی از کشتی راحت باشد، بلکه تا حد زیادی در کاستن از وزن کلی پروژه تأثیرگذار باشد. یکی از نکات جالب توجه در خصوص این کشتی بزرگ تفریحی قرار داشتن مجموعه‌ای لوکس‌تر(!) و تقریبا مجزا در دل آن است. این مجموعه که شامل 42 سوئیت فوق مدرن با امکانات کامل رفاهی است دارای یک رستوران مجزا، سالن ورزشی و حوضچه مخصوص شنا و تفریحات آبی است.
طراحان ساختار کلی کابین‌ها توجه خاصی به چشم‌انداز اقیانوس از پشت پنجره کابین‌ها داشته‌اند. آنها 158 کابین مشرف به اقیانوس را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که مسافران حداکثر دید ممکن از پهنای جذاب و دیدنی اقیانوس را داشته باشند. استفاده از ساختارهای شیشه‌ای مستحکم که در عین پایداری از وزن کمی‌ نیز برخوردارند، برگ برنده مهندسان در این بخش بوده است. از این 158 کابین، 42 کابین مختص مسافرانی است که به صورت خانوادگی سفر با این غول آهنی دریا را تجربه می‌کنند. این کابین‌ها بزرگتر از کابین‌های دیگر بوده و برای خانواده‌هایی که تا 5 نفر عضو دارند محیطی بزرگ و راحت به نظر می‌رسد.

در این کشتی تا دلتان بخواهد سونا و حوضچه آب گرم دیده می‌شود. بدون شک 48 سالن سونا برای یک مجموعه متحرک آبی دلیل روشنی بر توجه سازندگان آن به ارتقای امکانات تفریحی و سرگرم‌کننده آن است.


12 سال کار بی‌وقفه

نخستین قطعه فولادی این کشتی در کارخانه کشتی‌سازی «پاپنبرگ» آلمان آماده شد تا این قطعه سرآغازی بر یک پروژه 12 ساله باشد. طی این مدت طولانی، مجموعه بزرگی از طراحان و مهندسان پروژه را به جلو برده‌اند و تقریبا تمام کارهای آن بر اساس زمانبندی‌های از پیش برنامه‌ریزی شده بوده است. این کشتی دارای 1024 اتاق و 238 سوئیت کاملا مجهز است.
مسافرانی که سوار بر این کشتی می‌شوند با توجه به نوع بلیتی که تهیه کرده‌اند از امکانات تفریحی و ارتباطاتی (اینترنت پرسرعت و ارتباطات ماهواره‌ای) بهره‌مند می‌شود. بدون شک این مجموعه کامل موجب می‌شود تا حتی مسافران و گردشگرانی که تجربه چندانی از حضور در دریا و اقیانوس نداشته باشند نیز بیشتر از آن‌که مجذوب پهنای آبی زیر پای خود شوند خود را سرگرم امکانات متنوع این کشتی کنند.
47301

کد خبر 198879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =