سئوال خوانندگان خبرآنلاین: بنزینی را که در داخل تولید می کنیم چرا باید با قیمت دلاری به مردم بفروشیم؟

علی پاکزاد: در پی انتشار گزارش «قیمت بنزین با چه دلاری محاسبه می شود؟»، خوانندگان خبرآنلاین در اظهار نظرهایی که در دنباله خبر داشته اند بیشتر به نقد یک نکته پرداخته اند که چرا مبانی محاسبه قیمت بنزین و بسیاری از هزینه ها از سوی دولت دلار است در حالی که در محاسبه و پرداخت یارانه های نقدی و حتی دستمزد، مبنا متفاوت و به اصطلاح ریالی است.
در ادامه می توانید اظهار نطر خوانندگان سایت را ملاحظه کنید، در کنار سئوالات برخی از خوانندگان در حد توان تلاش شده پاسخ هایی ارایه شود، البته این پاسخ ها از موضع دولت بیان نشده است و تنها نگاه کارشناسی مدنظر بوده است.


دیدگاه خوانندگان خبرآنلاین

بدون نام : وقتی گفته می شود بنزین وارد نمی کنند چه دلیلی داره با دلار محاسبه شود؟
بدون نام : حالا که آنقدر به روز هستیم که قیمت حامل های انرژی که جزء سرمایه های ملی است را دولت با نرخ دلار و آزاد با مردم محاسبه کنه، آیا نباید حقوق کارمند و کارگر هم با همین وسواس و دقت نظر تعیین بشه و براش سینه چاک بکنند مسئولین و نمایندگان ملت!!!!!!! نمیدونیم چرا همیشه مردم بدهکارند و تو مخارج و وظایف باید بین المللی باشند، اما دولت در حد جهان چندم وظیفه داره فقط!!!
رامتین دادو : برای بنده این سوال ایجاد شده که بنزین مورد استفاده در بازار داخلی بصورت 100 درصد از تولید داخلی می باشد و بارها تمام دولتمردان ابراز کرده اند که در زمینه تولید بنزین به توان کامل در داخل کشور رسیده ایم ، حالا چرا نرخ فروش داخلی آن بر مبنای نرخ FOB خلیج قرار است محاسبه شود؟ مگر نباید فرمول محاسبه نرخ بنزین نهایتا بر اساس نرخ تمام شده تولید محاسبه شود؟ درضمن چرا زمانیکه یارانه پرداخت میشود ، اختلاف قیمت ارز آزاد و ارز مرجع مبناء محاسبه پرداخت یارانه قرار نمیگیرد؟ لطفا کارشناس محترم که مقاله فوق را نوشته اند به سوالات ما هم پاسخ دهند.

***
خبرآنلاین: دوست عزیز، دیدگاه شما در مورد مبنا قرار گرفتن قیمت تمام شده برای محاسبه قیمت حاملهای انرژی مورد نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی است، اما یک نکته نباید فراموش شود، آنهم اینکه منابع هیدروکربنی که یکی از محصولات آن بنزین است، پایان پذیر بوده و برای کشور سرمایه محسوب می شود، بنابراین نباید قیمت آن در مقایسه با دیگر کالاهای پایین باشد و در فرمول محاسبه قیمت آن، لحاظ کردن فاکتور هزینه فرصت معقول است. بنابر تعریف اقتصاد «هزینه فرصت»، هزینه ای است که شما در ازای انتخاب خود در مقابل امکان انتخاب گرانتر می پردازید، یعنی زمانی که شما می توانید بنزین را به طور مثال حدود 1.5 دلار در هر لیتر صادر کنید زمانی که این محصول را با قیمت 80 سنت در داخل مصرف می کنید در محاسباتتان باید 70 سنت، عدم فایده ناشی از صادرات را نیز لحاظ کنید. اما در محاسبه این هزینه فرصت باید این نکته هم در نظر گرفته شود که فوایدی مانند رفاه حاصل از مصرف داخلی این کالا تا چه حدی است و بعد با یک ضریب تعدیل میزان هزینه فرصت محاسبه شود، به طور مثال زمانی که در ارزان بودن قیمت بنزین در ایران بیشتر از آنکه ناشی از لطف دولت به مردم باشد؛ ناشی از دو موضوع است، اول حمایت از صنایع خودروسازی کشور، دوم نبود سیستم های حمل و نقل عمومی کارآمد و مناسب، اما متاسفانه چون دولت ها در دو دهه اخیر نه توانسته اند ما به ازای این یارانه را از صنایع خودرو سازی دریافت و به دلیل عدم توسعه حمل و نقل عمومی خود را مورد بازخواست قراردهند...
تذکر این نکته هم لازم است که مفهوم هزینه فرصت با یارانه بسیار متفاوت است، ولی در شرایط فعلی می بینیم با استفاده غلط از مفهوم هزینه فرصت به جای یارانه وضعیت ناخوشایند امروز در سیاستهای اقتصادی ایجاد شده ، البته همانطور که شما اشاره دارید، حتی این تعریف غلط هم یک طرفه استفاده شده است، در حالی که اگر این مبنا در زمینه به طور مثال هزینه فرصت نیروی انسانی هم مورد استفاده قرار می گرفت، یعنی مبنای دستمزد هم متوسط نرخ دستمزد در کشورهای رو به توسعه و یا پیشرفته تر از ما قرار می گرفت، آنگاه شرایط فرق می کرد، ولی با توجه به آنکه منابع انسانی هنوز در جمع سرمایه های اقتصاد کشور قرار نگرفته، می بینیم این اتفاق نمی افتد، شاید ملموس ترین نتیجه این وضعیت فرار مغزها باشد.

***

 

بدون نام : مقاله ای بسیار دقیق است و مدتها است که چنین مساله ای را در نظرات سایتهای مختلف عنوان میکنم. ولی اولین بار است که به آن اشاره میشود.افزایش قیمت ارز در ایران، که به صورت مشکوکی افزایش یافت، به خاطر این بوده که دست دولت را برای افزایش قیمت حامل های انرژی باز بگذارد. باید جلوی این بی قانونی را گرفت. طبعا نرخ ارز دولتی باید مبنای محاسبه قیمت حاملها قرار گیرد. با این حساب مثلا بنزین، در حال حاضر حتی بیش از قیمتی که در قاون پیش بینی شده در حال فروش است و نباید دیگر گران شود. خواهشا این مساله را پیگیری کنید.

سعید : دخلمون به ریال، خرجمون به دلار!
ana : بنزین با هر قیمتی باید برای جلوگیری از رانت و فساد تک نرخی باشد.
بدون نام : انصاف نیست با دلار 1900 یاهر دلاری به غیر از دلار رسمی محاسبه شود، اگر گران تر می خواهند بفروشندباید مالیات باشد که صرف کار مشخصی مثل توسعه حمل و نقل عمومی هم شود.
بی نام : بهتره به این نکته هم اشاره بشه که کشورهای همسایه اگر بنزین رو به این قیمت می خرند، اما اتومبیل رو 2 تا 5 برابر ارزون تر از ما هم می خرند، مگر یک اتومبیل در هر ماه چند لیتر بنزین مصرف میکند! در واقع بنزین رو یک ایرانی خیلی گرون تر از تمام کشورهای دنیا با احتساب تمام مالیات ها می خرد !!!
بدون نام : فرقی ندارد ولی با هر قیمتی که محاسبه بشه مبلغ یارانه پرداختی به مردم هم باید با همان نرخ حساب شود. میزان صادرات روزانه نفت ایران بالغ بر 2.2 میلیون بشکه بوده، که بنا به اظهارنظر مسئولین محترم علیرغم تحریم ها کاهش نیافته . با توجه به اینکه سایر هزینه های کشور ازمحل مالیات ها و صادرات غیرنفتی و میعانات گازی تامین میشود ، با حذف یارانه ها باید ماهیانه تقریبا معادل قیمت یک بشکه نفت به هر ایرانی پرداخت شود.
بدون نام : این حرفها را ول کنید. مگر زمانی که می خواستند بنزین را سهمیه بندی کنند، نگفتند که این سهمیه بندی برای دو ساله و با پولی که می ماند پالایشگاه می زنیم و دوباره بنزین رو بانرخ پایین عرضه کنیم، چون تولید داخلی است. حالا آقای احمدی نژاد چرا سر حرفت نایستادی؟ منتظر جواب قانع کننده ات هستم دکتر.البته اگر جوابی داشته باشی.خبرآنلاین جان عزیزت این حرف دل مارو به دکتر برسون...
بدون نام : خوش خبر باشید!
بدون نام : اگر بنزین تو کشور تولید می شود .... همونی که هر از گاهی می گویید، پس چرا به نرخ دلار حساب می کنید .... شما می گویید اقتصاد اروپا و غرب اشتباه هست، اما خودتان همان سیاست ها را انجام می دهید.
احسان : شده یه بام و دو هوا بنزین بر اساس دلار واسه مردم حساب می شود، یارانه براساس ریال یعنی یارانه از 40 دلار رسیده به 20 دلار یعنی یه مدت دیگه یارانه خود بخود ناچیز شده و نیازی به حذف کردن آن نیست.
بدون نام : پس چطوره که افزایش حقوق را به راحتی حساب میکنند؟
ابهری : لطفا همین کار را در مورد حقوق کارمندان انجام دهید تا بلکه هم کار مفیدی انجام داده باشید و هم نتیجه ملموسی بدست آید؟

***
خبرآنلاین:
به احتمال زیاد می توانید مطلب مورد نظر خود را در اینجا پیدا کنید.

***

بدون نام : گرانی بنزین همه کالا ها را گران میکند.آنها که 2 یا 3 ماشین دارند و مرفه اند ،باید مالیات تصاعدی بپردازند.
بدون نام : من پارسال ماهانه 400 دلار حقوق می گرفتم ولی امسال با افزایش قیمت دلار 210 دلار می گیرم!!!
/31222
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    180 3
    هزینه ها هم دلاری است اما حقوق ریالی است
  • رضا IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    140 4
    بنزین باید طبق نرخ جهانی باشد البته در کنار آن ماشین های وارداتی هم قیمت جانی داشته باشد اینطوری کسی ضرر نمی کند
  • بدون نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    168 4
    اگر تعرفه ی واردات خودرو برداشته شود, حاضرم بنزین با قیمت جهانی بخرم!
  • بدون نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    142 0
    میدونید چیه دوستان ما هم ماشینو با کیفیت پاین گرون میخریم هم بیمه گرون میکنیم هم بنزین به دلار میزنیم هم جریمه سنگین پرداخت میکنیم
  • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    78 0
    من همین یک ماه پیش از مکه اومدم راننده هاش میگفتمتو عربستان چند سال بنزین 3 لیتر یک ریال هستش اما تو ایران چی ؟
    • بدون نام SA ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      9 0
      الاشتباه شنيدي... دو ليتر يك ريال يا به عبارت دقيق تر بنزين عادي 0/45 و سوپر 0/60 ريال است.
  • گل آقا IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    124 0
    قرار بود همزمان با هدفمندی یارانه ها مدرسه ساخته بشه، قرار بود با هدفمندی یارانه ها بیمارستان ساخته بشه، قرار بود با هدفمندی یارانه ها ... ولی قرار نبود گوشت، مرغ، ماهی، موز،برنج و... فقط سر سفره دولت مردان و ... باشه. شاید هم بنده برداشت اشتباهی از هدفمندی دارم و هدف اصلی رضایت یک درصدی باشه!!!
  • ميثم IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    125 1
    الان نرخها جهانيه(دلار) اما درامدهاو حقوقها ريالي......كجاي دنيا 1 مهندس 300 دلار حقوق مي گيره؟؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام US ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      40 0
      300 دلار ؟ خوب میگیری مهندس ! به ما که 200 دلار میدن
    • عليرضا IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      31 1
      البته نظر ايشان با دلار 1100 توماني است!
  • محمد IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    41 1
    با سلام با ازاد شدن تمامي نرخها موافقم به شرطي كه دولت محترم دستمزدها را جهاني كند .يك مهندس ايراني در امارات مي تواند 12000 دلار حقوق بگيرد و البته همه مخارج با او با نرخ جهاني حساب خواهد شد در حالي كه در ايران علاوه بر پايين بودن دستمزدها براي همه اقشار نرخ ها و مخارج در حال جهاني شدن هستند كه اين اشتباه بزرگي است و نمايندگان ملت بايد كارشناسي بيشتري كنند ( جهت انعكاس به خانه ملت ).
  • بدون نام US ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    38 2
    اگه بخوان بنزینو لیتری 1500 بکنن که میکنن به نظر ما هیچ توجهی نمیکنن پس الکی خ.دتونو خسته نکنید
  • بانام! IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    8 54
    15 دقیقه کار مفید در روز و در خوشبینانه ترین آمار یک ساعت مطالعه در سال این کجا و 7:45 کار مفید در روز و 4 ساعت مطالعه در روز ژاپنیها (و البته تمام کشورهای پیشرفته) کجا؟؟!!! حالا با این اوضاع فکر میکنید درآمد ما باید دلاری باشه و کشور پیشرفته ای داشته باشیم؟؟!! نگیم همش هم تقصیر دولته و خودمون بی تاثیریم
    • بدون نام US ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      40 3
      تو عربستان هم میزان کار مفیدشون روزی 7:45 هست که 3 لیتر بنزین رو 1 ریال میزنن ؟
    • بدون نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      2 35
      اقتصاد سالمتر و شکوفاتر از اقتصاد عربستان نبود مثال بزنی؟ بهتر از این هم میشه سرمایه ی یک کشور رو هم آتیش زد!
    • مجید IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      18 1
      اقتصاد عربستان بنظرت ضعیفه؟بنظرت تو صندوق ذخیره ارزشون چقدر موجودی دارن؟فقط بدون چند ده برابر ایرانه.
  • علي IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    34 0
    پيشنهاد ميكنم حقوق ها به دلار پرداخت بشه تا خيال همه راحت بشه و بعضي ها هم از اين فضاي كاذب درآمد كاذب كسب نكنن و دولت هم مواضب آمارش باشه و با ريال و دلار بازي نكنه.
  • یوسف IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    41 0
    من مدیر مدرسه ای هستم در جنوب کشور . ...... با هدفمند کردن یارانه ها اومدن از سرانه مدرسه ها برای یارانه استفاده میکنن ...... شاید باورتون نشه ..... توی این دو سال تحصیلی یک میلیون تومان هم سرانه به مدرسه 120 نفری من داده نشده . ..... میگفتن یارانه بیاد همه جا آباد میشه . راست گفتن همه جا آباد شد مدرسه ها ویران . به فکر مدرسه ها هم باشید.
  • حسن IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    56 0
    هر وقت ماشینها استاندارد و کم مصرف شد جاده ها اسفالت مناسب داشتن ما حاضریم برای بنزین همان قیمتی که شبها اخبار در مصاحبه با اروپایی ها نشون میده بپردازیم.الان ما برای بنزبن برای مسافت معین بیشتر از اروپا هزینه میکنیم تازه نفت و بنزین هم خودمون داریم.
  • جلال IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    35 0
    ما در ايران جلو جلو پول 5000 ليتر بنزين را در هنگام خريد اتوموبيل مي پردازيم. زيرا قيمت اين ماشين ها در خارج از ايران حداقل 40 درصد ارزانتر است . مردم كه نبايد چوب سو ء مديريت و افزايش هزينه توليد را بپردازند. با اين وصف به نظر شما با پرداخت 700 تومان براي هر ليتر بنزين هزينه تمام شده آن براي مصرف كننده ايراني چقدر ميشود؟
  • بدون نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    49 0
    اگر تعرفه خودرو خیلی کم شود و ماشین هایی بامصرف 100 3 و4 وارد شود بنزین هم لیتری 1000 می زنیم حالشو میبریم نه سوار لگن بشیم وبنزین 1000 بزنیم
  • بدون نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    36 0
    همه چی با دلار , طلا و مصالح و لوازم برقی و بنزین و .... حقوق به ریال در کره قیمت بنزین 1300 تومنه ولی در آمد متوسط هم 10 میلیون تومنه
  • بدون نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    33 0
    چند روز پیش در صدا و سیما یک گزارش در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک پخش شد در مورد گرانی سوخت در ترکیه.با یه بنده خدایی صحبت کردن که کارش حمل و نقل بود.می گفت من 1400 لیر حقوقم هست و 400 لیر پول بنزین می دم.اما در ایران با توجه به حقوق 390000 تومان وزارت کار و غیر رسمی 750000 تومان واقعا یک کسی که کارش حمل نقل هست چقدر پول بنزین میده؟؟؟؟اگر 390 بگیره با احتساب 26 روز کار احتمالا کل پولش رو باید بده ..چون اگر روزی 20 لیتر مصرف کنی و 60 لیترش 400 تومانی باشه میشه :22*26=520 در کل ماه مصرف بنزین---60*400=24000 تومان و باقی مانده می شه 460*700 که برابر می شه با 322000 تومان و جمع این مبلغ برابر است با 346000 تومان.....حالا ترکیه گرونی هست یا اینجا؟؟؟؟؟تازه کرایه خونه در ترکیه خیلی کمتر از اینجا
  • فضول محله IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    38 0
    یه خبر تو تابناک بود با موضوع پرداختن صدا و سیما به گرانی سوخت تو فرانسه و بیکاری تو پرتقال و... اما هیچ خبری از گرانی در داخل کشور پخش نمیشه! در این باره یه پست بذارید می تونه به این بحث مربوط باشه!
  • بدون نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    13 0
    نفت و گاز و برق که از خودمونه چرا باید با دلار ازاد به خودمون بفروشن.حمل و نقل عمومی هم که بر خلاف وعده های اولیه روز به روز بدتر میشه؟!!!
  • بدون نام US ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    12 0
    مطمئنم حتی یک نفر هم به خاط گرانی بنزین، تصمیم به عدم استفاده از خودرو نگرفته است. آنچه باعث کاهش مصرف بنزین شده، احتمالا جلوگیری از قاچاق بنزین بوده. با این حال مشاهده شد که یک کارشناس مسئول، در حضور مقام معظم رهبری ادعا کرد که اگر طرح هدفمندی اجرا نمیشد، مصرف بنزین در سال 90 به بیش از صد وبیست میلیون لیتر می رسید، و افزود که این در حالی است که مصرف بنزین، به خاطر اجرای این طرح، در حد شصت میلیون لیتر باقی ماند. این اظهار قطعا بیره است و جهت بزرگنمایی و اقناع اذهان صورت میگیرد. می توانید به اظهارات این کارشناس در بازیدید رهبری از پژوهشکده نفت مراجعه کنید.
  • سلام DE ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    16 0
    چرا فقط یارانه ها را می گوئید؟ کلا هزینه ها به دلار است و درآمدها به ریال که به همت بعضی آقایان ارزشش روز به روز پائین تر می آید آنوقت دم از عرق ملی میزنند!!! و خدمت به کشور!!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    18 0
    اصلاً مبناي طرح هدفمندي (بخوان رياضت اقتصادي) همين بوده كه به ما ريالي حقوق بدهند و ما دلاري خرج كنيم. وگرنه اگر خقوق‌ها مطابق با همان كشورهاي مورد مقايسه پرداخت مي‌شد اصلاً نيازي به چنين طرح عريض و ظويلي نبود.
  • بدون نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    17 0
    شما چه اقتصادی دوست داری برات مثال بزنم اقتصاد ایران خوبه ؟ منظور این بود که ما هم مثل اونا رو نفت خوابیدیم ولی قیمت انرژی با هم قابل مقایسه نیست
  • بدون نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    12 0
    بدبختیها به دلاره ولی خوشبختی هابه ریال!