رییس شورای رقابت می گوید توصیه های اقتصادی او در دولت نهم و دهم بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

جمشید پژویان، رییس شورای رقابت و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با علت همکاری خود با دولت های نهم و دهم گفت: « یک نکته ای که من فکر می کنم باید مطرح کنم این است که بروید سوابق من را مرور کنید. من توصیه های اقتصادی را از طریق رسانه ها و نوشته از زمان دولت آقای موسوی اطلاع رسانی کردم. حتی یک بار در جلسه ای که بعضی مسئولان دولت در آن زمان حضور داشتند،شرکت کردم و نقدم را نسبت به یارانه ها مطرح کردم. آن زمان نقد من به یارانه ها، بیشتر به یارانه هایی بود که به شیرینی فروشی ها و آب نبات فروشی ها داده می شد. اینکه چه دلیل داشت؟ آن زمان مطرح کردم که شیرینی چه قدر مگر ضروری است که این همه یارانه از یارانه تخم مرع و شکر تا یارانه های دیگر به آن داده می شود؟ بابت چی؟ بابت اینکه فکر می کنید اگر مردم گرسنه شوند به قول آن ملکه فرانسه ماریا آنتوانت بروند شیرینی بخورند؟ این ملکه فرانسه هم به کنایه چنین حرفی زده بود و در تاریخ ثبت شده بود. در این رابطه من بحث را بارها با یکی از افراد که مشاور دولت بود مطرح کردم و به صورت کتبی هم منتقل کردم. » 

او ادامه داد: «  در دوران آقای هاشمی رفسنجانی رابطه بسیار نزدیک و مشاوره با مرحوم دکتر نوربخش داشتم؛ حتی در دولت طرحی که بخواهند یارانه ها را بردارند مطرح شده بود. مطالعه اقتصادی آن طرح تحت عنوان « حمایت از اقشار آسب پذیر » در دو مرحله در معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد توسط شخص من انجام شد. به همین ترتیب توصیه هایی در دولت آقای خاتمی به هر طریقی سعی کردم منتقل کنم. ولی واقعیت این است من مشاهده کرم که دولت نهم و دهم است که بیشتر دارند در آن سمت حرکت می کنند. در نتیجه خودم را موظف دانستم اگر چیزی می دانم و توصیه ای دارم منتقل کنم. »
پژویان همچنین به حضور دانشجویان سابقش در بدنه دولت نیز اشاره کرد: « نکته دیگر اینکه شاید دانشجویان من در دولت های قبلی هم حضور داشتند ولی واقعیت این است که حضور آنان در دولت های نهم و دهم بسیار پر رنگ تر است. در نتیجه ارتباط من با افرادی که الان استاد من هستند ولی زمانی دانشجوی من بودند یک ارتباط دائمی است و هرگونه اطلاعات اقتصادی را با هم رد و بدل می کنیم. در نتیجه این است که به نظر می رسد حضور من در دولت پر رنگ تر است. دلیل اش هم این است که ارتباط من باافرادی که در دولت هستند بیشتر است. از سوی دیگر هم دانشجویان سابق من بودند و هم اینکه گوش به حرف من می دهندو البته تا حدودی نه کاملا. » 

متن کامل این گفت و گو را می توانیداینجا بخوانید. 

3939 
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =