علی امینی در سخنانی با تایید گلایه ها گفت: امروز مزاحمت متنفذین وجود دارد و برای دولت مثل سدی شده اند که کارشکنی می کنند؛ مبارزه با فساد کار آسانی نیست؛ فاسد در هر اجتماع و طبقه ای هست ولی این اولین بار است که ما مبارزه با طبقات بالا را شروع کردیم و...

به گزارش خبرآنلاین، جلد سوم «روزشمار 15 خرداد» بررسی وقایع پاییز 1340 به کوشش احمد گودرزیانی محصول دفتر ادبیات انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد. مجموعه چند جلدی «روز شمار 15خرداد» رویدادهای ابتدای سال 40 تا انتهای سال 43 را مورد بررسی قرار می دهد و به زمینه هایی که موجب وقوع قیام 15 خرداد شده است می پردازد.

 

مرور روند این حوادث با اخبار و اطلاعات موجود از واکنش مبارزان علیه حکومت پهلوی دوم و بخصوص طرفداران نهضت امام خمینی(ره) تکمیل شده تا بخشی از علل و عوامل و پیش‌زمینه‌های قیام 15 خرداد سال 1342 در این مجلد ثبت و ضبط شوند. در تدوین این اثر از منابعی مانند؛ نشریات و روزنامه‌های مقطع زمانی مورد نظر، کتاب‌ها و اسناد دوره پهلوی استفاده شده است. مرور وقایع در این کتاب خواندنی علاوه بر افزایش دانش اطلاعاتی خواننده، او را با وضعیت قبل از انقلاب کشور بیشتر آشنا می کند.

 

خبرآنلاین، گزیده هایی از برخی اخبار منتشر شده در این کتاب را برای خوانندگان منتشر می کند:


یک مهر 1340

روزنامه وظیفه در مطلبی و نزدیک به خواسته های علمای اصفهان یادآور شده است که: از نویدهای دولت آقای دکتر امینی این بود که از ورود رقاصه های خارجی چون ارز مملکت را به خارج می برند، جلوگیری شود ولی متاسفانه هر شب در روزنامه های یومیه می بینیم که کاباره ها در آگهی های خود اعلام می کنند که رقاصه معروفه...فلان...در فلان هتل و کاباره رقص می کنند. مردم مسلمان انتظار دارند در مورد این مساله حساس اقدام جدی شود و اگر نمی خواهند اقدامی بکنند با حرف و بخشنامه مردم مسلمان را سرگرم نسازند زیرا این امر جز تشدید بدبینی به دستگاه و اینکه همه وعده ها و عیدها دروغ است؛ نتیجه ای ندارد.

 

2 مهر 1340

ساعت 7 بعداز ظهر امروز نخست وزیر و چند تن از وزرا در سندیکای کامیون داران حاضر شدند. علی امینی در سخنانی با تایید گلایه ها گفت:

- امروز مزاحمت متنفذین وجود دارد و برای دولت مثل سدی شده اند که کارشکنی می کنند؛ مبارزه با فساد کار آسانی نیست؛ فاسد در هر اجتماع و طبقه ای هست ولی این اولین بار است که ما مبارزه با طبقات بالا را شروع کردیم و چون این عده متنفذ تنها نمی خوردند و دیگران را هم با نصیب می کردند حالا هم همان پولها را علیه ما خرج می کنند.

- از نظر اقتصادی ما کارهایی کردیم که تقریبا وضع اقتصادی و تجاری روبراه شده و اکنون ذخیره ارزی بانک زیاد شده است و امیدوارم تا سال اینده ذخیره بانک به یکصد میلیون دلار برسد.

- بنده چون از وضع خزانه باخبرم متوجه هستم که در هیچیک از ادوار وضع خزانه در چنین وضعی نبوده است و برای این کار خرج های بیهوده را حذف کردیم و بعضی حقوق های بیهوده را قطع کردیم.

- در دستگاه های ما رشوه خواری هست ولی با اقدامات ما این کار بسیار کم شده و امید است در آینده صددرصد و لااقل صدی نود وپنج برطرف گردد.

 

25 مهر 1340

محمد مصدق امروز در پاسخی به نامه سعید فاطمی نوشت: از وضعیت بنده گویا درست اطلاع نداشته باشید که از این قلعه نمی توانم خارج شوم و با کمتر کسی مکاتبه می کنم برای اینکه دفعه دیگری دچار تعقیب و محاکمه نشوم. اکنون متجاوز از 50 سرباز و گروهبان اطراف بنده هستند که اجازه نمی دهند با کسی ملاقات کنم غیر از فرزندانم. خواهانم هرچه زودتر از این زندگی رقت بار خلاص شوم.

 

29 مهر 1340

در شماره امروز روزنامه وظیفه با زیرنویش یادداشت یکی از علماء با اشاره آگهی یکی از روزنامه ها آمده است: اگر سابقا رقاصه های خارجی در کاباره های تهران برای اشراف و سرمایه داران می رقصیدند دیگر در روزنامه ها آگهی نمی کردند ولی از برکت دولت آقای دکتر امینی این کار هم معمول شده است. ما از آقای امینی می خواهیم که منع ورود رقاصه های خارجی پیشکش دستور دهید از اشاعه فحشا جلوگیری شود.

 

24 آبان 1340

ساعت 3.45 دقیقه بعدازظهر امروز محمد رضا پهلوی به محوطه باشگاه بولینگ تهران وارد شد. پس از گزارش رییس هیئت مدیره باشگاه، شاه با پرتاب نخستین توپ باشگاه بولینگ را گشود. باشگاه بولینگ تهران در کوی مکانیر ونک واقع است.

*

امروز چاه شماره یک داریوش -نخستین چاه نفت در خلیج فارس _ که از طرف شرکت نفت ایران پان امریکن در نزدیکی جزیره خارک حفر می شد به نفت رسید. برای حفاری این چاه 40 میلیون دلار خرج شد. بعد از سه سال و نیم و حفر چهار حلقه چاه در میان آبهای خلیج فارس چاه شماره یک داریوش به نفت رسید.

 

27 آبان 1340

امروز روزنامه اطلاعات متن اصلاح شده آیین نامه سینماها را منتشر کرد. این متن مورد تایید مقامات دولتی قرار گرفته به دستور نخست وزیر برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شده است...ماده 55 مواردی که نمایش فیلم آن در کشور ممنوع است، شرح داده است؛ مثل: مخالفت با رژیم مشروطه سلطنتی، اهانت به مقام سلطنت و خاندان بلافصل سلطنتی، انقلابات سیاسی در کلیه کشورها که منجر به تغییر رژیم سلطنت گردد، تحریک به انقلاب و عصیان علیه حکومت و رژیم سلطنتی کشور، هر نوع فیلمی که در آن قاتل و جانی و سارقی در نتیجه قتل بدون مجازات مانده باشد، هرگونه شورش و انقلاب در زندان که منجر به شکست قوای انتظامی و پیروزی زندانیان گردد، تحریک کارگران و دانشجویان و کشاورزان و سایر طبقات به مقابله با قوای انتظامی و تخریب کارخانجات و مدار و غیره...

 

این کتاب با قیمت 9900 تومان از سوی انتظارات سوره مهر منتشر شده است.

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب (در صورت توزیع در بازار نشر) می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    5 4
    نويسنده اين كتاب احد گودرزياني است نه احمد گودرزياني.