قائم مقام دبیر کل خانه صنعت و معدن اعتقاد دارد برای ورود به فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها قطعا قیمت انرژی افزایش می یابد.

قائم مقام دبیر کل و عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: «با توجه به اینکه پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، صنایع را به سه بخش انرژی بر، با مصرف متوسط و کم مصرف تقسیم بندی کرده بودند، اما شواهد و قرائن حاکی از آن است که در طول این مدت کمک های لازم به صنایع ارائه نشده است.»
آرمان خالقی اظهار داشت: «به رغم اینکه در برخی موارد کمک هزینه هایی به صنایع از جمله صنعت سیمان برای پرداخت هزینه گاز و برق شان پرداخت شده، اما به طور کلی می توان گفت هزینه ای که بخش صنعت برای بهای انرژی می پردازد، به طور غیرمستقیم بخشی از همان یارانه ای است که مردم به صورت نقدی دریافت می کنند.»
وی عدم افزایش قیمت تمام شده محصولات را در فاز نخست هدفمندی یارانه ها یکی دیگر از ایرادات جدی این فاز دانست و تصریح کرد: «قرار بود 30 درصد از منایع حاصل از صرفه جویی هدفمندی یارانه ها به بخش تولید بازگردد که بر اساس شواهد و قرائن این اتفاق نیفتاده و تسهیلاتی در اختیار دارندگان صنایع قرار نگرفته است. اجازه ندادن افزایش قیمت محصولات نیز معضلی بود که عدم النفع تولیدکنندگان را که نوعی زیان است، پدید آورد. در واقع صاحبان صنایع به دنبال این بودند که با منایع خودشان این کاهش سود را جبران کنند.»
قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت افزود: «تسهیلات به حد کافی در اختیار تولید قرار نگرفت، ولی صنعت با همه هزینه ها و سختی ها از این مرحله عبور کرد.»
این عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت درباره الزامات ورود به فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گفت: «برای ورود به فاز دوم قطعا قیمت انرژی افزایش می یابد، این در کنار افزایش بهره بانکی و نرخ دلار و ارز و مشکلاتی است که تحریم ایجاد کرده، به همین دلیل نباید فراموش کرد که آستانه تحمل تولیدکننده مشخص است.
وی تاکید کرد: «اینها همه علاوه بر شرایط روانی جامعه، حمل و نقل و ... است که اگر همه قطعات این پازل را کنار هم بگذاریم، شاهد آن خواهیم بود که شرایط سخت تر شده و تولیدکننده باید خودش را منطبق کند.»
خالقی کاهش بروکراسی، کوچک شدن بدنه دولت و شفاف شدن مالیات را مواردی دانست که باید سهولت بیشتری برای آنها فراهم شود و گفت: «باید قدری در مورد اینکه فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قرار است چه زمانی اجرایی شود، تامل شود. هدفمندی از الزامات واقعی کشور است و برای اجرای گام های بعدی باید به بازار مجال داده شود.»
وی افزود: «با توجه به شرایط فعلی به قدری تامل در اجرای این قانون نیاز باشد. به نظر می رسد با توجه در پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و التهاب موجود در بازار شب عید نیاز به ایجاد ثبات سیاسی در کشور است و شاید روی دادن این اتفاق زودتر از شهریور ماه به صلاح نباشد.»
قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: «محدودیت فضا و باز کردن فضای وارداتی قطعا تولید را به تعطیلی می کشاند. هر چند که همه تلاش می کنند تولید را رها کنند، اما شاید به جایی برسند که آن را رها کنند.»


22139

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    7 0
    از این هم هدفمندتر؟؟؟! فکر کنم یه مدت دیگه باید از جیبمون هم یه چیزی دستی بهتون بدیم!