رجب طیب اردوغان پس از بازگشت از ایران و در نخستین اظهار نظرش اقدام نظامی احتمالی علیه ایران را دارای عواقبی فاجعه بار خواند.

به گزارش خبرآنلاین نخست وزیر ترکیه که در ایام نوروز مهمان ایرانی ها بود و با مقامات عالی کشورمان نیز دیدار کرده بود پس از بازگشت از ایران در گفت و گو با رسانه های ترکیه گفت که حمله اسرائیل به ایران، منطقه را به نابودی می کشاند.
اردوغان با پیام اوباما به تهران آمده بود. وی که هفتم و هشتم فروردین در اجلاس امنیتی سئول شرکت کرده بود مستقیم به تهران آمد. رسانه های ترکیه اعلام کردند که او در حاشیه اجلاس سئول با اوباما و روسای جمهور چین و روسیه دیدار خواهد کرد.

مدت هاست که ترکیه تلاش دارد تا در مسئله هسته ای ایران بین ما و 6 قدرت جهانی نقش واسطه را ایفا کند و پس اجلاس سه جانبه تهران عملا این نقش را بازی می کند. دور جدید گفت و گوهای ایران و 1+5 نیز با تلاشهای ترکیه در حال عملی شدن است اگرچه هنوز تاریخ آن قطعی نشده است.

نخست وزیر ترکیه در بدو ورود به تهران و پس از دیدار با رحیمی در کنفرانس خبری مشترکی که با معاون اول رییس جمهوری ایران داشت به مذاکراتش با مقامات 6 قدرت جهانی در حاشیه اجلاس سئول اشاره کرد و  گفت: ما از قبل پیشنهاد میزبانی برای برگزاری این گفت و گوها را در استانبول مطرح کرده ایم و طرف ایرانی هم تمایل و آمادگی خود را از قبل اعلام کرده است.

نخست وزیر ترکیه افزود: با طرف مقابل ایران در گفت و گوهای 1+5 هم در چند روز گذشته در کره جنوبی رایزنی هایی داشتیم و منتظر نتیجه این رایزنی ها و دیدگاه آنها هستیم. نظر ما این است که به روند این گفت وگوها کمک کنیم.

البته نخست وزیر ترکیه که پیش از سفر به تهران در سئول با اوباما رئیس جمهور امریکا درباره ایران گفت و گو کرده بود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حامل پیام خاصی از سوی برخی مقامات غربی برای ایران است، پاسخی نداد.

اردوغان در تهران پس از دیدار با احمدی نژاد رییس جمهور و لاریجانی رییس مجلس به مشهد رفت و با رهبر معظم انقلاب نیز دیدار کرد. دیدار رییس جمهور کشورمان با اردوغان بنا بر آنچه پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری نقل کرده است بیشتر حول مسایل دوجانبه و همکاری طرفین سپری شد و رییس جمهور از مواضع روشن و صریح ترکیه در قبال مسئله هسته ای ایران قدردانی کرد.

دیدار با رییس مجلس اما فضایی دیگر داشت و موضوعات دیگری غیر از مسئله هسته ای نیز مطرح شد. مسئله اسراییل و سوریه محور گفت و گوهای دو طرف بود. لاریجانی به اردوغان گفت که نباید اجازه داد در فضای کنونی خط مقاومت علیه رژیم صهیونیستی مخدوش شود. رییس مجلس همچنین به استقرار سامانه دفاع ضد موشکی ناتو در خاک ترکیه اشاره کرد و ابراز اطمینان کرد با رایزنی ها و مشورت‌های نزدیک دو کشور این موضوع حل می‌شود.

اردوغان پس از این به مشهد رفت تا با رهبر معظم انقلاب دیدار کند. در این دیدار حضرت آیت الله خامنه ای با تاکید بر اینکه ایران قویاً با هر طرحی که آمریکایی‌ها در ارتباط با مسایل سوریه مبدع آن باشند مخالف است، تصریح کردند: ایران از سوریه به دلیل حمایت از خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی دفاع خواهد کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار که در تالار آیینه حرم مطهر رضوی در مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به شرایط حساس منطقه تاکید کردند: به لطف خداوند تحولات منطقه تاکنون به نفع اسلام و مسلمانان بوده است و از این پس نیز اینگونه خواهد بود.ایشان افزودند: مهمترین مسئله در شرایط حساس منطقه این است که کشورهای مستقل، تصمیم‌های صحیحی بگیرند.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205776

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =