۰ نفر
۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰

هفته نامه سیاحت و تجارت نوشت:

در بعضی از کشورهای جهان الگوهای درست تغذیه باعث شده است که مردم علاوه بر افزایش طول عمر از اندام مناسبی هم بخوردار باشند گردشگری تغذیه از خلال همین الگوها و جذابیت های آن شکل می گیرد

روسیه؛ باغچه‌های سبزی
در روسیه 51 درصد مردم، تعطیلات تابستانی یا تعطیلات آخر هفته را به خانه‌های ییلاقی خارج شهر می‌روند. تقریباً در تمامی این خانه‌ها یک باغ بزرگ یا کوچک وجود دارد. روس‌ها سبزی‌های مصرفی‌شان را خودشان کشاته و آن را برای استفاده دراز مدت کنسرو می‌کند. پرفسور هیل، متخصص تغذیه و مدیرسابق انجمن تغذیه آمریکا می‌گوید: با این کار، رژیم غذایی طبیعی‌تر و سالم‌تر می‌شود. وقتی شما محصولات باغ خودتان را مصرف کنید، طبعاً چاق نخواهید شد!

انگلستان؛ لقمه‌های کوچک
رستوران «مک‌دونالد» را که می‌شناسید. غذاهای این رستوران، یکی از متهمان اصلی رواج فرهنگ «فست‌فود» و اضافه وزن محسوب می‌شود یکی از گزینه‌های غذایی این رستوران، غذایی سوپرسایز (ابعاد بزرگ) است، یعنی ابعاد همبرگر، سیب‌زمینی سرخ کرده و نوشابه از حالت عادی بزرگ‌تر و بیشتر است، اما در انگلیس، کارمندان «مک‌دونالد» برخلاف تمام کشورهای دیگر، این گزینه را ارائه نمی‌کند و خریداران هم به ندرت ممکن است سراغ غذاهای سوپرسایر را بگیرند. این عادت صرفه‌جویی در غذا خوردن و خرید غذا که از زمان جنگ دوم جهانی در این کشور رواج یافته، باعث شده است تا کالری دریافتی کمتر شده و اضافه وزن نیز به نسبت متعادل‌تر باشد.

آلمان؛ صبحانه بخور!
در آلمان بیش از 75 درصد مردم، هر روز صبحانه می‌خورند که آمار فوق‌العاده‌ای است. در عین‌حال، آلمانی‌ها به‌عنوان رفع تکلیف صبحانه نمی‌خورند، بلکه این وعده غذایی را با صبر و حوصله برگزار کرده و در آن نان، میوه، شیر و غلات را لحاظ می‌کنند. متخصصان تغذیه بارها تأکید کرده‌اند، مردم صبحانه را کنار نگذاشته و حتماً صبحانه کامل را در برنامه روزانه خود در نظر بگیرند. محققان انگلیسی نشان داده‌اند. مصرف صبحانه باعث فعالیت بهتر مغز در طول روز شده و جلوی اضافه وزن را می‌گیرد.

فرانسه؛ زیاد حرف بزن!
فرانسوی‌ها در غذا خوردن دسته‌جمعی هستند. به طور متوسط 92 درصد از خانواده‌های فرانسوی هرشب با هم غذا می‌خورند، در حالی که این رقم در آمریکا 28درصد است. در واقع برای فرانسوی‌ها، غذا خوردن یک اتفاق هیجان‌انگیز است. همین مسئله باعث افزایش طول مدت غذا خوردن می‌شود، چون افراد خانواده مدام با هم حرف می‌زنند! تحقیقات نشان داده است. مکالمه و حرف زدن، باعث کند شدن غذاخوردن شده و فرد سریع‌تر احساس سیری می‌کند.

سوئیس؛ موسلی بخورد!
«موسلی» حریره‌ای است که از جو، میوه و مغز (بادام، گردو و...) تهیه می‌شود. این ترکیب که برای تأمین سلامت و کنترل وزن بی‌نظیر است. بیش از یک قرن پیش توسط یک پزشک سوئیسی برای تقویت بیماران بستری در بیمارستان ابداع شد و امروزه سوئیسی‌ها آن را به‌عنوان صبحانه و عصرانه مصرف می‌کنند. فیبر موجود در «موسلی» باعث می‌شود تا دیرتر هضم شده و فرد به مدت بیشتری احساس سیری کند. البته در این ترکیب، شکر هم زده می‌شود و باید مراقب بود تا شکر زیاد، تأثیرهای مثبت آن را از بین نبرد.

هلند؛ رکاب بزن!
در هلند 5/16 میلیون نفر زندگی می‌کنند، اما تعداد دوچرخه‌ها 18 میلیون عدد است. یعنی بیشتر از تعداد‌ آدم‌ها. در ضمن، برخلاف برخی‌ها که دوچرخه را بیشتر در پارکینگ نگه می‌دارند، هلندی‌ها از دوچرخه در کارهای روزانه خود استفاده می‌کنند. مثلاً با دوچرخه به خرید ، یا سرکار می‌روند. به طور متوسط یک شهروند هلندی سالانه 541 مایل (تقریباً 870 کیلومتر) دوچرخه‌سواری می‌کند. حتی در آمستردام در برخی مناطق، چراغ‌های راهنمایی براساس سرعت دوچرخه تنظیم شده است. یک آدم با قامت متوسط، در صورت دوچرخه‌سواری با سرعت متوسط، در هر ساعت 550 کالری می‌سوزاند. نتیجه این کار، کاهش وزن و تناسب اندام است.

نروژ؛ بزن بیرون!
در نروژ، یک سنت بسیار قدیمی و ریشه‌دار وجود دارد. روز یکشنبه (تعطیلی آخر هفته) همه افراد خانواده از کودکان خردسال تا پدربزرگ و مادربزرگ، تابستان به پیاده‌روی و زمستان به اسکی می‌روند، در حالی که مثلاً آمریکایی‌ها، روز یکشنبه معمولاً در خانه هستند و حداکثر فعالیت بدنی‌شان حرکت از کنار یخچال به جلوی تلویزیون برای تماشای فوتبال است. این رسم نروژی‌ها را شما هم در منزلتان پیاده کنید. برای شروع، از همین امروز بروید در خیابان‌های اطراف پیاده‌روی کنید.

مجارستان؛ ترشی بخور!
مجارها عاشق ترشی هستند، خیار، فلفل، کلم و گوجه‌فرهنگی. این چاشنی‌های مختلف به شما کمک می‌کند تا لاغر بمانید. دلیلش هم احتمالاً به خاطر سرکه است که باعث ساخته شدن ترشی می‌شود تحقیقات جدید نشان داده، اسید استیک که اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده سرکه است، باعث کاهش فشار خود، کاهش قندخون و جلوگیری از شکل‌گیری چربی می‌شود. اگر هم چندان ترشی‌خور نیستید، داخل سالاد خود روغن زیتون و سرکه بریزید.
30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =