۰ نفر
۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۱:۲۹

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

این روزها که تورم و افزایش قیمت کالاهای اساسی اعم از خوراک و پوشاک و... ذهن مردم و مسوولان را به خود مشغول کرده و یکی فکر نان است و دیگری فکر آب، این وسط «خودرو» هم سری از میان سرها درآورده و به دغدغه‌ای برای مشتریان و مسوولان تبدیل شده است.

«خودرو» اگرچه کالایی اساسی به شمار نمی‌رود و مانند «نان شب» ضروری نیست، اما این روزها ظاهرا به اندازه «نان شب» مهم شده و نه تنها مردم، بلکه مسوولان در رده‌های مختلف نیز نسبت به تغییر و تحولات آن واکنش نشان می‌دهند.
در این بین، آنچه بیش از هر موضوع دیگری اهمیت پیدا کرده، داستان افزایش قیمت خودروها است، به نحوی که گویا تغییر قیمت خودرو حتی از کالاهای اساسی هم مهم‌تر شده است.
هرچند شواهد و قرائن نشان می‌دهد که خودروسازان توانسته‌اند با استناد به مشکلات مالی، نظر مثبت تصمیم سازان را برای افزایش رسمی قیمت محصولات خود جلب کنند، اما بدنه دولت اصرار دارد که چنین اتفاقی رخ نداده و احتمال رخ دادنش نیز کم است.در این بین البته تناقض‌هایی نیز در اظهارنظرها به چشم می‌آید، تناقض‌هایی که نشان می‌دهد مسوولان با علم به مسائل و مشکلات مالی و تولید خودروسازان، در باطن موافق افزایش قیمت رسمی خودروهای داخلی هستند، اما نمی‌خواهند این «رضایت قلبی» علنی باشد، این در شرایطی است که اعلام رسمی افزایش قیمت‌ها بازار را به‌طور حتم تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. حتی آن طور که خبر می‌رسد، بیشتر درخواست‌های خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات مورد موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفته، منتها آنها از شرکت‌های خودروساز خواسته‌اند به هیچ وجه در این مورد اطلاع‌رسانی نکنند.
در حال حاضر رسانه‌ها و افکار عمومی با دو طیف از مسوولان در بطن داستان افزایش قیمت خودروهای داخلی روبه‌رو هستند که اولی مسوولان وزارت «صنعت، معدن و تجارت» به همراه زیرمجموعه‌هایش (سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان) هستند و دومی نیز خودروسازان و قطعه‌سازان.
اگرچه طیف اول اصرار دارد که هنوز با درخواست افزایش قیمت خودروسازان موافقت نکرده و باید اسناد و مدارک آنها را بررسی و سپس تصمیم‌گیری کند، اما اظهارات مهدی غضنفری وزیر«صنعت، معدن و تجارت» در جلسه چندی پیش شورای سیاست‌گذاری خودرو، از موضوع دیگری حکایت می‌کند.
غضنفری در این جلسه پس از شنیدن درددل‌های خودروسازان مبنی بر بروز مشکلات مالی و همچنین مشکلات مربوط به کاهش و توقف تولید، از سازمان حمایت خواسته تا رفتاری مهربانانه‌تر با خودروسازان در پیش بگیرد.البته سازمان حمایت نیز هیچگاه رسمی و با قاطعیت عنوان نکرده که با افزایش قیمت خودروها مخالف است، بلکه از خودروسازان خواسته تا با ارائه اسناد و مدارکی دال بر رشد هزینه‌های تولید، مقدمات افزایش قانونی قیمت‌ها را فراهم کنند. حتی دقت در اظهارات اخیر وزیر «صنعت، معدن و تجارت» که عنوان کرده سازمان حمایت نباید با افزایش غیرقانونی قیمت خودروهای داخلی کنار بیاید، نشان می‌دهد موافقت با افزایش قیمت خودروها در صورت ارائه اسناد و مدارک لازم مبنی بر رشد هزینه‌های تولید، بسیار محتمل است. به عبارت بهتر، تاکید وزیر «صنعت، معدن و تجارت» بر کنار نیامدن با افزایش غیرقانونی قیمت خودرو، بسیار طبیعی به نظر می‌رسد، زیرا نه خودروسازان اجازه افزایش قیمت را بدون اجازه سازمان حمایت دارند و نه این سازمان بدون سند و مدرک و غیرقانونی با گران شدن خودروها موافقت می‌کند.بنابراین اگر خودروسازان اسناد و مدارک لازم را ارائه دهند (که داده‌اند)، سازمان حمایت نیز با توجه به اختیارات خود می‌تواند مجوز افزایش قیمت محصولات آنها را صادر کند و در این بین هیچ کار غیرقانونی و اتفاق عجیب و غریبی رخ نداده است.در این شرایط، به نظر می‌رسد وزارت «صنعت، معدن و تجارت» و سازمان حمایت نیز مشکلات خودروسازان را درک کرده و با افزایش قیمت محصولات آنها موافق‌اند، اما نمی‌خواهند با علنی شدن و اعلام رسمی و یکباره گرانی، بازار را به هم ریخته و اوضاع را آشفته کنند.
مخصوصا اینکه هم اکنون در روزهای پایانی سال به سر می‌بریم و بازار «شب عید» روز به روز در حال رونق گرفتن است و مسوولان می‌خواهند با عدم شفاف سازی در مورد افزایش رسمی قیمت خودروهای داخلی، بازار روندی عادی داشته باشد.این در حالی است که هم اکنون بازار خودروهای داخلی بسیار آشفته شده و منحنی قیمت‌ها به نحوی عجیب و حتی بی‌سابقه صعود کرده است تا نشان داده شود سیاست «سکوت و تکذیب» نمی‌تواند راهکار مناسبی برای کنترل بازار باشد. در واقع به نظر می‌رسد اگر سازمان حمایت در مورد افزایش قیمت خودروهای داخلی، شفاف‌تر برخورد کند و سیاست یک بام و دو هوا را کنار بگذارد، حداقل‌اش این است که مشتریان تکلیف خود را می‌دانند و برنامه خریدشان را متناسب با قیمت‌های اعلامی تنظیم می‌کنند.
کمااینکه حتی اگر افزایش قیمت‌ها نیز رسما اعلام نشود، بالاخره مشتریان متوجه افزایش قیمت‌ها خواهند شد ،بنابراین دیگر دلیلی برای سكوت وجود ندارد. به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری در مورد افزایش قیمت‌ها کار چندان سختی هم نیست، بالاخره خودروسازان یا مشکل مالی دارند یا ندارند، که اگر دارند، افزایش منطقی قیمت‌ها حق شان است و اگر ندارند نیز دیگر نیازی به این همه رفت و آمد به سازمان حمایت نیست.
تا نباشد چیزکی...
اما به سراغ طیف دوم یعنی مجموعه خودروسازان و قطعه‌سازان برویم، طیفی که این روزها به نوعی «ممنوع‌المصاحبه» شده و اجازه ندارند در مورد تغییر و تحولات قیمت خودروهای داخلی اطلاع‌رسانی کنند.این رفتار نشان می‌دهد اتفاقی در مورد قیمت خودروهای داخلی در حال رخ دادن است، که اگر این گونه نبود، دیگر دلیلی برای «ممنوع‌الصحبت» شدن مجموعه خودروسازان و قطعه‌سازان وجود نداشت.
به عبارت بهتر، اگر سازمان حمایت رسما و با قاطعیت به خودروسازان اعلام کرده بود که با افزایش قیمت خودروهای داخلی موافقت نمی‌کند، آنها چیزی را برای «نگفتن» نداشتند و خیلی راحت اعلام می‌کردند افزایش قیمتی در کار نیست.
بنابراین وقتی گفته‌اند نگویید، قطعا اتفاقی در شرف رخ دادن است که نباید در مورد آن حرفی زده شود.به هر حال چه مسوولان افزایش قیمت خودروهای داخلی را اعلام کنند و چه نه، گذشت زمان نشان می‌دهد چه اتفاقاتی برای قیمت خودروهای داخلی رخ داده و آنگاه دیگر جایی برای پنهان کاری وجود نخواهد داشت.

3939
 

کد خبر 200554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
    8 0
    در خبرها گفته بودید ال 90 1.200 و 206 1.5 میلیون افزایش میابد پراید 132 اس ایکس چقدر افزایش قیمت خواهد داشت؟
  • محمد IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
    17 3
    از دشمنان برند شکایت به دوستان چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم؟
  • بدون نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
    28 1
    خوب خودروساز توليد رو متوقف ميكنه بعدم سيستم فروشش را متوقف ميكنه بعدم ميگه مشكلات مالي ولي از ان طرف ميبيني حاشيه سود اينقدر بالاست كه همين خودروهاي به نصف قيمت در بازار و حتي كمتر صادر مي شوند و از طرفيم ميگن صادرات ضررده نيست .حالا چرا خارجي بايد با قيمت كم خودرو بخره ولي در داخل به چند برابر قيمت تمام شده؟چراغي كه به منزل رواست به مسجد حرام است و چرا در انحصار بازار داخل بدون داشتن حق انتخاب و با تعرفه 130 درصد بازهم بايد گران بخريم و بيكيفيت؟
  • بدون نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
    18 0
    وقتي ارزش پول سقوط كرد درنتيجه در همه چيز تاثير خود را مي گذارد. لذا براي جلوگيري از افزايش قيمت مسئله را بايد در جاي ديگري حل كرد.بعنوان مثال مي توان حقوق كارمندان و كارگران را (علي رقم افزايش قيمت هاي مكرر)بدون تغيير مانند ابتداي سال پرداخت كرد و صدايشان هم در نيايد اما در مسائل ديگر اينگونه نيست.
  • پیام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
    35 0
    کدوم توقف تولید؟ من خودم ایرانخودرو کار میکنم. نزدیک به سه هفته قبل تمام خودروها را به عمد با یک ایراد کوچیک مثل نداشتن لاستیک دور پنجره نهایی نمیکردن و به اصطلاح میفرستادن کف تا بگن تولید نداریم تا با افزایش قیمت خودروها موافقت بشه. بعد که کار انجام شد همه 14000 خودرو قبل از عید با قیمت بیشتر وارد بازار میشه. خودمون به هم رحم نمیکنیم از کشورای دیگه انتظاری نیست
  • مستقل IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
    37 2
    1-آیا تا به حال سراغ دارید که خودرو سازها نتوانند حرف خود را بر کرسی بنشانند؟ 2 -آیا شما تا حالا از سازمان حمایت از مصرف کننده جز صادر کردن مجوز افزایش قیمت چیز دیگری هم دیده اید؟ 3-آیا تا به حال ملتی را سراغ داشته اید که این همه اجحاف در رابطه با قیمت خودرو و تعرفه بالای واردات خوردو به آن شده باشد؟
    • بدون نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
      4 2
      من موافقم قیمت خودرو خارجی آزاد بشود مثل دبی با تعرفه 5% اما به شرط اینکه قیمت دلار هم آزاد بشود....
  • بدون نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
    34 1
    با نام و یاد خدا تا وقتی تعرفه خودروهای وارداتی 120 درصد و بازار انحصاری خودروهای داخلی برقرار معلوم است که خودرو سازان به هربهانه و یا سندی پیگیری افزایش قیمت خودروهای بی کیفیت داخلی میشود واقعا تا کی این وضعیت ادامه خواهد داشت ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علی IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
    5 0
    اینها همه بهانه خودرو سازان است. اگر هزینه تولید افزایش یافته است چرا قیمت برخی خودروهای پر متقاضی و با کیفیت را افزایش می دهند در حالی که برای فروش برخی خودروها به صورت اقساطی التماس می کنند. این ملت تنهاست، کسی از مصرف کننده حمایت نمی کند و نخواهد کرد، چون منافع آنها ربطی به منافع ملت ندارد.
  • کیا IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    6 0
    آقا ما چه گناهی کردیم 4ماه پیش 9میلیون دادیم که تندر 90(تحویل اسفند)بخریم حالا باید پول بیشتری بدیم آخر بهمن اگه از بازار میخریدیم ارزونتر میشد تا اینکه با4ماه نوبت از کمپانی بخریم
  • فرزان IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    4 0
    تازه من فکر می کنم افزایش قیمت خودرو وارداتی زیر سر خودرو سازان ما باشد، چون بیشترین نفع عاید آنها شده. شما فکر کنید صاحب کارخانه خودرو سازی X در ایران بودید و N هزار میلیارد هم سرمایه داشتید. بلا فاصله در آغاز افزایش قیمت دلار در بازار تمام خودرو های پر متقاضی را در بازار می خریدید و انبار می کردید( با آگاهی از اینکه کلیه خودرو ها 2012 هستند و تا یک سال می توان روی فروش آن برنامه ریزی کرد و همچنین با علم به اینکه ثبت سفارش واردات تا حدود 6 ماه بسته است .) و خودرو روی دست شما باد نمی کند. فرض کنید کسی زیر بار خرید خودرو وارداتی خیلی گران نرود و با عقل جور در نیاید که سوناتای 20 هزار دلاری دنیا 85 میلیون و برای مصرف کننده تنها انتخاب خرید خودرو داخلی است و بازار در انحصار شما.