۰ نفر
۱۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۶

گروهی از دانشمندان موفق شده‌اند با حذف عوارض جانبی دارویی که برای پیشگیری از پس زدن اعضای پیوندی تجویز می‌شود، امیدها را برای کشف داروی افزایش طول عمر افزایش دهند.

محمود حاج‌زمان: برخی خبرها ماهیتی دوگانه دارند و هم‌زمان باعث شادی و ناراحتی می‌شوند. نمونه این اخبار زمانی بود که دانشمندان اعلام کردند موفق به کشف دارویی شده‌اند که می‌تواند باعث افزایش طول عمر شود؛ اما این افزایش به بهای ابتلا به دیابت حاصل می‌شد. اما اکنون طبیعت دوگانه این دارو تفکیک شده و امیدها را برای کشف دارویی به منظور افزایش طول عمر بدون عوارض جانبی مضر افزایش داده است.
به گزارش نیوساینتیست، داروی راپامیسین (Rapamycin) معمولا برای پیشگیری از پس زدن اعضای پیوندی و درمان سرطان تجویز می‌شود. مطالعات قبلی نشان داده بود که این دارو طول عمر را در حیوانات افزایش می‌دهد، اما به طور هم‌زمان باعث عدم تحمل گلوکز می‌شود. این عارضه جانبی در آزمایش‌های انسانی نیز گزارش شده بود.
دیوید ساباتینی و همکارانش از موسسه تحقیقات زیست‌پزشکی وایتهد در ماساچوست، این دارو را بر روی نژادی از موش‌ها آزمایش کردند که ژن‌های مسئول پروتئین‌های خاصی در بدن آنها غیرفعال شده بود. آنها کشف کردند که راپامیسین بر روی دو پروتئین مهم حسگر مواد غذایی به نام‌های MTORC1 و MTORC2 عمل می‌کند. اثر این دارو بر روی ژن MTROC1 باعث افزایش طول عمر می‌شود، در حالی‌که عملکرد آن بر روی MTORC2 منجر به بروز دیابت می‌شود.
در حال حاضر،‌ گروه ساباتینی مشغول توسعه و خلق گونه‌هایی از راپامیسین است که تنها بر روی ژن MTROC1 عمل کند. وی می‌گوید: «اگر ما بتوانیم تنها MTORC1 را مورد هدف قرار دهیم، می‌توانیم اثرات درازی طول عمر را حفظ کنیم و از شر اثرات جانبی ناخواسته خلاص شویم.»

 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
    1 1
    بیا ببین... هنوز سال 2020 نشده، دارو ضد پیری کم کم داره ظهور میکنه. اونوقت داخل ایران نگران این هستند که 50 سال دیگه جمعیت شروع به کاهش کنه. حالا انقدر تبلیغ کنید تا جمعیت ایران 120 میلیون بشه. دارو ضد پیری هم بیاد، دیگه هیچ کسی از پیری نمی میره.