پیش از این تحلیل محتویات دستگاه گوارش کوسه‌ماهی‌های گوناگون نشان داده بود که کوسه‌های ووبگانگ همنوع‌خوارندT اما احتمالا این اولین عکسی است که از این کوسه‌ها در هنگام بلعیدن یک کوسه‌ دیگر منتشر می‌شود.

 بلعیدن یک بامبو

 محققان استرالیایی در حالی از این کوسه سفره‌ای ووبگانگ که خودش را میان صخره‌ها استتار کرده، عکس گرفته‌اند که نیمی از یک کوسه بامبو را بلعیده است. آنها در ابتدا تصور می‌کردند کوسه بامبو درون حفره‌ای مرجانی در صخره بزرگ مرجانی گرفتار شده است.

 دانیلا سکارلی و دیوید ویلیامسون از مرکز تحقیقات آب‌سنگ دریایی استرالیا در حالی که مشغول سرشماری ماهی‌های اطراف صخره‌های مرجانی جزیره Great Keppel بودند، کاملا تصادفی با این منظره عجیب مواجه شدند.

سکارلی می‌گوید: «اولین چیزی که توجهم را جلب کرد نیمی از تنه سفید یک کوسه بامبو بود که به نظر می‌رسید درون حفره‌های مرجانی گرفتار شده است. برای اینکه ببینم چه اتفاقی افتاده نزدیک‌تر شنا کردم و ناگهان کوسه ووبگانگی را دیدم که نیم دیگر بدن این کوسه را بلعیده بود. کوسه‌ماهی بامبو هیچ حرکتی نمی‌کرد و قطعا پیش از رسیدن ما مرده بود». 

کوسه همنوع‌خوار 

شکار و  شکارچی

هم شکار و هم شکارچی که در امتداد دیواره بزرگ مرجانی استرالیا و در این تصویر استثنایی شکار شده‌اند، می‌توانند از سر تا دم طولی معادل 100 تا 125 سانتی‌متر داشته باشند. آنها شباهت‌های دیگری هم دارند، هر دو گونه ساکن آب‌های منطقه عمیق اقیانوس آرام غربی هستند، اغلب کنار آبسنگ‌ها و در بستر دریا زندگی می‌کنند و همان‌طور که می‌بینید گاهی سر راه یکدیگر قرار می‌گیرند.

البته کوسه‌های بامبو همنوع‌خوار نیستند، آنها اغلب با کاوش درون حفره‌های مرجانی، برآمدگی‌های صخره‌ها و فضاهای مشابهی که اغلب می‌توانند زیستگاه بی‌مهرگان باشند به شکار آنها می‌پردازند. آنها اگر هنگام جزرومد در میان گودال‌های سنگی صخره‌ها گرفتار شوند، می‌توانند تا 12 ساعت زنده بمانند.

 کوسه همنوع‌خوار

فرشی از کوسه

کوسه‌های ووبگانگ به دلیل بدن سفره‌مانند و صورت عجیبی که دارند، در اندونزی به کوسه‌های فرشی معروف هستند. سکارلی می‌گوید: «آنها در حالی که خودشان را میان صخره‌ها استتار کرده‌اند، بی‌حرکت منتظر می‌مانند تا یک شکار نگون‌بخت از راه برسد و بعد با یک حمله برق‌آسا شکارش می‌کنند. این کوسه‌ها هم مانند بسیاری از همنوعانشان آرواره‌های متحرک دارند و می‌توانند شکاری به اندازه خودشان را ببلعند. دندان‌های تیزی که رو به عقب خم شده‌اند، مانع از این می‌شوند که شکار بتواند خودش را نجات بدهد. این کوسه‌ها حتی می‌توانند شکاری بزرگ‌تر از خودشان را شکار کنند و در طول زمان با تکه‌تکه خوردنش سیر شوند».

 کوسه همنوع‌خوار

پر از نقش و نگار

پوست زبر و پر از نقش و نگار این کوسه‌ها همراه با شکل سفره‌مانندشان به آنها کمک می‌کند به بخشی از فضای پیرامون خود تبدیل شوند و تشخیص آنها از صخره‌های مرجانی اطراف کار ساده‌ای نباشد.

به نظر نمی‌رسد بلعیدن شکارهای بزرگ برای کوسه‌های ووبگانگ کار سختی باشد اما محققان هنوز نمی‌دانند فرایند هضم در این کوسه‌ها چگونه است.  

کوسه همنوع‌خوار

سکارلی می‌گوید: «روی نحوه هضم غذا در این کوسه‌ها خیلی کم کار شده و هنوز کسی نمی‌داند دقیقا چه اتفاقی می‌افتد. اغلب کوسه‌ها شکارشان را درسته می‌بلعند و اگر کوسه‌های ووبگانگ هم شیوه مشابهی داشته باشند، این فرایند باید چندین و چند روز طول بکشد».

منبع: نشنال جئوگرافیک  ترجمه: محبوبه عمیدی

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرونی IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    37 1
    مثل بعضی آدما ، زیبا و همنوع خوار
  • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    14 17
    فتبارك الله احسن الخالقين (همين فقط همين)
    • محسن IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      16 7
      بسمه تعالی: این آیه شریفه در مورد خلقت انسان است که خدای متعال آن را بعد از خلق حضرت آدم علیه السلام به خودش نسبت داد و لازم است در مورد دیگر مخلوقات هر چند عجیب به کار نرود
  • بدون نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    14 6
    خيلي ترسناكه!
  • بدون نام US ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    4 9
    ... زیر آبی...
  • دانیال IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
    2 0
    نامردی بود ازپشت بهش خنجرزد
  • پریناز IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    2 1
    سلام.ممنونم از مطلبتون. فقط دوست داشتم کامل تر باشه... بازم ممنونم.
  • بدون نام IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    0 2
    منو بیاد اختلاص میندازه اونم از نوع کانادایی اش ؟ بنظر شما اینطور نیست ؟