همایش بین‌المللی بیداری اسلامی در مرکز اسلامی انگلیس لندن برپا شد.

 

در اين همايش يکروزه که با همکاري مشترک "موسسه اسلامي اهل البيت"(AIM) و مرکز اسلامي انگليس برگزار شد، انديشمندان و صاحب نظران درباره تاثيرات انقلاب اسلامي ايران بر بيداري اسلامي در جهان عرب و دستاوردها و چالش هاي پيش روي انقلاب هاي مردمي در کشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا سخنراني کردند.
حجت الاسلام والمسلمين معزي نماينده مقام معظم رهبري و رييس مرکز اسلامي انگليس طي سخناني در مراسم افتتاحيه اين همايش ضمن تبريک ميلاد باسعادت پيامبر اسلام(ص) و حضرت امام جعفرصادق(ع) ؛ابراز اميدواري کرد که با لطف و عنايت حضرت حق اين همايش در زمينه تبيين موضوع مهم بيداري اسلامي در جهان مفيد فايده باشد و به درک درست اين حرکت ها در جهان اسلام کمک کند.

* نماينده رهبري در انگليس: جنبش هاي اخير، جهان را شگفت زده کرد
وي اظهار داشت: حرکت هايي که طي يک سال اخير در کشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا اتفاق افتاد براي بسياري باورکردني نبود و جهان را شگفت زده کرد.
رييس مرکز اسلامي انگليس با اشاره به تبليغات گسترده دشمنان عليه دين و معنويت در جهان گفت: جهان کنوني به رغم تمامي تبليغاتي که در قرون گذشته عليه دين به معناي مطلق، معنويت، توجه به خدا و خداپرستي شده بود، شاهد وقوع يک چرخش بسيار چشمگير است.

* گرايش به اسلام و معنويت رو به افزايش است
حجت الاسلام والمسلمين معزي تاکيد کرد: در قرن گذشته بويژه در نيمه اول آن و همچنين دو، سه دهه آغازين نيمه دوم قرن بيستم، در نقاط مختلف جهان و حتي سرزمين هاي اسلامي، مادي گرايي و گرايش به ضديّت با دين، توجه طبقات مختلف اجتماعي و بويژه طبقه به اصطلاح تحصيل کرده و روشنفکر را به خود جلب کرده بود. "امّا در دو دهه آخر قرن بيستم و همچنين دهه اول قرن حاضر، ما شاهد يک رويکرد چشمگير در جهان و بويژه در جهان اسلام نسبت به دين، معنويت، اعتقادات اسلامي و ساختن جامعه اي بر پايه معارف اسلامي و قرآني را مشاهده مي کنيم."
وي سپس به پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري حضرت امام خميني(ره) اشاره کرد و گفت: 33 سال پيش، در سرزمين اسلامي ايران با وجود اينکه دشمنان اسلام يک رژيم استبدادي و دست نشانده را حاکم کرده بودند و با تمام توان از آن حمايت مي کردند، ملت مسلمان ايران به رهبري حضرت امام خميني(ره) به پا خاست و حرکتي را در جهان پديد آورد که هنوز پس از گذشت بيش از سه دهه براي جهانيان و صاحب نظران شگفت انگيز است.

* فکر مي کردند که انقلاب اسلامي ايران تکرار نخواهد شد اما ...
رييس مرکز اسلامي انگليس اظهار داشت: در ايران، يک حکومت و نظامي بر مبناي انديشه ها و معارف قرآني و اسلامي تاسيس شد که در زمينه هاي مختلف توانست آنچه را که از معارف اسلامي و قرآني در اختيار داشت بر پايه اجتهاد درست ،نظام سازي کند و تاکنون نيز پس از گذشت 33 سال با تمام مشکلاتي که دشمنان از نظر سياسي، نظامي و اقتصادي بر سر راه اين حرکت عظيم ايجاد کرده بودند، توانسته است به حرکت خود ادامه دهد.
وي گفت: تصور مي شد که اين حرکت فقط در ايران اتفاق افتاده و در هيچ جاي ديگر اتفاق نخواهد افتاد ولي مشاهده کرديد که در يک سال اخير در شمال آفريقا و خاورميانه ،حرکت هايي آغاز شد که هرگز باور کردني نبود. "ملت مسلمان مصر توانست در برابر طاغوت خود، حسني مبارک، به پا خيزد و مردم مسلمان مصر و بويژه جوانان آن کشور حرکتي را پديد آوردند که جهانيان را شگفت زده کرد. تونس از ديگر کشورهاي مسلمان بود که حرکت بيداري اسلامي در آن تحقق يافت و نتايج آن نيز چشمگير و خيره کننده بود. در ليبي ملاحظه کرديد که چگونه مردم به پا خاستند. در يمن ما مي بينيم که مردم چگونه حرکت کردند و در برابر استبداد مقاومت مي کنند و به پيش مي روند. در بحرين ملت مظلوم آن کشور به رغم تمام فشارهاي موجود، به پا خاسته اند."
حجت الاسلام والمسلمين معزي افزود: اينها همه نشانه هايي از اين حقيقت است که در اين قرن به رغم تمام حرکت هاي ضدالهي، ضدخدايي و ضدديني، ما نوعي از کشش و گرايش و حرکت به سمت خدا، دين و معنويت را در جوامع اسلامي مشاهده مي کنيم و اين همان بيداري اسلامي است.
وي تاکيد کرد: اين حرکت ها محصول انديشه درست اسلامي، شناخت درست از دين خدا، اميد به ياري پروردگار متعال و اتکا به نيروي مردمي است. اگر به خدا اميد داشته باشيم و فقط از او ياري بخواهيم، او نيز ما را ياري خواهد کرد و اين بر اساس آموزه هاي قرآني؛ وعده حتمي الهي است.

* راه پيروزي، مقاومت و تقواي الهي است
رييس مرکز اسلامي انگليس افزود: همان گونه که قرآن کريم وعده داده اگر دين خدا و مسير الهي را ياري کنيم، خدا نيز ما را ياري خواهد کرد. اگر مقاومت کنيم و تقوا پيشه کنيم، نقشه هاي شيطاني آسيبي به ما نخواهد رساند و سرانجام اين وعده خداست که زمين را صالحان به ارث خواهند برد.
وي اظهارداشت: اين انديشه هاي درست امروز در اذهان و دل هاي امت اسلامي در اين سرزمين ها بيدار شده و اتکا به قدرت پروردگار متعال و اميد داشتن به وعده هاي الهي، حرکت آفرين شده و ملت ها سرانجام با مقاومت توانستند پيروز شوند. اين وعده الهي براي امت اسلامي و همچنين بشريت است که اگر ايمان بياوريد، معتقد شويد و درست عمل کنيد، سرانجام زندگي طيّب و پاکيزه خواهيد داشت.

* بخش فرمايشات امام خميني درباره مصر در همايش
در اين همايش بخش هايي از سخنان حضرت امام خميني(ره) درباره جهان اسلام و بويژه وضعيت مردم مصر در دهه 1980 ميلادي و همچنين فيلم کوتاهي از قيام مردم بحرين پخش شد که مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.
دهها نفر ازعلاقه مندان به مسائل جهان اسلام براي استفاده از مباحث اين همايش در سالن اصلي مرکز اسلامي انگليس حضور داشتند.
در ادامه اين همايش تعدادي از انديشمندان و صاحب نظران درباره جنبه هاي مختلف بيداري اسلامي از جمله "خيزش براي عدالت جهاني، نقش فلسطين در بيداري اسلامي، آينده بيداري اسلامي، استثمار خاورميانه توسط غرب، مفهوم و اهميت وحدت اسلامي، هويت بيداري اسلامي، رسانه هاي جمعي و بيداري اسلامي، ضرورت به روز شدن جوامع اسلامي" سخنراني کردند.

* لورن بوث: آرمان فلسطين، خواست مشترک انقلابيون است
يکي ازسخنرانان اين همايش بين المللي خانم لورن بوث روزنامه نگار انگليسي بود که به دليل حضور در آمريکا مجبور بود از طريق ارتباط ويدئويي سخنان خود را ايراد کند. او با اشاره به انقلابهاي کشورهاي عربي با هدف رسيدن به آزادي گفت: نکته مهم اينجاست که در همه اين کشورها علاوه بر درخواست آزادي نکته مشترک ديگر اين است که بلافاصله بعد از سقوط ديکتاتور، پرچم فلسطين افراشته شده است. او اولين نتيجه انقلاب هاي عربي را زنده شدن آرمان فلسطين معرفي کرد. وي همچنين به اين نکته اشاره کرد که در طول انقلاب مصر بيش از يک ميليون نفر در خيابان هاي قاهره، با وجود تهديد هاي آمريکا به تحريم اقتصادي کشور ،همچنان فرياد زنده باد فلسطين و زنده باد قدس سر دادند.
خانم لورن بوث به سفر سال گذشته خود به تونس و مراکش اشاره کرده و گفت در هر دو اين کشورها اکنون پرچم فلسطين افراشته شده است. او همبستگي با فلسطين را نقطه مشترک آمال همه مسلمانان جهان ناميد. به گفته او حتي در کشور مالديو پس از تلاش براي عادي سازي روابط با اسرائيل شاهد سقوط دولت هستيم. او سپس به حديثي از پيامبر(ص) اشاره کرد با اين مضمون که وقتي ملتهاي ديگر عليه شما متحد شدند، ايمان را در «شام» پيدا کنيد.
وي در سخنان خود درباره سفر اخير اسماعيل هنيه به ايران و اهميت اين سفر نکاتي بيان نمود. او سپس با يادآوري معراج پيامبر (ص) از مسجدالاقصي و نمازخواندن پيامبران پيشين به امامت آن حضرت پرسيد: چرا بايد خداوند آخرين پيامبر خود را از بيت المقدس به معراج ببرد؟ اين سرزمين چه اهميتي دارد؟ و سپس نتيجه گرفت همانگونه که در ماه هاي گذشته ديده ايم مهم ترين عامل وحدت مسلمانان و آرمان مشترک همه مسلمانان در تمام جهان اسلام ، آزادي فلسطين بوده است.
در اين قسمت از برنامه کليپ ويدئويي کوتاهي از امام خميني پخش شد. در اين ويدئو امام خميني به روشني انقلاب اسلامي در مصر را نويد مي دهد. در ادامه اين ويدئو بخشهايي از سخنان رهبر انقلاب پخش شد که در طي آن ايشان برغم اصرار رسانه هاي غربي؛ به اسلامي بودن اين حرکت ها تاکيد نموده و اصطلاح «بهار عربي» را نامناسب مي دانستند.

* مهمترين دستاوردهاي انقلاب مصر از ديدگاه هلباوي
سخنران بعدي دکتر کمال هلباوي از اعضا و حاميان قديمي اخوان المسلمين مصر بود. او در سخنان خود محاکمه حسني مبارک و خانواده او و تسخير 70 درصد از کرسي هاي پارلمان اين کشور را به عنوان مهم ترين دستاوردهاي اين انقلاب معرفي نموده و گفت: اين انقلاب هنوز ادامه داشته و در ميانه راه است.

* از برادران ايراني الگو گرفتيم
وي ضمن اشاره به حدود 60 سال مبارزه با ديکتاتوري در مصر و در جهان اسلام گفت: ما در اين مبارزه از برادران ايراني الگو گرفته ايم. او امام خميني و انقلاب اسلامي ايران را به عنوان الگوي خود معرفي کرده و گفت "من تفاوتي بين امام خميني، حسن البنا و سيد قطب نمي بينم و اينها همه رهبران ما هستند."
او سپس با استناد به آياتي از قرآن به تشريح آينده جهان اسلام و تاکيد بر وظايف و مسووليت هاي مسلمانان پرداخت. وي گفت: ما بايد از استکبار غرب برتر و قوي تر باشيم. ما بايد به سمت دانش و فناوري هاي جديد برويم و اين کاري است که ايراني ها به خوبي آن را انجام داده اند. به گفته او يکي از دلايل دشمني آمريکا با مردم ايران همين پيشرفت هاي علمي است.

* نشانه هاي دورويي امريکا در منطقه
دکتر کمال هلباوي حمايت نامحدود و بدون قيد شرط آمريکا از اسرائيل و همزمان دشمني نامحدود با ايران را يکي از روشن ترين نمونه هاي معيارهاي دوگانه و دورويي آمريکا دانست. وي سپس گفت: چه غربي ها اعتقاد داشته باشند چه نداشته باشند، ما مطمئن به وعده الهي هستيم که گفت خداوند دين خود را ظاهر خواهد کرد، چه مشرکين بخواهند و چه نخواهند.
وي افزود اکنون پس از سقوط مبارک اسرائيلي ها به دنبال يک متحد استراتژيک ديگر در منطقه مي گردند ولي هرگز آن را پيدا نخواهند کرد. وي در پايان گفت که کنفرانس بين المللي بيداري اسلامي ماه مارچ يا اوايل آوريل سال جاري در مصر برگزار خواهد شد و ابراز اميدواري کرد که در آن کنفرانس ميزبان حاضران اين جلسه باشد.

* نماينده سابق پارلمان انگليس: هنوز ديو کاملا شکست نخورده است
آقاي جرج گالوي، نماينده سابق پارلمان انگليس سخنران بعدي اين کنفرانس بود. وي گفت تمام عمر منتظر اين لحظه تاريخي بوده است. لحظه برگشتن ورق تاريخ با بيداري اسلامي.
وي افزود البته هنوز ديو کاملاً شکست نخورده است و براي همين هم انقلاب يک پروسه طولاني است.

* انقلاب هاي اخير تحت تاثير انقلاب ايران بوده است
جرج گالوي همچنين تاکيد کرد که انقلاب هاي اخير همه تحت تاثير انقلاب ايران بوده و نبايد آنها را قيام عربي خواند.
وي با اشاره به حدود ربع قرن عضويت در پارلمان انگليس گفت که در طول حضورش در پارلمان بارها از مقابل اتاقي که بالفور اعلاميه ننگين خود را در آن صادر کرد عبور کرده است. به گفته او بالفور که حتي با معيارهاي استعماري آن زمان هم فرد منحوسي بود اعلاميه اي صادر کرد که در آن بدون اجازه و نيابت سرزمين يک ملت را به افراد ديگري بخشيد. وي آنها را يهوديان بي خدايي که خود را صهيونيست مي ناميدند ،خواند.
وي گفت صهيونيست ها ابتدا با بريتانيا بر سر تصرف اوگاندا مذاکره مي کردند. همچنين منطقه «پاته گونيا» در آرژانتين هم يکي از مناطق نامزد شده توسط صهيونيست ها بود تا اينکه سرانجام بر سر فلسطين به توافق رسيدند. او نتيجه اين توافق را حذف يک کشور از صفحه نقشه و آواره شدن يک ملت و پراکنده شدن آنها در سراسر جهان معرفي کرد. وي گفت به عنوان مثال پناهندگان فلسطيني در لبنان خارج از اردوگاه حق رفتن به مدرسه و حتي بيمارستان را ندارند. آنها نمي توانند مشاغل خاصي را که در يک ليست 49 تايي برشمرده شده را انتخاب کنند.
جرج گالوي گفت اکنون شهرک هاي يهودي در تمام سرزمين ها اشغالي سربرآورده اند. وي سپس به تضاد اين شهرک هاي لوکس که هميشه هم بالاي تپه ها ساخته مي شوند با زندگي فقيرانه مردم تحت اشغال اشاره کرد و افزود: ايست هاي بازرسي صهيونيست ها موجب پاره پاره شدن آن سرزمين شده اند. به گفته او اکنون حتي حضرت مريم هم نمي تواند براي به دنيا آوردن حضرت عيسي (ع) بدون گذشتن از ايست هاي بازرسي از ناصره به بيت اللحم برود.

* مبارک، شريک جرم اسرائيل بود
او در ادامه با يادآوري جنايات اسرائيل در غزه و کشتار مردم غيرنظامي آن؛ رژيم مبارک در مصر را به خاطر بسته نگه داشتن مرز رفح شريک جرم اسرائيل معرفي کرد. وي گفت اين جنايت توسط به اصطلاح دموکراسي هاي غربي تاييد و حمايت شد و حتي گوردون بروان نخست وزير وقت انگليس ناوگان دريايي سلطنتي را براي کامل کردن محاصره دريايي غزه به منطقه فرستاد.
وي با اشاره به سايکس و پيکو، کساني که به قول او نقشه خاورميانه را با مداد روي کاغذ کشيده و با ايجاد کشورهاي غيرواقعي و جعلي موجب يک قرن تفرقه بين مسلمانان شدند افزود: اکنون نيز پروژه «سايکس و پيکو» جديدي براي ايجاد تفرقه بين مسلمانان و يک قرن ديگر استعمار در حال شکل گيري است. وي افزود براي غرب هيچ مهم نيست که چه کسي شيعه و چه کسي سني است. هر کس بهتر و بيشتر اطاعت کند، غرب با او همراه و دوست خواهد بود.
وي حمله احتمالي غرب و اسرائيل به ايران را بزرگترين اشتباه تاريخي غرب معرفي کرد که روزگار آنها و حاکمان عرب منطقه را سياه خواهد نمود. به نظر او ايران مثل عراق يک کشور ضعيف و شکست خورده نيست و مي تواند به خوبي از خود دفاع کند.

* بهمن پور: منظور از وحدت چيست؟
سخنران ديگر حجت الاسلام والمسلمين سعيد بهمن پور بود که به موضوع وحدت بين مسلمانان پرداخت. وي گفت در قرآن وقتي سخن از وحدت به ميان مي آيد، منظور وحدت بين همه است و نه فقط بين مسلمانان. وي همچنين گفت وقتي حضرت علي (ع) مالک اشتر را به سوي مصر روانه مي کرد، در مصر علاوه بر مسلمانان اديان و گروه هاي ديگري نيز زندگي مي کردند. حضرت علي (ع) مالک اشتر را والي همه اين انسان ها قرار داد و نه فقط والي مسلمانان.
حجت الاسلام بهمن پور حديثي از حضرت علي (ع) روايت کرد که بر طبق مضمون آن «اصلاح ذات بين» اجري بيشتر از نماز و روزه تمام عمر يک انسان دارد. وي سپس نتيجه گرفت وقتي اصلاح ذات بين از تمام نماز و روزه يک عمر با ارزش تر است، خيلي بي معني است که بر سر ظواهر همين نماز و روزه مسلمانان دچار تفرقه شوند. وي گفت امام خميني اهتمام ويژه اي به وحدت بين شيعه و سني داشتند تا جايي که موجب اعتراض برخي روحانيون سنتي شد.
وي حضور اسماعيل هنيه در ايران را نتيجه همين ديدگاه وحدت گرايانه امام خميني دانست و گفت: اگر در ايران ديدگاه فرقه اي شيعي حاکم بود اين رهبر سني فسطيني هرگز نمي توانست به ايران سفر کند.
وي با بيان اينکه عنوان «بهار عربي» براي ناميدن قيامهاي کشورهاي اسلامي نارسا است گفت: نتيجه انتخابات اخير در مصر و تونس و پيروزي اسلامگراها نشان داد که اسلام عامل اصلي همه اين تحولات بوده است.
سخنران ديگر اين برنامه عمار وقاف محقق سوري بود که در خصوص نياز به تجدد و مدرنيته در جهان اسلام سخن گفت. وي با بيان نکاتي پيرامون فتواهاي علماي وهابي و مخالفت بنيادي آنها با تمام مظاهر زندگي مدرن گفت: مسلمانان بايد بتوانند با فکر باز با دنياي جديد روبرو شده و افکار جديد را جذب کنند. آنها نه تنها نبايد انفعالي عمل کنند، که برعکس بايد سعي کنند در جريان تحولات مدرن اثرگذار باشند.
سخنران ديگر اين برنامه دکتر راشد بن عيسي بود که به دليل حضور در کنفرانسي در تهران مجبور بود سخنان خود را از طريق ارتباط ويدئويي ايراد نمايد. دکتر بن عيسي در سخنان خود نکاتي پيرامون هويت و هويت اسلامي بيان نمود. وي با برشمردن عوامل هويت گفت برخي از اين عوامل، مانند زبان بين ما و ساير افراد يک جامعه مشترک بوده و باعث ايجاد نوعي همبستگي بين فرد و آن گروه مي شود. وي گفت گاهي اوقات هويت ها از طريق ضديت با چيزي شکل مي گيرند و به عنوان يک مثال به هويت مشترک شکل گرفته در جريان قيام هاي اسلامي اشاره کرد که در آنها مخالفت با اسرائيل به صورت وجه مشترک در آمده است.
وي در ادامه سخنان خود اطاعت و بندگي خدا را بهترين عامل وحدت توصيف کرد چرا که اطاعت از خدا به گفته او بر خلاف اطاعت از بشر به هيچ عنوان مخالف فرديت، هويت و اراده انسان ها نيست.
سخنران بعدي يکي از موسسين و اعضاي گروه «عدالت براي بحرين» بود که پس از پخش فيلم کوتاهي از جنايات رژيم حاکم بر بحرين نکاتي را بيان نمود.

* توصيه دولت انگليس به يک کشيش براي شرکت نکردن در همايش
در همين زمان، مجري برنامه اعلام کرد که دکتر «توني هووارث» از کشيشان انگليکان ، به خاطر توصيه دولت انگليس از شرکت در اين برنامه و ايراد سخنراني اجتناب کرده است.

* جوهره قيام ها، اسلامي است
سخنران بعدي «روشن محمد صالح» رئيس بخش خبر لندن پرس تي وي بود که در خصوص رسانه اسلامي سخناني بيان نمود. او که پيشتر در الجزيره انگليسي فعاليت مي کرده گفت که در طول انقلاب هاي اخير به خيلي از کشورهاي عربي سفر کرده است. وي گفت: ما ابتدا اصطلاح بيداري اسلامي را با اکراه به کار مي برديم اما بعداً نتيجه انتخابات مصر و تونس و پيروزي اسلامگراها نشان داد که ما درست مي گفتيم و جوهره اين قيامها اسلامي بوده است.
وي با تقسيم بندي رسانه هاي خبري به پيچيده و ساده، بي بي سي را نمونه يک رسانه پيچيده معرفي کرد که حتي به مخالف خود نيز اجازه ابراز عقيده مي دهد، اما به طور خيلي کنترل شده. به گفته وي شبکه هايي مانند پرس تي وي و RT شبکه هايي ساده و کمترپيچيده هستند.

* جهان اسلام به رسانه احتياج دارد
وي با تاکيد بر زوال تدريجي غرب و ظهور جهان اسلام گفت: اکنون زماني است که جهان اسلام به رسانه احتياج دارد. وي پرس تي وي را نمونه اي از تلاش براي ايجاد يک رسانه اسلامي توصيف کرد که تا حدودي نيز موفق بوده است. وي با اشاره به اينکه در موضوع بحرين پرس تي وي يکي از معدود شبکه هاي ارسال کننده خبر است، برخي ايرادها وانتقادها در زمينه پوشش ناکافي تحولات در سوريه را تا حدودي منصفانه توصيف کرد.
آقاي روشن محمد صالح گفت: اکنون ما در لحظه اي از تاريخ هستيم که جهان اسلام به وضوح اهميت جنگ نرم و نياز به يک رسانه را احساس کرده است. به نظر وي مهمترين نياز رسانه هاي اسلامي ايجاد اعتبار است که با افزايش نقد از خود مي توان به آن تحقق بخشيد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =