وزیر اقتصاد گفت:تحریم ها نباید اینقدر تبعات در نظام ارزی کشور می داشت.

سید شمس الدین حسینی در گفتگو با رادیو اقتصاد اظهار داشت: اگر ارزش تولید ناخالص داخلی را بر اساس آمارهای مرکز آمار 470 میلیارد دلار در نظر بگیریم ، حدود 150 میلیارد دلار با دیگر کشورها تجارت داریم.
وی افزود : طبیعی است اگر در تبادلات ارزی محدودیت هایی ایجاد شود ، می تواند سبب اختلال در بازار شود و اگر بازار ارز تسویه نشود و در ان صورت می تواند موجب التهاب شود و این التهاب ها نیز می تواند موجب نارسایی و کمبود و در نهایت افزایش قیمت شود.
حسینی اظهار داشت : همین موضوع ها و تحریم ها باعث شد تا به آسیب شناسی جدی برسیم و ساختار تجاری و ارزی کشور را اصلاح کنیم و این اصلاح ساختاری که پس از افزایش نرخ ارز آغاز شد ، به تقویت نظام تجاری و ارزی کشور منجر می شود تا دیگر چنین مشکلات و التهاب ها رخ ندهد.
وزیر اقتصاد گفت : یکی از ایرادات این بود که بیش از حد ، دچار تمرکز در فرایندهای تجاری با چند کشور محدود بودیم و سختی در تبادلات با آنها بیش از آن چیزی که وزنش است ، تاثیر گذاشت و بر سختی های مبادلات دامن زد.
وی افزود : عوامل غیر اقتصادی هم در التهاب های ارزی تأثیرگذار بودند و عده ای (همان هایی که ما را تحریم کردند) درکانال های نقل و انتقال پول انسداد ایجاد کردند که این انسداد اصلاً اقتصادی نبود اما وقتی این انسداد در نظام ارزی از سوی تحریم کنندگان ایجاد شد نباید این قدر تبعات در نظام ارزی کشور رخ می داد.
حسینی افزود : نوسان نرخ ارز هم از طرف تقاضا رخ داد و اگر فقط این مشکل از طرف عرضه ارز اتفاق می افتاد هیچگاه اقتصاد با چنین نوسانی مواجه نمی شد.
وزیر اقتصاد گفت : یک ترازو را در نظر بگیرید که یک طرف آن یک تن آهن و طرف دیگر یک تن آلومینیوم هر دو دارای تعادل وزنی است ، برای اینکه تعادل ترازو  را بر هم بزنید به 100 کیلو نیاز ندارید بلکه با یک کیلوگرم نیز می توانید تعادل کل ترازو را بر هم بزنید ، بنابر این با اندک افزایش تقاضای سفته بازی می توان هر بازاری را دچار نوسان کرد.
حسینی افزود : برای تحلیل بازار باید به دو بخش یعنی سمت عرضه و سمت تقاضا توجه کرد ؛ در سمت تقاضا سه نوع تقاضا وجود دارد 1ـ تقاضای معاملاتی 2ـ تقاضای احتیاطی 3ـ تقاضای سفته بازی .
در تقاضای معاملاتی به عنوان مثال یک دانشجو می خواهد ارز بخرد. این دانشجو این میزان ارز را چه زمانی می خواهد بخرد، امروز، فردا یا تا یک ماه آینده. اگر فرد خیلی آدم محتاطی باشد همین امروز این میزان ارز را تهیه می کند ، به این مورد تقاضای احتیاطی می گویند.
در تقاضای سفته بازی نیز فرد اصلاً نیاز به ارز ندارد اما احتمال می دهد که قیمت ارز
گران می شود و برنامه ریزی می کند هر چه می تواند ارز بخرد و آن را در آینده با قیمت بالاتر بفروشد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین نامگذاری سال " تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی " را شامل راهبرد و رویکرد دانست و گفت: هدف همه مسئولان و مردم باید حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی با تکیه بر کار و سرمایه ایرانی باشد و به "هدف مشترک " تبدیل شود.
سید شمس الدین حسینی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود : نامگذاری امسال خیلی مدبرانه است و مقام معظم رهبری برای چندین سال پیاپی شعار سال را در حوزه اقتصاد انتخاب کرده اند که اهمیت توجه به ساماندهی و توسعه اقتصاد ملی را نشان می دهد.
وی گفت : در سال های اخیر گاهی حساسیت در حوزه اقتصاد بسیار بالاتر رفته است و نباید مواردی مانند مباحث سیاسی ما را از توجه به رونق اقتصاد ملی غافل کند و باید ارتفاع ساختمان و تجارت اقتصاد کشور نسبت به عرصه های دیگر بالا رود.
حسینی اظهار داشت : همه باید در هر جا و هر موقعیت ، شعار حمایت از تولید ملی را مورد توجه قرار دهند و حوزه های سیاسی و فرهنگی و رسانه های گروهی به ویژه صدا و سیما نیز ساماندهی و توسعه اقتصادی را در اولویت قرار دهند و تبیین کنند که تولید ملی چیست و چگونه می توان حمایت کرد و توسعه داد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه گاهی بحث های سیاسی خیلی بالا می رود و از اقتصاد غافل می شویم ، گفت : معرفی تولیدات و محصولات ملی ، تشویق به خرید کالاهای ایرانی ، هدایت تقاضاهای داخلی به سمت کالاهای داخلی و اولویت دادن به محصولات کشورمان در شرایط مشابه ، ما را در تحقق اهداف سال رونق تولید ملی کمک می کند.
وی تصریح کرد : همه صنعتگران و تولید کنندگان ایرانی هم به سلیقه و خواست های خانوارها و شهروندان ایرانی ، قیمت و کیفیت محصول توجه کنند ، با فناوری بالا و رشد بهره وری ؛‌ کیفیت را افزایش و قیمت ها را کاهش دهند و مصرف کننده از خرید این محصول پشیمان نشود و تحول قیمت ها با رشد بهره وری ساماندهی شود.
وی با بیان این که برای هر گونه تولیدی به نیروی کار و سرمایه نیاز است ، گفت : حمایت از صاحبان سرمایه باید مورد تأکید همه مقامات کشور و همه دستگاهها و نهادها باشد و نیروی کار ایرانی با نشاط و انگیزه بیشتر برای شکوفایی تولید تلاش کند.
حسینی گفت : همچنین با تلفیق فناوری و دانش و بهره وری و کوشش می توان تولید ملی ارتقا داد تا سهم بیشتری از بازارهای داخلی و خارجی را نصیب خود کند.
وی افزود : در وزارت اقتصاد از این شعار ، حرکت و تولید ملی پشتیبانی می کنیم و در همه بخش های تامین مالی ، امور مالیاتی و گمرکی تلاش خواهیم کرد.
وزیر اقتصاد درباره نقش رسانه ها برای تحقق اهداف شعار امسال گفت : برخی امور باید تکرار شود که از عهده رسانه های گروهی به ویژه رسانه ملی بر می آید و مخاطب سال " تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی " همه ملت بزرگ ایران در سراسر جهان هستند و مهم این است که درک کنیم این شعار به فرهنگ پایدار اقتصادی تبدیل و نهادینه شود و در سال های آتی هم مورد توجه باشد.
وی بر ضرورت شفاف سازی و تبیین تخصصی و عمومی مفاهیم تولید ملی ، رونق و شکوفایی اقتصادی ، روش های حمایت از نیروی کار ایران ، توسعه بازار سرمایه و روش های تامین مالی تاکید کرد و گفت : می توان با تکرار رسانه ای این نامگذاری را به " درک مشترک ملی " تبدیل و تبیین کرد که ویژگی های تولید ملی چیست و چگونه باید باشد و تولید کننده ایرانی با چه روش هایی می تواند بازارهای داخلی و صادراتی خود را تقویت کند.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hamid IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    15 0
    حالاکه وزیرمحترم اقتصاددلایل نابسامانی ارز رادرسال 90 موشکافانه اعلام نمودند انشاءالله بابرنامه ریزی قیمت دلار رابه همان مبلغی که سال گدشته اعلام کردندمیرسانند(فرمودند1300 تومان برای دلاربالا است)
  • بدون نام CA ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    15 0
    اصولاً نباید تاثیر میزاشت تحریما!؟؟؟ چقدر جالب تحلیل کردی جناب وزیر! امسال رو خدا بخیر کنه!
  • طبقه سوم جامعه IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    6 0
    الان ما با این توضیحات قانع شدیم
  • بدون نام IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    3 0
    یکی از دلایل شوک ارزی هم این بود که بورس ارز نداشتیم والا انقدر به حساب و کتاب نمی شد.