انتخاب مجدد پوتین و روابط روسیه و آمریکا، موضوع مطلب جدید دکتر حسام الدین واعظ زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در وبلاگ نخبگان است.

دکتر واعظ‌زاده نوشته است : " انتخاب دوباره پوتین برای یک دوره شش ساله ریاست جمهوری روسیه، واقعیتی بود که کمتر کسی در تحقق آن شک و تردید داشت. پوتین همواره مرد عمل بوده است. وی توانسته بخشی از تحقیر ملی که در اثر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بر مردم روسیه وارد شده بود را ترمیم و جبران نماید و نوعی افتخار ملی برای روسها ایجاد کند، کاری که یلتسین در انجام آن ناکام ماند.حال که پوتین بعنوان پیروز انتخابات روسیه یک دوره شش ساله را آغاز می کند، روابط بین این دو کشور پهناور و قدرتمند چگونه خواهد بود؟ باید به این نکته توجه کرد که پوتین روسیه ای را که خرابه ای بیش نبود از بوریس یلتسین تحویل گرفت و توانست نه تنها وضعیت اقتصادی و وفاق ملی را بهبود بخشد بلکه برای اقتدار، استقلال، بهبود وضعیت زندگی مردم، کاهش تورم (از 37 درصد در سال 2000 به 4 در صد در ژانویه 2012) و اعاده نقش بین المللی روسیه تلاش کرد، در عرصه بین المللی نیز نه تنها با همسایگان متمایل با غرب، بلکه با اروپاییها با استفاده از اهرام صادرات گاز، یک معامله موثر بر اساس سیاست قدرت Power Politics به نفع منافع روسیه بر قرار ساخت."

 

وی درباره روابط روسیه و آمریکا عنوان کرده است: "موضوع تنظیم دوباره روابط re-set بین روسیه وآمریکا در سال 2009 ، بعد از توافق بین وزرای خارجه دو کشور می رفت فصل جدیدی از روابط نزدیک را نوید دهد با انتقادات تند آمریکا از برگزاری انتخابات پارلمانی روسیه به محاق رفت. پوتین در کشاکش انتخابات پارلمانی نیز آمریکا را بخاطر حمایت و تحریک گروههای معترض در روسیه متهم کرده بود... آمریکا ناچار خواهد بود بر نتیجه این انتخابات صحه بگذارد و روابط خود را با روسیه بصورت یک رقیب تنظیم نماید. پوتین نیز سیاستمداری است که می تواند خواسته های روسها را بهتر از هر کسی به زبان خاص خود به آمریکاییها انتقال دهد. اما این روابط با آمریکاییها، روابطی خواهد بود مملو از رقابت و ستیز سیاسی و تنشهای متعدد... اما آنچه مشخص است دوران نسبتا توام با آرامش روابط روسیه- آمریکا در دوره چهار ساله آقای مدودوف به پایان رسیده است."

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزوده است: "روسها از اینکه بشنوند "سیستم دموکراتیک و آزاد ندارند و باید از غرب چگونه حکومت کردن را بیاموزند" بشدت حساس هستند و واکنش نشان می دهند. بهمین دلیل، در طی سالهای گذشته، پوتین با استفاده از این موضوع، کمک بزرگی به افزایش احساسات ملی و ضد آمریکایی در داخل روسیه کرده است. آقای پوتین با عملگرایی در سیاست خارجی، نشان داده است که روسیه نسبت به سیاست برخی کشورهای اقماری شوری سابق که اکنون متحد غرب هستند در سیاست مقابله به مثل، هیچ ملاحظه ای نخواهد کرد."

متن کامل مطلب وی را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =