مروری بر نمایشگاه «ابزارهای الکترونیکی برای مصرف‌کنندگان» در لاس وگاس که بزرگ‌ترین رویداد دنیای فناوری است

ذوالفقار دانشی: نمایشگاه ابزارهای الکترونیکی برای مصرف‌کنندگان یا سی.ای.اس، بزرگ‌ترین رویداد دنیای فناوری است که آغاز هر سال میلادی در لاس‌وگاس برگزار می‌شود. تمام شرکت‌های کوچک و بزرگ دنیای مجازی آخرین دستاوردهای خود را در این نمایشگاه ارایه می‌دهند و جلسات حاشیه‌ای آن، مسیر حرکت فناوری‌های برتر را در سال جاری تعیین می‌کند.

اما مهم‌ترین ویژگی نمایشگاه امسال در مقایسه با سی.ای.اس 2008، کاهش شدید تجملات و ابزارهای پرمصرف است. گل سرسبد نمایشگاه 2008، تلویزیون 150 اینچی سامسونگ بود که با استقبال بی‌نظیر شرکت‌کنندگان همراه بود؛ اما امسال هرچه در این نمایشگاه دیده می‌شد، ابزارهای کوچک‌تر،کم‌مصرف‌تر و جمع‌وجورتر بود.

ااگرچه هستند شرکت‌هایی که توانسته‌اند خود را از شرایط بحران خارج کنند و محصولات خوبی را به بازار عرضه کنند. کارت‌های حافظه حجیم‌تر؛ لپ‌تاپ‌ها و نت‌بوک‌های جدید، شبکه‌های خانگی و تلویزیون‌های اینترنتی از این جمله‌اند.

سن‌دیسک نبین چه ریزه!
شرکت سن‌دیسک که در رتبه اول تولیدکنندگان کارت‌های حافظه قرار دارد، یک دستگاه جیبی پخش موسیقی ارایه کرده که در آن از کارت‌های حافظه استفاده می‌شود. این ابزار جدید که سن‌سا رادیو نام دارد، همراه با کارت‌های موسیقی و دیگر انواع کارت‌های حافظه پرظرفیت ویژه گوشی‌های همراه زینت‌بخش غرفه سن‌دیسک در سی.ای.اس امسال است.

اما این کارت‌های کوچک که از ناخن دست بزرگ‌تر نیستند، بیش‌از هزار قطعه موسیقی را در خود جای داده‌اند. قطعات موسیقی بر اساس ژانر مرتب شده‌اند و از هر نوع ژانر، چند قطعه‌ای عرضه شده است. قیمت این دستگاه مربعی شکل به همراه یک کارت حافظه، 100 دلار و قمیت هر کارت موسیقی دیگر که شامل انواع خاصی از موسیقی یا آلبوم‌های یک گروه بخصوص است، 40 دلار تعیین شده است.

سن‌دیسک چند سالی است که با فاصله‌ای بسیار زیاد از اپل در جایگاه دوم بازار دستگاه‌های جیبی پخش موسیقی ایستاده است. مدیران سن‌دیسک بارها تلاش کرده‌اند سهم بازار آی‌پاد اپل را کاهش دهند؛ اما نه آنها و نه رقیبان دیگر چون سونی و اچ‌پی نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند.

اما از قرار معلوم، مدیران سن‌دیسک سیاست خود را از شبیه‌سازی آی‌پاد تغییر داده و به محصولات بومی روی آورده‌اند. آن‌ها امیدوارند بتوانند نظر کسانی را جلب کنند که به هر نحو، از شیوه‌های معمول انتقال موسیقی به دستگاه خود ناراضی هستند. کاربران اپل که باید موسیقی خود را از اینترنت خریداری و داونلود کنند؛ یا برخی دیگر که علاقه‌ای به باز ذخیره‌سازی فایل‌های موسیقی از سی.دی و دی.وی.دی ندارند؛ از جمله این گروهند.

سن‌دیسک، هم‌چنین اعلام کرده که کارت‌های حافظه فوق‌العاده کوچک 16 گیگابایتی را برای گوشی‌های همراه در بهمن‌ماه عرضه می‌کند. این کارت‌ها که اصطلاحا میکرو اس.دی خوانده می‌شوند، حافظه جانبی میلیون‌ها گوشی همراه را در سراسر جهان تشکیل می‌دهند. کاربران به واسطه آن‌ها می‌توانند قطعات موسیقی را ذخیره کنند یا برای چندین ساعت، فیلم‌برداری کنند.

اما این تازه آغاز ماجرا است. سن‌دیسک به همراه یک‌هزار و صد شرکت کوچک و بزرگ دیگر مانند اچ.پی، پاناسونیک، توشیبا و هم‌چنین شرکت‌های نیکون و کانن که بیشتر به‌خاطر دوربین‌های عکاسی شهرت یافته‌اند؛ انجمن اس.دی را به‌راه انداخته است تا حجم این کارت‌های حافظه بی‌نظیر را در برنامه‌ای پنج ساله به 2 ترا بایت افزایش دهد.

هر ترابایت معادل با 1024 گیگا بایت است. این حجم وسیع برای ذخیره‌سازی یکصد فیلم پرکیفیت HD، 480 ساعت ضبط حرفه‌ای صدا و 136هزار عکس پرکیفیت کافی است.

انجمن اس.دی در اولین گام از ساخت این کارت‌های حافظه جدید که عبارت ظرفیت توسعه‌یافته را یدک می‌کشد، می‌خواهد کارت‌هایی جدید با ظرفیت 64 گیگابایت و در ابعاد یک تمبر پستی بسازد. حجم ذخیره‌سازی این کارت که اس.دی.ایکس.سی نام گرفته، دو برابر پرظرفیت‌ترین کارت‌های اس.دی.اچ.سی فعلی است.

اس.دی در حال حاضر نزدیک به 80 درصد از بازار کارت‌های حافظه را در اختیار دارد و پیش‌بینی‌ها، از رشد فزاینده این نوع حافظه حکایت دارد. مهم‌ترین مزیت‌های کارت‌های حافظه یا همان فلش‌مموری، ابعاد بسیار کوچک و عدم وجود قطعات متحرک در فرآینده ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات است که سبب می‌شود مصرف باتری به حداقل کاهش یابد.

سرعت بالای انتقال اطلاعات در این ابزار و هم‌چنین، ظرفیت بسیار بالای ذخیره اطلاعات، درنهایت گوشی‌های همراه را به ابزاری همه‌کاری برای انجام تمام فعالیت‌های چندرسانه‌ای کاربران، حتی کاربردهای حرفه‌ای تبدیل خواهد کرد.

سبک‌ترین لپ‌تاپ‌ها و نِت‌بوک‌های جهان
پس‌از آن‌که اپل، مک‌بوک ایر را به‌عنوان لپ‌تاپی سبک با کارآیی بالا معرفی کرد؛ بازار جدیدی با محوریت لپ‌تاپ‌های سبک با قابلیت حمل فوق‌العاده ایجاد شد. استقبال گسترده کاربران از این محصول سبب شده است دیگر شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ نیز به تکاپو بیفتند و محصولات جدید خود را برای این بازار جدید طراحی کنند.

در همین راستا، شرکت دل که سهم زیادی از فروش جهانی لپ‌تاپ را در اختیار دارد، مدل جدید و سبک‌وزن خود را معرفی کرده است. آدامو، یکی از محرمانه‌ترین محصولات شرکت دل است که تا همین اواخر کسی از ویژگی‌های آن خبر نداشت. این لپ‌تاپ 13 اینچی نازک، جزو محصولات قیمتی دل طبقه‌بندی شده و اطلاعات بیشتری از آن منتشر نشده است.

شرکت سونی نیز که با محصولات وایو، چشمان بسیاری را به خود دوخته است؛ سبک‌ترین لپ‌تاپ 8 اینچی جهان را در این نمایشگاه معرفی کرده است. این لپ‌تاپ 900 دلاری که 670 گرم بیشتر وزن ندارد؛ پهنایی به اندازه یک گوشی همراه دارد و تحت سیستم‌عامل ویندوز ویستا کار می‌کند. به گفته مسوولان سونی، توانایی این لپ‌تاپ تفاوتی با لپ‌تاپ‌های بزرگ‌تر ندارد و تمام برنامه‌های قابل اجرا با لپ‌تاپ‌های معمولی را انجام می‌دهد.

این ویژگی سونی وایوی 8 اینچی که سری P نام گرفته، آن ‌را از گروه نِت‌بوک‌ها خارج می‌کند. نت‌بوک که در سال 2007 از سوی ای‌سوس به بازار ارایه شد، یکی از برترین دستاوردهای فناوری در ماه‌های اخیر است و معمولا به ریزلپ‌تاپ‌های ارزان قیمتی گفته می‌شود که برای فعالیت‌های اینترنتی بهینه شده‌اند. قیمت این نت‌بوک‌ها بین 300 تا 400 دلار است.

از سوی دیگر، شرکت اینتل، بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های الکترونیکی در جهان، نسل جدید نت‌بوک‌هایش را معرفی کرد. این کامپیوتر همراه که برای اهداف آموزشی طراحی شده‌، نسل سوم سری کلاس‌میت (هم‌کلاسی) است و از ریزپردازنده کم‌مصرف اتم اینتل سود می‌برد. این مدل جدید توسط سازندگان محلی کامپیوتر در چند کشور مختلف ساخته شده و دارای نمایشگر لمسی و قابل چرخش است.

مدیران اینتل هدف از تولید سری جدید این نت‌بوک‌ها را کمک به فرآیند آموزش در کشورهای فقیر اعلام کرده‌اند. آمارهای جهانی نشان می‌دهند از 1.3 میلیارد کودک و نوجوان مدرسه‌ای، 75 میلیون کودک اصلا به مدرسه نمی‌روند و تنها 5 درصد به اینترنت دسترسی دارند.

کارشناسان امیدوارند توسعه فناوری‌هایی چون ابزارهای اینترنتی قابل‌حمل و شبکه‌های ارتباط همراه جدید چون نسل 3 و 4 (3G , 4G) و هم‌چنین فناوری وای‌مکس ، آموزش و بهداشت عمومی را در کشورهای فقیر بهبود بخشد.

سیسکو و شبکه‌های خانگی
سیسکو، بزرگ‌ترین تولیدکننده سخت‌افزارهای شبکه در جهان هم به فکر حضور در بازار کاربران خانگی است. این شرکت، یک سیستم صوتی خانگی بی‌سیم را در سی.ای.اس ارایه کرده که توانایی اتصال به شبکه‌های چندرسانه‌ای آنلاین را نیز دارد. با استفاده از این سیستم می‌توان موسیقی یکسانی را در تمام اتاق‌های خانه پخش کرد، یا برای هر ناحیه خاص، موسیقی بخصوصی را انتخاب کرد. قابلیت اتصال به ابزارهای جیبی چون آی‌پاد یا لپ‌تاپ نیز توانایی‌های آن را افزایش می‌دهد.

اما مهم‌ترین خبر سیسکو، این است که قصد دارد هر دو ماه یک‌بار، محصولی جدید به بازار ارایه دهد. این درحالی‌ است که بسیاری از شرکت‌های حاضر در سی.ای.اس 2009 سیاست‌های محافظه‌کارانه‌ای را به‌دلیل بحران اقتصادی جهانی اتخاذ کرده‌اند و برای سال جاری، به ارایه حداکثر یک تا دو محصول می‌اندیشند.

به گفته جان چمبرز، مدیر سیسکو، فضای بحران‌زده و ضعیف اقتصادی به سیسکو امکان می‌دهد با اتکا به نقدینگی 27 میلیارد دلاری‌اش در بخش مصرف‌کنندگان سرمایه‌گذاری کند و از طرح‌‌های جدید نیز حمایت کند.

سیاست‌های جدید سیسکو بر ارتباطات تصویری متمرکز شده است. مهم‌ترین محصولی که سیسکو در سال جدید به بازار عرضه خواهد کرد، سیستم کنفرانس تصویری تله‌پرزنس است که برای استفاده کاربران خانگی بهینه شده و هزینه‌اش به مراتب پایین‌تر از نسخه تجاری این محصول است.

تله‌پرزنس که یکی از موفق‌ترین محصولات تاریخ سیسکو است، مجموعه‌ای پیچیده از تلویزیون‌های بزرگ پرکیفیتHD است که به میکروفون‌های مخفی و دوربین‌های فیلم‌برداری مجهزند و از 34هزار دلار تا سیصدهزار دلار قیمت دارد.

تلویزیون‌های 3بعدی
روزگاری، برترین محصول سی.ای.اس، تلویزیون‌های صفحه‌تخت بود، اما چندین سال پس‌از ارایه این محصول و درحالی‌که تماشای تصاویر در نمایش‌گرهای صفحه‌تخت برای بسیاری از کاربران عادی شده؛ غول‌های بزرگ صنایع تصویری تصمیم گرفته‌اند محصول تازه‌ای را به بازار ارایه دهند.

مهم‌ترین ایده تصویری امسال، فناوری تصاویر 3بعدی در تلویزیون‌های خانگی پرکیفیت یا HD است که از سوی پاناسونیک دنبال می‌شود. مدیران پاناسونیک قصد دارند تا پایان سال جدید، استاندارد صنعتی ساخت این محصول را به پایان برسانند.

فکرش را بکنید! در خانه‌تان نشسته‌اید و در حال تماشای فیلم آرواره‌های 3بعدی (Jaws 3D) هستید. کوسه سفید ناگهان از میان صفحه تلویزیون حمله می‌کند، فاصله‌اش را با شما لحظه‌به لحظه کم‌تر می‌کند؛ آرواره‌هایش را باز می‌کند، ، شما هم جیغ بلندی می‌کشید و به عقب می‌پرید و ... .

این، چشم‌انداز پرهیجانی است که مدیران پاناسونیک امیدوارند به آن دست یابند و البته با استفاده از آن، کاربران را برای خرید این محصول به طمع بیاندازند. اما برای آن‌که بتوان از سیستم‌های 3بعدی اچ.دی استفاده کرد، اول باید محصولات نمایشی 3بعدی اچ.دی در اختیار داشت. غیر از این است؟

بدین منظور، شرکت ژاپنی پاناسونیک در حال مذاکره با جیمز کامرون است که قصد دارد فیلمی 3بعدی به‌نام آواتار بسازد. هم‌چنین، پاناسونیک امیدوار است بتواند ساخت مرکز تکثیر دیسک‌های بلو-ری را تا پایان بهمن‌ماه به پایان برد. این مرکز، به استودیوهای فیلم‌سازی هالیوود امکان می‌دهد که بتوانند فیلم‌هایی متناسب با فناوری جدید 3بعدی را تا سال 2010 آماده کنند.

اما کارشناسان نگرانند که زمان برای توسعه این فناوری جدید آن‌قدر هم مناسب نیست. اقتصاد ضعیف جهان، سبب شده که کاربران بیشتر به فکر هزینه‌های اصلی زندگی باشند؛ ضمن آن‌که بسیاری از آن‌ها به تازگی تلویزیون‌های صفحه‌تخت نسل جدید را در خانه‌های خود نصب کرده‌اند.

از سوی دیگر، موضع دیگر شرکت‌های بزرگ نیز در برابر فناوری جدید مشخص نیست. تجربیات گذشته نشان داده که توسعه فناوری‌های جدید باید با کمک و مشارکت تمام شرکت‌های بزرگ انجام پذیرد؛ زیرا در غیر این‌صورت منازعه‌ای بین دو یا چند فناوری برتر در خواهد گرفت که نتیجه‌اش قطعا برای همه خوشایند نخواهد بود. جنگ فعلی بلو-ری در برابر اچ.دی. دی‌وی‌دی یا نبرد قدیمی وی.اچ.اس در برابر بتامکس را همه به خاطر دارند.

اینترنت تلویزیونی یا تلویزیون اینترنتی؟
در حاشیه سی.ای.اس امسال، نمایندگان شرکت‌های بزرگ تصویری جهان نیز با هم دیدار کردند. مدیران سونی، سامسونگ، ال.جی، پاناسونیک، توشیبا و دیگران به دور یک میز نشستند و توافق کردند سیاست‌های جدید تلویزیون‌های پرکیفیت، HD را به سوی انتقال تصاویر، فیلم‌ها و دیگر محتویات اینترنتی به درون خانه‌ها تغییر دهند.

تلویزیون‌های جدید می‌توانند مستقیما به پایگاه‌های اینترنتی عرضه فیلم مانند یوتیوب و نت‌فیکس متصل شوند و فیلم‌های آن‌ها را نمایش دهند؛ یا پیام‌های دوستانتان را در شبکه‌های اجتماعی چون تویتر و مای‌اسپیس پخش کنند.

از سوی دیگر، یاهو نیز دست‌به‌کار شده و قصد دارد سرویس آنلاین یاهو را روی تلویزیون‌های اچ.دی عرضه کند. سامسونگ، ال.جی، سونی و ویزیو؛ شرکت‌هایی هستند که برای انجام این کار با یاهو به توافق رسیده‌اند.

البته این ایده تازه‌ای نیست! از وقتی رشد اینترنت سرعت گرفت، تلاش‌های بسیاری انجام شد تا دنیای مجازی نیز به نمایشگرهای تلویزیون راه یابد؛ اما استفاده از این ابزارها برای کاربران دشوار بود و به همین دلیل، از این طرح استقبال نشد. اما قرار است تلویزیون‌های جدید که در بهار به بازار عرضه می‌شوند، کاربری ساده‌ای داشته باشند.

نمایشگرهای جدید در کنار پخش برنامه‌های تلویزیونی، فعالیت‌های اینترنتی معمولی را نیز انجام می‌دهند. با استفاده از آنها می‌توانید کلیپ‌های تصویری گوگل یوتیوب را تماشا کنید؛ از حضور در شبکه‌های اجتماعی مانند مای‌اسپیس لذت ببرید؛ بازار سهام یا مسابقات ورزشی را لحظه‌به‌لحظه دنبال کنید؛ در eBay به خرید و فروش اینترنتی مشغول شوید؛ به دوستانتان در تویتر پیغام بفرستید و از سایت تصاویر مشترک فلیکر استفاده ببرید. تمام امکانات یاهو آنلاین در این تلویزیون‌های جدید فراهم است.

مدیران یاهو که در رقابت جستجوی اینترنتی نتوانسته‌اند به گوگل برسند، قصد دارند این بازار جدید را به‌سرعت تصاحب کنند. آنها امیدوارند که تلویزیون‌های جدید بتواند محیط باز، توانایی انتخاب و امکان شخصی‌سازی اینترنت را در کنار تصاویر شفاف و بی‌نظیر به کاربران ارایه دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • aminwxy IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۸۷/۱۰/۲۶
    19 1
    سلام بازم به شما
  • hosien asadi lary GB ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    0 0
    با توجه به پیشرفت سریع دنیای فناوری لازم است که این فناوریها هم در کشور سریع رشد کنند وبومی شوند و مردم ما نیز بتوانند تازاین امکانات به خوبی استفاده کنند واز مزایای یک زتگی مدرن بهره ببرند